مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

راه های درمان افسردگی چیست؟ افسردگی از انواع بیماری های متداولی است که افراد در تمام سنین را درگیر می کند. بنابراین، در صورتیکه از بیماری افسردگی رنج می برید باید به دنبال راه درمان به موقع افسردگی باشید.

اگر هم از فرد افسرده نگهداری می کنید، برای کمک بیشتر می توانید پرستار در منزل استخدام کنید. پرستار می تواند تکنیک های مراقبتی برای نگهداری و رفتار با بیماران افسرده به خانواده ی بیمار نیز ارائه دهد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره افسردگی، راه های درمان آن و انتخاب پرستار بیمار خوب برای رسیدگی به بیمار افسرده می پردازیم.

راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی چیست؟

به منظور درمان افسردگی راه حل های درمانی مختلفی وجود دارد. از راه های درمان افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان افسردگی با تغییر سبک زندگی

در صورتی که میزان افسردگی خفیف باشد، تغییر سبک زندگی می تواند در درمان افسردگی نقش موثری داشته باشد. بنابراین برای مقابله با افسردگی بهتر است که زمانی را در طول روز به مدیتیشن، پیاده روی، یوگا، خواب کافی اختصاص دهید. همچنین، تغذیه ی سالم و پرهیز از عادات غذایی ناسالم نیز می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی

درمان افسردگی با روشهای پزشکی

امروزه، متداول ترین روش برای درمان افسردگی، روش های پزشکی و روانشناسی است. این روشها عبارتند از:

  • دارو درمانی: معمولاً برای افسردگی شدید و متوسط، مصرف دارو توسط روانپزشک توصیه می شود. پزشک پس از بررسی وضعیت روانی بیمار، روش درمانی و دوز داروی مصرفی بیمار را تعیین می کند. دارو درمانی یکی از موثرترین روشها برای درمان افسردگی می باشد. SSRIs و SNRIs و داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای در درمان بیماری افسردگی نقش مهمی دارند. داروهای ضد افسردگی با تاثیر بر انتقال‌­دهنده‌­های عصبی از قبیل نوراپی­نفرین، سروتونین، دوپامین، علائم افسردگی را کاهش می دهند.
راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی
  • روان درمانی: یکی از روشهای دیگر برای درمان افسردگی، روان درمانی است. تکنیک روان درمانی معمولاً شامل صحبت کردن با روانشناس درباره ی عوامل استرس زاد، نشانه ها و تاریخچه ی زندگی بیمار می باشد. روان درمانی برای درمان افسردگی در تمام سنین کاربرد دارد. درمانگر در روان درمانی می تواند به منظور تغییر در افکار، رفتار، هیجانات بیمار افسرده اقداماتی را انجام دهد.
  • درمان شناختی رفتاری: درمان شناختی رفتاری از انواع روشهای درمانی دیگر برای درمان افسردگی محسوب ‏می شود. هدف از این درمان، کمک به بیمار افسرده در تغییر افکار و رفتار می باشد. در این روش درمانی، بیمار ‏یاد می گیرد که چطور با درک پیدا کردن نسبت به رفتارش تغییراتی در خود ایجاد کند. در واقع، در این تکنیک ‏درمانی بیمار یاد می گیرد که چگونه فکر کند و رفتارهای خود را تغییر دهد. ‏
  • گروه درمانی: قرار گرفتن در محیطی که افراد دیگر نیز از افسردگی رنج می برند، می تواند به کاهش میزان ‏تنش و علائم بیماران افسرده کمک کند. ‏
راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی

کاهش علائم افسردگی با روشهای طبیعی

از روشهای کاهش علائم افسردگی می توان به مصرف داروهای گیاهی مانند زعفران، بابونه، اسطوخودوس اشاره کرد. همچنین، مکمل های حاوی ویتامین نیز می توانند انتخاب خوبی برای کاهش علائم افسردگی باشند.

نکات پرستاری از بیماران دارای اختلال افسردگی

راه های درمان افسردگی
راه های درمان افسردگی

بیماران افسرده به مراقبت و پرستاری افراد متخصص و مجرب نیاز دارند. نکات پرستاری از بیمار دارای افسردگی عبارتست از:

  • تنظیم برنامه خواب

در صورتی که بیمار زیادتر از معمول بخوابد، میزان افسردگی فرد افزایش پیدا می کند. بنابراین، پرستار باید خواب بیمار را تنظیم کنید. به هم خوردن الگوی خواب بیمار باعث تشدید افسردگی می شود. بنابراین، پرستار می تواند برای بهبود خواب بیمار برنامه ای تنظیم کرده و فرد را از مصرف قهوه و چای منع کند.

  • برقراری روابط اجتماعی

ایجاد رابطه ی اجتماعی می تواند گامی موثر برای درمان افسردگی بیمار باشد. پرستار می تواند تایمی را در طول روز برای برقراری رابطه اجتماعی کنار بیمار نشسته و به حرف هایش گوش دهد.

  • مدیریت مصرف دارو

داروهایی که برای افسرده ها تجویز می شود باید طبق دستور پزشک مصرف شود. پرستار می تواند به مدت زمان مصرف دارو و دوز مصرفی دارو برای بیمار افسرده توجه داشته باشد.

  • ایجاد اعتمادبه‌نفس در فرد

فرد دارای اختلال افسردگی ممکن است که دچار مشکل کمبود اعتماد به نفس باشد. پرستار می تواند با ارائه ی تکنیک هایی به فرد کمک کند تا میزان اعتماد به نفسش افزایش پیدا کند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار