مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

ارتباط موثر پرستار و سالمند

ارتباط موثر پرستار و سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از مسائلی که باید در خانواده ای که اقدام به درخواست پرستار برای سالمند می نماید، رسیدگی به نیازهای سالمند و ارتباط موثر پرستار و سالمند می باشد. پرستار سالمند در واقع کار دشواری است زیرا علاوه بر کهولت سنشان شما با برخی بیمارها روبه رو هستید مانند: کم شنوایی، اختلال در بینایی، فراموشی و آلزایمر و… وجود پرستار در این گونه شرایط می تواند به شما کمک بسیاری کند. .

وظایف پرستار سالمند برای ارتباط موثر پرستار و سالمند

  • منظم و دقیق بودن
  • مسئولیت پذیر بودن
  • مرتب و با حوصله باشد
  • متعهد و وفادر بودن
  • حساس و محتاط باشد
  • همراه و یاور

نکاتی که در ادامه خواهیم گفت به شما کمک خواهد کرد بتوانید از ارتباط موثر پرستار و سالمند اطلاعات کافی کسب نمایید.

معرفی مناسب پرستار با سالمند

قبل از هرچیز باید به درستی خود را به سالمند معرفی نمایید و در همان ابتدا از او بپرسید که دوست دارد با چه اسمی او را خطاب نمایید. همچنین از او بخواهید خودش را به شما معرفی کند. دانستن شغل او در گذشته، میزان تحصیلات، وضعیت خانوادگی و سرگرمی های مورد علاقه او به شما کمک خواهد کرد که در این مسیر موفق حرکت کنید.

صبور بودن

مهم ترین نکته داشتن صبر و حوصله می باشد. فرد در دوره سالمندی دیگر مانند گذشته دارای توان و فهمیدن سریع جملات نمی باشد. پرستار در منزل باید در این گونه مواقع جملات را با صبر و گویشی ساده و قابل فهم برای سالمند بیان کند تا فرد سالمند متوجه صحبت آن ها شود.

احترام گذاشتن

احترام گذاشتن به فرد سالمند امری ضروری برای برقراری ارتباط بهتر است. همچنین توجه کردن به این جمله که به بزرگترهای خود احترام بگذارید واجب می باشد. هرگز نباید با فرد سالمند مانند کودک صحبت کرد هرچند سالمندان در این سن ممکن است رفتارهای کودکانه ای از خود نشان دهند.

گوش دادن به خواسته ها و صحبت های سالمند از ارتباط موثر پرستار و سالمند

در تمامی زمان مراقبت از سالمند باید پرستار به صحبتهای او گوش فرا دهد. و نباید نسبت به خواسته ها و صحبتهایش بی تفاوت باشد حتی در بعضی مواقع با تکان دادن سر باید اطمینان خاطر به فرد دهد که حواسش به او می باشد. اگر در مواقعی متوجه سخنان فرد سالمند نگردید با نزدیک شدن به او و پرسیدن سوال مجددا از او بخواهد خواسته خود را بازگو نماید.

ایجاد سازگاری

پرستاری که برای فرد سالمند استخدام می شود باید مهارت و دانش کافی برای ارتباط گرفتن با سالمند را داشته باشد تا بتواند با او سازگاری و ارتباط موثری برقرار کند.

 

ارتباط پرستار و بیمار سلامت اول

الویت بندی موقعیت های کمک کننده

اگر شما دائما سعی داشته باشید که به سالمند کمک رسانی کنید ممکن است حس ناامید کننده ای در او به وجود بیاورید. کمک شما نباید باعث ایجاد حس منفی در سالمند شود. سعی کنید در کارهای کوچک که خودشان می توانند آن ها را انجام دهند تنها یک نظاره گر از دور باشید و انجام آن کار را به خودشان بسپارید.

ارتباط موثر پرستار و سالمند و تشخیص چالش های حسی

بیشتر سالمندان دچار اختلال شنوایی و بینایی هستند. هریک از این بیماری های شدتشان در افراد سالمند متفاوت است. این بیماری ها می تواند باعث شود ارتباط گرفتن سخت باشد. پرستار باید دانش کافی و از حوصله و صبر کافی برخوردار باشد.

ارتباط موثر پرستار و سالمند و روحیه دادن به سالمند

پرستار باید در کنار رسیدگی جسمی و نیازهای سالمند از نظر روحی توجه ویژه ای به او داشته باشد. تشویق کردن فرد سالمند به انجام امور شخصی خود باعث ایجاد حس استقلال طلبی در او خواهد شد.

مصرف به موقع داروهای سالمند

پرستار باید از تمامی مشکلات و بیماری های سالمند اطلاع داشته باشد و داروهای سالمند را طبق دستور پزشک و در ساعات مشخص شده به او بدهد.

تغذیه سالمند

غذایی که برای فرد سالمند در نظر گرفته می شود باید با توجه به علاقه او و سالم و مغذی بودن آن طبخ گردد. ممکن است فرد سالمند به مواد خوراکی آلرژی داشته باشد دانستن این موضوع برای پرستار از نکات مهم است.

ارتباط پرستار و بیمار سلامت اول

ورزش مناسب برای سالمند

با تشویق کردن سالمند به نرمش های سبک و قابل انجام می توان به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدنشان کمک کرد. همچنین تا حد زیادی از بیماری های مزمن جلوگیری خواهد کرد. ورزش های مناسب برای افراد سالمند پیاده روی، شنا کردن، حرکات کششی سبک و… می باشد.

ارتباط موثر پرستار و سالمند و بهداشت و استحمام سالمند

به دلیل کهولت سن ممکن است سالمند قادر به رسیدگی نظافت و بهداشت خود نباشد و یا توان حمام کردن به تنهایی را نداشته باشد. در اینجا پرستار وظیفه دارد که او را در نظافت شخصیش یاری نماید. برای مشاوره و اعزام پرستار شما می توانید با سلامت اول در ارتباط باشید و از کلیه خدمات پرستاری این موسسه بهره مند شوید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار