مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

از آنجایی که بسیاری از والدین تجربه نگهداری از نوزاد را ندارند ممکن است در مقابل مشکلاتی مثل گریه مداوم کودک شان با این سوال روبرو شوند که کولیک نوزادان چه علتی دارد؟ باید بدانید که گریه مداوم و بدون دلیل خاص نوزاد شما ممکن است نشانه ابتلاء آن به کولیک باشد. کولیک یک اتفاق رایج بین کودکان است و دلیل به خصوصی ندارد.

درد کولیکی موجب گریه و بی قراری نوزادان شده و راهکار قطعی برای آن تاکنون یافت نشده است اما با این وجود روش هایی وجود دارد که می توان با انجام آن ها نوزاد را آرام کرد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های نوزاد تازه متولد شده

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟
کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

کولیک چیست؟

به گریه بیش از حد نوزاد کولیک می‌گویند و نوزادی که مبتلا به کولیک است به طور معمول بیش از سه ساعت در روز و بیش از سه روز در هفته را گریه می کند. کولیک در بین نوزادان شایع بوده و تقریباً در ۴۰ درصد آنها اتفاق می افتد. کولیک از ۳ تا ۶ هفتگی کودک شروع شده و بین سه تا چهار ماهگی آن ها برطرف خواهد شد. باید بدانید که مواردی مانند جنسیت شیرخوار، تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیشه شیر و نارس بودن آن بر روی میزان کولیک اثری ندارد.

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟
کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

علل کولیک نوزاد چیست؟

تاکنون پزشکان نتوانستند به دلیل ثابت و قطعی برای اینکه چه چیزی موجب کولیک نوزاد می شود برسند اما بسیاری از نظریه ها در مورد علت کولیک نوزادان بیان شده که شامل مواردی همچون اسپاسم سیستم گوارشی در حالت رشد با عضلات، گاز، هورمون ها، حساسیت به نور سر و صدا و یا تحریک بیش از حد، سیستم عصبی در حال رشد، قالب اولیه میگرن در دوران کودکی و ترس یا هیجان کودک می شود.

علاوه بر آن بیماری های زیادی می ‌تواند مانند کولیک نوزاد به نظر بیایند. اگر در مورد کودک تان نگران هستید بهتر است که برای رفع مشکلاتی از قبیل عفونت رفلاکس اسید یا مشکل معده، تغذیه بیش از حد یا ناکافی، حساسیت به شیر خشک یا مادر، فشار یا التهاب در مغز و سیستم عصبی، اختلالات چشم مثل خارش و افزایش فشار، نامنظم بودن ضربان قلب، آسیب به استخوان ها و عضلات انگشتان به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و معاینه کامل را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چکاپ های ماهانه نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟
کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

علائم کولیک در نوزادان

همان طور که گفته شد بی قراری و گریه برای نوزادان به‌خصوص در سه ماه اول زندگی شان طبیعی است و محدود کردن این گریه ها کار دشواری خواهد بود.

به شکل کلی دوره های کولیک نوزاد همان طور که پیش از این هم به آن اشاره شد حداقل سه ساعت در روز حداقل سه روز در هفته است. از جمله علائم کولیک نوزادان می توان به مواردی مانند گریه شدید شبیه به جیغ زدن یا نشان‌دهنده درد فراوان، گریه بدون هیچ دلیل مشخصی، پریشانی فراوان نوزاد حتی پس از تمام شدن گریه، زمان‌بندی مشخص(اغلب عصرها)، تغییر رنگ صورت(سرخ شدن صورت یا رنگ‌پریدگی پوست دور دهان)، تنش بدنی مانند کشیدگی در پاها یا سفت شدن آن‌ها، سفت شدن بازوها، گره کردن مشت‌ها، قوس کردن کمر یا فشار در ناحیه شکم اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم در صورتی که هر یک از این علائم را در نوزادتان مشاهده کردید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟
کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

درمان دارویی کولیک نوزادان

والدین باید بدانند که هیچ گونه دارویی برای درمان کولیک نوزادان اثبات نشده است اما پزشکان بر حسب علائم کودک شما ممکن است برخی از داروها را تجویز کند که از جمله این داروها می توان به داروهای ضد نفخ برای تسکین علائم کولیک، پروبیوتیک ها جهت کمک به تعادل باکتری های مفید سیستم گوارش و شیاف گلیسیرین در صورت داشتن یبوست اشاره کرد.

درمان خانگی کولیک نوزادان

برای اینکه دوره ی کولیک نوزاد شما آرام تر سپری شود و اضطراب کمتری را به شما و نوزادتان وارد کند می توانید از راه حل ها و درمان های خانگی استفاده کنید. این درمان های خانگی شامل شیردهی به کودک، آروغ نوزاد پس از شیر خوردن، تغذیه کودک ابتدا از یک پستان و پس از خالی شدن از پستان دیگر، اجتناب از مصرف موادی که باعث بروز آلرژی در نوزاد می شود، تغییر فرمولای نوزاد، تغییر شیشه نوزاد و استفاده از پستانک های متنوع می شود.

کولیک نوزادان چه علتی دارد؟

جمع بندی

از آنجایی که دوره کولیک نوزاد دوران سختی خواهد بود، مادران و والدینی که توانایی پرستار بچه خود را ندارند بهتر است که از موسسه پرستاری درخواست اعزام پرستار کنند. این موسسات خدمات پرستاری بسیاری را به مراجعه کنندگان خود ارائه می دهند و شما می توانید درخواست پرستار در منزل با توانمندی های مختلف مثل پرستار سالمند جهت نگهداری سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار