مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم :میسوفونیا یا صدا بیزاری، نوعی اختلال روانی بوده که ممکن است در اثر ناهنجاری‌های مغزی ایجاد شود و فرد در مقابل برخی صداهای خاص مانند صدای تنفس افراد، صدای جویدن آدامس، صدای تایپ کردن، خروپف یا سایر صداها که شاید اصلاً آزار دهنده هم نباشند، اذیت شود.

در واقع عبارت میسوفونیا یعنی تنفر داشتن از یک‌ صدای به خصوص و این امر معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که احساسات منفی، واکنش‌های فیزیکی و افکار فرد تحت تأثیر صداهای خاصی که از آن متنفر بوده، قرار می‌گیرد. چنین صداهایی می‌توانند موجب فرو ریختگی و عصبانیت فرد شوند و مشکلات زیادی در روابط شخصی ایجاد کنند. از این‌ رو اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

بیشتر بخوانید: علائم آلزایمر در سالمندان

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم
با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

علت اختلال میسوفونیا

معمولا بیشتر افراد مبتلا به میسوفونیا از بیماری خود آگاه هستند ولی نمی‌توانند آن را به خوبی کنترل کنند. این اختلال از آن جایی که کمیاب بوده، به‌ طور دقیق برای تمام مردم قابل‌ فهم نیست. با توجه به برخی تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌ شده نیز می‌توان گفت اختلال میسوفونیا به‌ صورت ژنتیکی بوده و بیشتر هم به صداهای دهانی مربوط می‌شود.

البته لازم به ذکر است که تاکنون دلیل مشخص و ثابت شده‌ای برای این اختلال وجود نداشته اما اکثر متخصصان باور دارند که میسوفونیا به علت مشکلات روانشناسی، عصبی با هر دو مشکل در کنار هم رخ می‌دهد.

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم
با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

رایج‌ ترین علائم و نشانه‌های میسوفونیا

بیماری میسوفونیا هم مانند سایر بیماری‌ها دارای یک‌سری نشانه‌ها و علائم خاص بوده که اگر نسبت‌ به آن‌ها بی‌تفاوت باشید، ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید. به همین علت ما در ادامه شما را با مهم ترین علائم اختلال میسوفونیا آشنا کرده‌ایم تا در زمان مشاهده‌ آن‌ها بتوانید بهتر درمان خود را ادامه دهید.

  • تحریک شدن شخص با صداهای مختلف، که در نهایت منجر به خشم خواهد شد.
  • داشتن تهاجم فیزیکی یا پرخاشگری با شخصی که صداهای آزار دهنده تولید می‌کند.
  • افرادی که دچار بیماری میسوفونیا هستند، فشار‌ در بدن‌شان به‌ خصوص در قسمت قفسه‌ سینه، افزایش می‌یابد و پوست‌شان سرخ می‌شود.
  • عضلات این نوع بیماران اغلب اوقات سفت و منقبض می‌شود و ضربان قلب‌شان هم بسیار بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

سن شروع اختلال میسوفونیا

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، سن شروع اختلال میسوفونیا بین 9 الی 13 سالگی گزارش‌ شده است. البته ناگفته نماند که سن شروع بیماری میسوفونیا در تمام افراد به یک صورت نیست. همچنین جالب است بدانید به طور معمول این اختلال در دختران نسبت به پسران، بیشتر رایج بوده و می‌تواند در آن‌ها با سرعت بیشتری بروز کند.

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم
با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

تشخیص و درمان اختلال میسوفونیا

تشخیص میسوفونیا برای پزشکان اغلب اوقات مشکل بوده زیرا شنوایی و گوش‌های فرد مبتلا به صدا بیزاری کاملاً سالم است. گاهی اوقات ممکن است افراد اختلال صدا بیزاری را با اختلال دوقطبی، اضطراب یا وسواس فکری عملی اشتباه بگیرند. به‌ همین خاطر هم باید تشخیص را برعهده‌ پزشکان متخصص بگذارید تا با انجام معاینات لازم، بهترین راهکار درمانی را برای‌تان انتخاب کنند.

برای درمان اختلال میسوفونیا به غیر از مصرف داروهای آرامبخش، راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها شاهد نتایج عالی‌تری باشید. دقت داشته باشید در حال حاضر داروی مخصوصی برای درمان اختلال میسوفونیا وجود ندارد. پس سعی کنید در طول روز حتما از روش‌هایی همچون مدیتیشن جهت آرام کردن ذهن استفاده نمایید و عواملی که تمرکزتان را به‌ هم می‌زنند، از اطراف خود دور کنید.

برای کنترل بهتر این مشکل سعی کنید با صدایی که از آن نفرت دارید، کنار بیایید. کمک گرفتن از مشاوره هم برای افراد مبتلا به این عارضه، امری ضروری بوده و توصیه می‌شود حتما از مشاوران حرفه‌ای و با تجربه، راهنمایی بگیرید.

مشاورانی که تخصص کافی در این حوزه را دارند، با ارائه برخی راهکارهای اصولی و مناسب، به شما کمک می‌کنند خیلی راحت‌تر و در سریع ترین زمان ممکن اختلال میسوفونیا را کنترل یا درمان کنید.

با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم
با اختلال میسوفونیا بیشتر آشنا شویم

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید اختلال میسوفونیا مانند یک چالش بوده که فرد با شناخت دلایلی که می‌تواند منجر به ایجاد آن شود، خیلی راحت‌تر بر مشکل صدا بیزاری خود غلبه می‌نماید.‌ بنابراین اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است مطالب و نکات مهمی که در این مقاله ذکر شد را نادیده نگیرید و به‌ موقع نسبت‌ به درمان آن اقدام کنید و اگر نیاز به پرستاری از بیمار این چنین بود با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار