مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

رابطه طول قد با سلامت عمومی بدن چیست؟

طول قد و سلامتی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

براساس مطالعات اخیراین احتمال وجود دارد که طول قد هر فرد بر سلامتی او تاثیر گذار باشد . در حالی که قد بلند یا کوتاه باعث هیچ مشکلی برای سلامتی نمی شود، مطالعات نشان می دهند که ممکن است کوتاه یا بلند بودن قد ، احتمال ابتلا به مشکلات خاصی را در فرد بیشتر نماید

در این مقاله به ارتباط طول قد و احتمال بروز بیماری های مختلف پرداخته ایم :

قد کوتاه یا بلند:

میانگین قد مردان در ایالات متحده حدود 1 متر و 79 سانتی متر است. برای زنان، حدود 1متر و 64 سانتی متر است. اگر قدتان بلندتر یا کوتاه‌تر از حد متوسط می باشد، ممکن است متوجه جوانب مثبت و منفی سایز خود شوید.

شاید باور این موضوع سخت باشد اما طول قد شما بر سلامت شما در ارتباط است. در حالی که قد بلند – یا کوتاه – باعث هیچ مشکلی برای سلامتی نمی شود، مطالعات نشان می دهد که ممکن است فرد را کم و بیش به مشکلات خاصی مبتلا کند.

طول قد و سرطان
سرطان

برخی تحقیقات نشان می دهد که قد کوتاه تر از حد متوسط ممکن است به این معنی باشد که احتمال ابتلای شما به برخی از انواع سرطان کمتر است.

به عنوان مثال، مطالعه ای روی بیش از 100000 زن در اروپا و آمریکای شمالی نشان داد که زنان کوتاه قد کمتر احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را دارند.

یک تحقیق دیگر بر بیش از 9000 مرد بریتانیایی بین 50 تا 69 سال نشان داد که مردان کوتاه قد شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

دیابت

طول پاهای شما ممکن است با احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد. بر اساس داده‌های 5 ساله روی بیش از 6000 بزرگسال، دانشمندان فکر می‌کنند افراد قد بلند ممکن است کمتر به دیابت مبتلا شوند.

مشخص نیست که چرا این دو به هم مرتبط هستند، اما یک ایده این است که کوتاهی طول قد نشانه تغذیه نامناسب یا سایر مشکلات متابولیسم قبل از تولد یا در دوران کودکی است.

طول قد و بیماری قلبی
بیماری قلبی

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا، اما افرادی که قدشان کمتر از 161 سانتی متر است حدود 50٪ بیشتر از افرادی که قد آنها 176 سانتی متر یا بیشتر است در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند.

دلیل این امر ممکن است تغذیه نامناسب یا عفونت های قبل از تولد یا در دوران کودکی باشد که بر رشد و طول قد تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است ژن‌های شما هم بر قد و هم بر احتمال بروز مشکلات قلبی در آینده تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید : علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی را بشناسید

سکته

سکته زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در ناحیه ای از مغز قطع شود. افراد با طول قد بلندتر احتمال کمتری دارند که این مورد را داشته باشند، و این موضوع به ویژه اگر وزن مناسبی داشته باشند صادق است.

تغذیه و سایر موارد مرتبط با سلامتی در دوران کودکی که بر قد شما تأثیر می گذارد ممکن است یکی از دلایل این پیوند باشد.

طول قد و لخته خون

لخته خون

این  مشکل می تواند یک بیماری جدی باشد، به خصوص اگر در یک سیاهرگ اصلی ایجاد شود یا به سمت ریه ها حرکت کند. محققان نمی‌توانند دلیل آن را توضیح دهند، اما مطالعات نشان می‌دهد که هر چه طول قد کوتاه‌تر باشد، احتمال لخته شدن خون در ورید کمتر می‌شود. افرادی که قدشان 152 سانتی متر یا کمتر است کمترین شانس ابتلا به این مشکل را دارند.

بیماری آلزایمر

وقتی صحبت از این نوع زوال عقل به میان می آید،طول قد بلند ممکن است یک مزیت باشد، به خصوص برای مردان. یک مطالعه روی بیش از 500 نفر نشان داد که مردانی که حدود 170 سانتی متر یا بلندتر هستند تقریباً 60 درصد کمتر از مردان کوتاه‌تر  به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

زنان با طول قد بلند تر نیز ممکن است شانس کمتری برای ابتلا به این مشکل داشته باشند، اما به نظر نمی رسد که ارتباط این بیماری با قد در زنان چندان معتبر باشد.

طول قد و بارداری

بارداری

احتمال بارداری طولانی تری در زنان قدبلند بیشتر از زنان کوتاه قد است. در یک مطالعه، زنانی که قدشان 152 سانتی متر یا کم تر بود، بیشتر از زنانی که قدشان از این مقدار بلند تر بود قبل از رسیدن به انتهای بارداری، زایمان کردند.

و به ازای هر سانتی متر اختلاف قد بین دو زن باردار، زن کوتاه قدتر یک پنجم روز زودتر زایمان می کرد. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما می تواند به اندازه برخی از قسمت های بدن مانند لگن یا دهانه رحم مربوط باشد.

ریزش مو

مطالعه روی بیش از 22000 مرد از هفت کشور نشان داد که مردان کوتاه قد احتمال بیشتری برای طاسی دارند. دانشمندان به دنبال تغییراتی در ژن‌های خاصی بودند که می‌تواند احتمال ریزش زودهنگام موهای مردان را افزایش دهد. آنها چهار مورد را پیدا کردند که هم با طاسی با الگوی مردانه و هم با طول قد کوتاه تر مرتبط بودند.

طول قد و عمر

عمر طولانی تر

چندین مطالعه در طول سال ها نشان داده است که افراد با طول قد کوتاه نسبت به افراد قد بلندتر بیشتر عمر می کنند و با افزایش سن به بیماری های طولانی مدت کمتری مبتلا می شوند.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه دلایل پشت این موضوع هستند، اما برخی از زمینه هایی که آنها به دنبال آن هستند عبارتند از میزان آسیب به سلول ها در طول زمان، سطح برخی از هورمون ها و اندازه برخی از اندام ها مانند مغز، کبد و کلیه ها.

گرمازدگی

افراد کوتاه قد کمتر دچار گرمازدگی می شوند یا به بیماری جدی تری به نام شوک ناشی از گرمازدگی مبتلا می شوند. این امر عمدتا به این دلیل است که افراد قد بلندتر — و سنگین تر — گرمای بدن بیشتری تولید می کنند.

افراد با طول قد بلندتر در هنگام ورزش و فعالیت های سریع‌ترممکن است بیشتر به گرمازدگی یا شوک ناشی از گرمازدگی مبتلا شود. از طرف دیگر، افراد قد بلندتر به همین دلیل ممکن است نسبت به افراد قد کوتاه دیرتر دچار سرما زدگی شوند و در روز ها ی سرد سال کمتر احساس سرما کنند.

طول قد و گرمازدگی
درد پایین کمر و لگن

افراد کوتاه قد کمتر احتمال دارد دچار کمردرد یا شکستگی لگن شوند. یکی از دلایل احتمالی که افراد قد بلندتر شانس بیشتری برای شکستگی لگن دارند، مرکز ثقل بالای آنها است.

این امر نه تنها احتمال سقوط آنها را بیشتر می کند، بلکه ممکن است باعث شود در صورت سقوط، با قدرت بیشتری به زمین برخورد کنند.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه پرستار خصوصی در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

منبع : Height Affects Health 

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار