مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان  

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان  

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان :پوکی استخوان یک بیماری مزمن است که با از دست دادن بیش از حد استخوان مشخص می شود. پوکی استخوان ممکن است با علل مختلف ایجاد شود. به عنوان مثال، پوکی استخوان اولیه با افزایش سن رخ می دهد، در حالی که پوکی استخوان ثانویه زمانی رخ می دهد که این بیماری ناشی از بیماری یا درمان پزشکی دیگری باشد.

عوارض پوکی استخوان می تواند شامل شکستگی ها باشد به خصوص لگن و ستون فقرات پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان دارای شرایط خاصی است که ما در موسسه پرستاری سلامت اول برای شما توضیح می‌دهیم.

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان چگونه است

برخی از تشخیص های پرستاری که ممکن است برای بیماران با تشخیص پزشکی پوکی استخوان مناسب باشد عبارتند از: اختلال در تحرک در صورت وجود دامنه حرکتی محدود، کمبود دانش، تغذیه نامتعادل، خطر افتادن، خطر آسیب در صورت از دست دادن استخوان قابل توجه در حال حاضر افزایش خطر شکستگی و درد حاد اگر شکستگی به دلیل از دست دادن استخوان رخ دهد.

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان  
پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان

مهم ترین نکات در پرستاری سالمند

از مهم ترین نکاتی که باید در پرستاری سالمند دارای پوکی استخوان بدان توجه کنید، توجه به علت پوکی استخوان برای درک روش درمان آنها است. پوکی استخوان شامل فرآیند عملکرد استئوبلاست و استئوکلاست است. در پوکی استخوان اولیه، فعالیت استئوبلاست ها کند می شود در حالی که فعالیت استئوکلاست ها. به طور معمول، این دو عملکرد متعادل هستند، اما با افزایش سن، به دلیل تغییرات هورمونی، نامتعادل می شوند. پوکی استخوان ثانویه ممکن است به دلیل گلوکوکورتیکوئیدهای تجویز شده رخ دهد.

پیشنهاد مقاله : علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان

عوامل خطر زا در مواقع بروز مشکل

سعی کنید به عنوان پرستار سالمند دارای پروکسی استخوان عوامل خطر این بیماری را کشف کنید. عوامل متعددی خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. عوامل خطر برای پوکی استخوان شامل تعلق به یک گروه قومی خاص (قفقازی، آسیایی)، افزایش سن، داشتن اندام کوچک، داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان، جنسیت (زنان در معرض خطر بالاتر از مردان)، سیگار کشیدن و مصرف الکل است.

ارزیابی و شرح حال بیمار دارای پوکی استخوان

اززیبایی و شرح حال بیمار  از مهم ترین نکات پرستاری سالمند دارای پوکی استخوان است. شامل ارزیابی وجود عوامل خطر برای پوکی استخوان، مانند سابقه خانوادگی پوکی استخوان، قومیت، افزایش سن، سابقه سیگار کشیدن و مصرف الکل خواهد بود. ارزیابی فیزیکی شامل ارزیابی بدن بیمار برای یک قاب کوچک و هرگونه تغییر دیررس مانند کاهش قد و کیفوز است.

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان  
پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان

غربالگری پوکی استخوان

غربالگری پوکی استخوان برای زنان از سن 65 سالگی و برای مردان در 70 سالگی توصیه می شود. بیماران با عوامل خطر پوکی استخوان باید در سنین پایین تر غربالگری شوند. آزمایش تراکم استخوان معمولاً برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می شود. ارزیابی خطر شکستگی بیمار نیز مهم است.

مدیریت پزشکی

رژیم غذایی سالم و ورزش های تحمل وزن در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مهم هستند. مدیریت پزشکی پوکی استخوان شامل داروهای تجویز شده برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان است. بیس فسفونات ها دسته عمده ای از داروهای مورد استفاده برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان هستند. آلندرونات و ریزدرونات نمونه هایی هستند.

داروهای آنتی بادی مونوکلونال برای افزایش تراکم معدنی استخوان تجویز می شوند. درمان مرتبط با هورمون یکی دیگر از درمان های دارویی برای پوکی استخوان است. یک مثال کلسی تونین است که به طور سنتی برای بیماران یائسه مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود. تحقیقات جدیدتر در حال بررسی نتایج درمان‌های دارویی مختلف جدیدتر در میان بیماران یائسه است.علاوه بر این، درمان‌های جدید در حال ظهور هستند، و تجویز داروها برای به حداکثر رساندن حفظ استخوان کلیدی است.

پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان  
پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان

مدیریت پرستاری

مراقبت و پرستاری از سالمند در منزل که دارای پوکی  استخوان می‌باشد، شامل ارزیابی عملکرد فیزیکی و توانایی کامل بیمار برای مراقبت از خود است. مدیریت پرستاری باید شامل تشویق فعالیت های تحمل وزن، کمک به بیمار در مراقبت از خود در صورت نیاز، و ارائه کمک های سرپایی برای بیمارانی باشد که راه رفتن ناپایدار دارند.

علاوه بر این، پرستار مسئول ارائه آموزش به بیمار در رابطه با دریافت رژیم غذایی سالم سرشار از کلسیم و ویتامین D، ترک سیگار، مصرف محدود الکل و داروهای تجویز شده است زیرا عدم پایبندی بیماران به رژیم دارویی غیر معمول نیست.

چه زمانی به دنبال کمک باشید

خطر شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. هنگامی که شکستگی رخ می دهد، بیماران باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل محدودیت ناگهانی در حرکت و افزایش درد همراه با حرکت باشد. اگر بیمار این شکایات را گزارش کرد – به ویژه پس از زمین خوردن – با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

شناسایی نتیجه برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان

یک نتیجه مورد انتظار برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان این است که بیمار دامنه حرکتی را در مفاصل خود حفظ کند. نمره‌های t و z-score بیماران نیز می‌توانند به نظارت بر نتایج و اثربخشی مداخلات کمک کنند. البته همیشه از پزشک معالج تمام نکات را بپرسید و از یک پرستار بیمار کمک بگیرید.

هماهنگی مراقبت از بیمار

همکاری بین اعضای تیم مراقبت های بهداشتی می تواند برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید باشد. علاوه بر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پرستاران، سایر اعضای تیم بین رشته ای که ممکن است در طرح مراقبت از بیماران مبتلا به پوکی استخوان دخیل باشند، شامل داروسازان، متخصصان غدد، متخصصان تغذیه و متخصصان فیزیوتراپی یا کاردرمانی هستند.

اگر شکستگی ایجاد شود، جراحان ارتوپد نیز ممکن است در تیم خدمت کنند. مددکاران اجتماعی و مدیران پرونده می توانند مسائل روانی اجتماعی یا مالی را همراه با نیاز به تجهیزات ویژه حل کنند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار