مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون :بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده است که سیستم عصبی و قسمت‌هایی از بدن که توسط اعصاب کنترل می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری به آرامی شروع شده و این نشانه‌ها در هر کسی ممکن است به گونه‌ای متفاوت مشاهده شوند. افرادی که با روش های پیش‌گیری از بیماری پارکینسون آشنا هستند، می‌توانند جلوی بروز علائم آن را به شکل مناسبی بگیرند.

اولین علامت ممکن است ایجاد لرزش در یک دست باشد. لرزش شایع بوده، اما این اختلال می‌تواند باعث سفتی یا کندی حرکت نیز  توجه داشته باشید پیشگیری از بیماری پارکینسون در مراحل اولیه بسیار آسان‌تر است، اما و اگر بیماری پیشرفت کند نیاز خواهید داشت که درمان دشواری را دنبال کنید.

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون
روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

عوامل موثر در به وجود آمدن بیماری پارکینسون

با این که علت بیماری پارکینسون ناشناخته بوده، اما به نظر می‌رسد عوامل یک سری عوامل متعدد در به وجود آمدن آن نقش دارند. از این رو نیز در ادامه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت تا با شناخت دقیق، اقدامات و روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون را به شکل بهتری انجام دهید.

پیشنهاد مقاله : راهنمای جامع مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون

  • ژنتیک

محققان با شناسایی و بررسی تغییرات ژنتیکی خاص، متوجه شده‌اند که ژن نیز می‌تواند موجب ایجاد بیماری پارکینسون شود. اما این موارد غیر معمول هستند، مگر در موارد نادری که بسیاری از اعضای خانواده تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار دارند.

  • عوامل محیطی

محرک‌های زیست محیطی، قرار گرفتن در معرض سموم خاص و عوامل محیطی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما این خطر بسیار کم است.

  • اختلالات مغزی

با توجه به گفته برخی متخصصان می‌توان گفت که تغییرات زیادی در مغز می‌توانند در بروز اختلال پارکینسون نقش داشته باشند. این تغییرات شامل حضور اجساد لوی که توده‌هایی از مواد خاص در سلول‌های مغز هستند، می‌شود. این اجسام لویی نامیده می‌شوند و محققان معتقدند این اجسام لوی سرنخ مهمی برای علت بیماری پارکینسون دارند.

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون
روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

نشانه‌های بیماری پارکینسون

  • لرزش

لرزش ریتمیک معمولا در یک اندام، اغلب دست یا انگشتان شما شروع می‌شود. در چنین مواقعی می‌توانید انگشت شست و سبابه خود را به جلو و عقب مالش دهید. این به عنوان لرزش قرصی شناخته می‌شود. ممکن است دست‌تان حتی در هنگام استراحت و بی‌دلیل نیز شروع به لرزش غیر عادی کند.

  • کندی حرکت

با گذشت زمان، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند نماید و انجام کارهای ساده برای‌تان دشوار و وقت گیر شود. ممکن است هنگام راه رفتن قدم‌های شما کوتاه‌تر شوند یا بلند شدن از روی صندلی سخت باشد. هنگام تلاش برای راه رفتن، ممکن است پاهای خود را بکشید یا به هم بزنید.

  • انقباض ماهیچه

سفتی عضلات ممکن است در هر قسمتی از بدن شما رخ دهد. سفت شدن ماهیچه‌ها می‌تواند دردناک باشد و دامنه حرکتی‌تان را محدود کند.

  • اختلال در تعادل

با وجود این علائم وضعیت بدن شما ممکن است خمیده شود یا ممکن است در اثر بیماری پارکینسون زمین بخورید و دچار مشکلات تعادلی شوید.

  • تغییر گفتار

یکی دیگر از علائم پارکینسون، تغییر گفتار بوده که این نشانه ممکن است به گونه‌های مختلفی مشاهده شود.

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون
روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

مهم ‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری پارکینسون

با این که بیماری پارکینسون قابل درمان نیست، اما داروهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند علائم‌تان را به شکل قابل توجهی کاهش دهند. گاهی اوقات، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان ممکن است عمل جراحی را برای تنظیم مناطق خاصی از مغز و بهبود علائم پیشنهاد کند. البته روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون و درمان قطعی آن دقیقا مشخص نیست.

بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم هوازی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد یا افرادی که کافئین مصرف می‌کنند، کمتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند و نیاز به پرستاری از سالمند پارکینسونی خواهند داشت.

همچنین بهتر است بدانید چای سبز نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط بوده و اغلب متخصصان توصیه می‌کنند در روز حداقل یک فنجان چای سبز بنوشید تا کمتر در معرض مشکلاتی همچون پارکینسون قرار بگیرید.

روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون
روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون

سخن پایانی

در این مقاله مفید سعی کردیم شما را با روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون و هر آن چه که لازم است در مورد آن بدانید، آشنا کنیم. از این رو بهتر است نکات مهمی که ذکر شد را نادیده نگیرید و حتما اقدامات لازم را زیر نظر یک پزشک متخصص انجام دهید و خیلی به توصیه افراد بدون آگاهی نیز توجه نکنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار