مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

اختلالات رفتاری در سالمندان

اختلالات رفتاری در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

اختلالات رفتاری در سالمندان : امروزه تقریبا حدود ۲۰ درصد سالمندان به اختلالات رفتاری مبتلا هستند و طبق تحقیقات از هر سه سالمند مبتلا، یک نفر به دلایل مختلف به سراغ درمان نمی رود. با توجه به این موضوع، دانستن علائم و نکات اختلالات رفتاری در سالمندان باعث می شود تا شما از سلامت عاطفی و روانی عزیزانتان اطمینان حاصل کنید و در صورت مشاهده این علائم امکان درمان را برای سالمندان فراهم کنید.

روانپزشکان و روانشناسان مشهور در جهان برای بیماری های سالمندان اختلالات بسیاری را شناسایی کردند که مهم ترین این بیماری ها شامل افسردگی و اضطراب، احساس تنهایی، بدخلقی و ویژگی‌های دیگر است.

توجه کنید که در این دوران می توان به شکل قطعی شخصیت و رفتار سالمندان را پیش بینی کرد. بعضی از افراد سن سالمندی را بعد از چهل سالگی می دانند اما گروهی دیگر که از زندگی خود لذت برده و شاد زندگی می کنند، در سن ۷۰ سال به بالا خود را پیر و سالمند می دانند. طبق اعلامیه سازمان بهداشت جهانی شروع سن سالمندی ۶۰ سالگی، سن ۶۰ تا ۶۹ سالگی سالمندی جوان، سن ۷۰ تا ۷۹ سالگی سالخورده و ۸۰ سال به بالا سالمند محسوب می شود.

برخی از اختلالات رفتاری در سالمندان چیست؟

از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در دوران سالمندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشم، خصومت و غضب سالمندان

سن بالا و بیماری می‌تواند موجب شود تا صفات شخصیتی جدیدی که اغلب ناخوشایند هستند در فرد تشدید شود. برای مثال یک فرد زود رنج امکان دارد که بیشتر از قبل خشمگین شود و یا یک فرد عجول به فردی مطالبه گر تبدیل شود و راضی کردن آن غیر ممکن به نظر برسد. در نگهداری سالمند باید این اختلالات رفتاری را در نظر بگیرید و توجه کنید که هدف اصلی خشم آنها نباشید.

اگر شما به عنوان یک پرستار سالمند در منزل می خواهید از یک فرد مراقبت کنید باید در مواجهه با یک سالمند عصبانی تلاش کنید تا علت اصلی و ریشه عصبانیت آن را پیدا کنید. روند پیری آسان نبوده و به همین علت باعث رنجش در بزرگسالان می ‌شود زیرا با دردهای مزمن سر و کار دارند. علاوه بر آن در این دوران سالمندان دوستان خود را از دست داده، مشکلات حافظه پیدا کرده و دچار اختلالات دیگری می شوند که با افزایش سن همراه است.

اختلالات رفتاری در سالمندان
اختلالات رفتاری در سالمندان

این نکته را فراموش نکنید که اگر شما به عنوان فرزند یک سالمند توانایی مراقبت از والدین خود را ندارید بهتر است از یک موسسه پرستاری درخواست استخدام پرستار در منزل کنید. این موسسات خدمات پرستاری بسیاری را شامل پرستار در منزل و پرستار کودک به مراجعه کنندگان ارائه می دهند.

رفتار توهین آمیز سالمندان

گاهی اوقات در زمان بروز اختلالات رفتاری در سالمندان، فرد به شخصی که تلاش بیشتری را برای تامین سعادت و خوشبختی آن انجام می دهد با شدت بیشتری برخورد می کنند. این عدم کنترل عصبانیت پیش از این توضیح داده شد و در ادامه آن باید ذکر کنیم که می‌تواند به حدی شدید شود که باعث سوء استفاده از مراقب و بدرفتاری با او گردد.

در چنین شرایطی پرستار بیمار باید تلاش کند توضیح دهد که رفتار فرد چگونه احساسات آن را جریحه دار می کند. با این وجود بسیاری از مراقبان با تلاش برای صحبت با بیمار به نتیجه نمی رسند و اگر سوء استفاده کلامی و عاطفی صورت بگیرد ممکن است با مدتی عقب نشینی کردن کمک کنید تا سالمند بفهمد که چقدر جهت مراقبت از آن تلاش می کنید.

اختلالات رفتاری در سالمندان
اختلالات رفتاری در سالمندان

جمع بندی

جهت رفع این اختلالات رفتاری در سالمندان باید تلاش کنید تا روحیه فرد را تقویت کرده و به آنها این مسئله را بفهمانید که هنوز در برابر جامعه و خانواده مسئولیت دارند و به هر نحو آن را به سمت یک زندگی هدفمند سوق دهید تا احساس مسئولیت کند و تلاش کند تا در زندگی تسلط داشته و قدرت تصمیم گیری آن بیشتر شود.

روانشناسان به این نتیجه رسیدند که هیچ عاملی به اندازه هدف داشتن در زندگی بر روی روند پیری و کهولت تاثیر مثبت نمی گذارد. شما به عنوان مراقب و نگهدار سالمند نباید آنها را دست کم بگیرید زیرا تجربه و اندوخته هایی که آنها در طول زندگیشان کسب کرده‌اند، پشتوانه و منبع مستحکم و قابل اعتمادی برای جوانان و رفع مشکلات آنان است.

این افراد امکان دارد که در ظاهر پیر شده باشند اما این نکته که سالمندان تجربیات زیادی دارند می‌تواند به حل مشکلات خانواده و جامعه کمک کند و برای خانواده ها و جامعه شادابی را به ارمغان بیاورند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار