مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی

دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

دیابت یکی از بیماری های رایجی است که کودکان در سنین کودکی به آن مبتلا می شوند. کودکان دارای بیماری دیابت برای کنترل بیماری باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنند. کودکان دیابتی ممکن است به تزریق انسولین نیز نیاز داشته باشند.

دیابت کودکان چگونه است؟

از دلایل بروز بیماری دیابت در دوران کودکی می توان به ژنتیک و نقایص در عملکرد اعضای بدن اشاره کرد. علائم اولیه ی بیماری دیابت در کودک شامل تکرر ادرار، افزایش اشتها، کاهش وزن، سردرد و تاری دید، تشنگی شدید می باشند. خستگی زود هنگام و کاهش انرژی نیز از دیگر علائم بیماری دیابت در کودکان است.

بنابراین، در صورتی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارید و کودک تان این علائم را تجربه می کند، باید برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به موقع دیابت در کودکان، به کنترل بیماری کمک زیادی می کند.

در صورتی که از کودک دیابتی مراقبت می کنید، بهتر است بدانید که فرد دیابتی قادر به تولید انسولین لازم نیست. بنابراین، کودک دیابتی نمی تواند قند و گلوکز را به انرژی تبدیل کند و به همین دلیل میزان قندخون کودکان دیابتی افزایش پیدا می کند.

دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی
دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی

علائم دیابت در کودکان چیست؟

دیابت نوع یک در کودک وقتی رخ می دهد که لوزالمعده نمی تواند به اندازه ی کافی انسولین تولید کند. دیابت نوع دو نیز در کودک و نوجوان به ندرت اتفاق می اُفتد. علائم دیابت در کودکان عبارتست از:

  • افزایش تشنگی
  • کاهش وزن
  • افزایش ادرار
  • خستگی زیاد
  • تاری دید
  • چاقی مفرط
  • ترمیم آهسته زخم

انواع دیابت در کودکان کدام است؟

دیابت در کودکان در دو دسته قرار می گیرد. دیابت نوع یک و دو از انواع دیابت در کودکان هستند.

  • دیابت نوع یک: این دیابت، دیابت وابسته به انسولین است. در این نوع دیابت، لوزالمعده قادر به تولید انسولین نیست و در نتیجه کودک به تطریق اسنولین احتیاج دارد. این دیابت در کودکان نسبت به دیابت نوع دو رایج تر است.
  • دیابت نوع دو: دیابت نوع دو وقتی رخ می دهد که لوزالمعده قادر به ساخت انسولین است ولی بدن قادر به استفاده از انسولین نیست. چاقی و افزایش وزن جزو رایج ترین علائم دیابت نوع دو در کودکان است.
دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی
دیابت در کودکان و نگهداری کودک دیابتی

همچنین بخوانید: بهترین و بدترین میوه‌ها برای مبتلایان به دیابت

وظایف پرستار کودک دیابتی چیست؟

پرستاری از کودک دیابتی نیاز به داشتن تجربه و مهارت در این زمینه دارد. وظایف پرستار بچه دیابتی عبارتست از:

  • تنظیم و کنترل میزان قندخون کودک
  • تزریق انسولین برای کودک
  • تنظیم رژیم غذایی مناسب برای کودک دیابتی

تغذیه کودکان مبتلا به دیابت

تنظیم رژیم غذایی مناسب و سالم در درمان و کنترل دیابت کودکان نقش موثری دارد. بنابراین، رژیم غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدارت باید به اندازه ی کافی در رژیم غذایی بیمار گنجانده شود.

کودکان دیابتی باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند. مصرف میوه، سبزیجات سالم، ویتامین و ها مواد معدنی باید در رژیم غذایی بیمار دیابتی گنجانده شود.

غذاهای سرخ کردنی، شیرینی جات باید تا حد امکان از رژیم غذایی کودک دیابتی حذف شود. بنابراین، پرستار کودک باید سعی کند که مواد غذایی مفید را در برنامه ی غذایی کودک دیابتی قرار دهد. همچنین، پرستار کودک باید مواد غذایی مضر را نیز از برنامه غذایی کودک حذف کند.

درمان دیابت در کودکان به چه صورت است؟

دیابت قابل درمان نیست. اما می توان دیابت را در کودکان کنترل کرد. در صورتیکه بیمار دیابتی تحت ‏کنترل قرار بگیرد، دچار خطرات ناشی از دیابت نخواهد شد. بنابراین، بررسی منظم سطح قندخون در ‏کودکان دیابتی اهمیت زیادی دارد. اِجتناب از مصرف شیرینی جات، افزایش فعالیت بدنی و تغییر سبک ‏زندگی می تواند در کنترل بیماری دیابت نقش موثری داشته باشد.

پزشک معمولاً برای کودکان دیابتی، ‏مصرف داروهای کاهش دهنده قندخون مانند متفورمین را پیشنهاد می کند. انسولین نیز ممکن است به ‏دستور پزشک برای کنترل میزان قندخون کودک دیابتی تجویز شود.‏

استخدام پرستار در منزل

دیابت در صورتیکه به موقع کنترل و درمان نشود، سلامتی فرد را به خطر می اندازد. در صورتی که کودک دیابتی فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند، بیماری قندخونش مورد کنترل قرار می گیرد. شما می توانید به منظور کنترل و درمان دیابت در خانه، پرستار کودک را استخدام کنید.

پرستار کودک می تواند قندخون فرد را اندازه گیری کرده و از این دیابت را کنترل کند. موسسه پرستاری سلامت اول می توانند پرستار کودک را به منزل افراد اعزام پرستار انجام دهد. پس اگر شما نیز به دنبال پرستار کودک مجرب و متخصص هستید، به شما دریافت خدمات پرستاری در منزل این موسسات را پیشنهاد می کنیم.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار