مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

6 نکته برای سالمندان مبتلا به ام‌ اس و نگهداری آن‌ها

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در حالی‌ که مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس در دهه بیست، سی یا چهل‌سالگی رخ می‌دهد، علائم آن باگذشت زمان به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل در این مقاله درباره چالش‌ های نگهداری سالمندان مبتلا به ام‌ اس صحبت خواهیم کرد.

ام اس چیست؟

ام اس عارضه‌ای است که موجب تضعیف سیستم عصبی می‌شود. به این علت که اعصاب مرکزی توسط مأموران امنیتی بدن به‌عنوان عامل خارجی شناسایی شده و غلاف‌های محافظ رشته‌های عصبی، مورد حمله سیستم ایمنی قرار می‌گیرند.

سالمندان مبتلا به ام‌ اس

این حملات موجب ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر اعضای بدن می‌شود. در نهایت ام اس می‌تواند باعث از بین‌ رفتن یا آسیب دائمی اعصاب در سالمندان مبتلا به ام‌ اس شود.

این بیماری به طور قابل‌ توجهی در زنان بیشتر از مردان آن است. درحالی‌ که ام اس مطمئناً زندگی فرد را تغییر می‌دهد؛ اما به معنای حکم اعدام نیست. طول عمر یک فرد مبتلا به ام اس با یک فرد سالم برابری می‌کند.

پیشنهاد مقاله : چالش نگهداری از سالمندان و راهکارهای مواجهه با آن

علائم و نشانه‌های ام اس

علائم بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما بسته به پیشرفته بیماری و محل‌های آسیب‌ دیده علائم می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • بی‌حسی یا ضعف در یک طرف بدن، پاها یا تمام بدن
  • دوبینی طولانی‌مدت یا ازدست‌دادن بینایی
  • احساس سوزن‌ سوزن شدن قسمت‌هایی از بدن
  • احساس شوک الکتریکی که با حرکات گردن ایجاد می‌شود
  • عدم هماهنگی اعضای بدن یا راه‌رفتن نامتعادل
  • لرزش بدن
  • سرگیجه
  • خستگی
  • لکنت زبان
  • تغییرات در عملکرد مثانه و روده

سالمندان مبتلا به ام‌ اس

 دوره‌های بیماری ام اس

چهار دوره مختلف برای این بیماری شناسایی شده است:

  1. عودکننده – فروکش‌کننده
  2. سندروم جداشده بالینی
  3. پیش‌رونده اولیه
  4. پیش‌رونده ثانویه

بسته به نوع ام اس روند بیماری متفاوت است. شایع‌ترین دوره بیماری دوره عودکننده – فروکش‌کننده است که ممکن است به‌مرورزمان برخی از علائم یا همه آن‌ها به طور کامل ناپدید شود، حملات از بین رفته و بیماری پیشرفت نکند.

سالمندان و ام اس

تغییرات مرتبط با سن یک واقعیت است که برای سالمندان مبتلا به ام اس با شدت بیشتری رخ می‌دهند. افزون بر علائم فیزیکی بسیاری از افراد مبتلا به ام اس خشم، اندوه، استرس و سردرگمی را تجربه می‌کنند. آمار نشان می‌دهد نیمی از این افراد به درجاتی از افسردگی از متوسط گرفته تا شدید مبتلا می‌شوند.

درحالی‌که هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، روند درمان سالمندان مبتلا به ام‌ اس و نگهداری آن‌ها شامل دارودرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و توان‌بخشی است که به کاهش علائم و تسریع بهبودی پس از حملات کمک می‌کنند.

تغییر سبک زندگی و ایجاد یک سبک زندگی سالم شامل ورزش، تغذیه سالم، ترک سیگار و مشروبات الکلی کیفیت زندگی این افراد را بالا می‌برد.

سالمندان مبتلا به ام‌ اس
سالمندان مبتلا به ام‌ اس

نکاتی برای سالمندان مبتلا به ام‌ اس و نگهداری آن‌ها

اگر از فردی مراقبت می‌کنید که بیماری ام اس دارد، ممکن است مجبور شوید وظایف مختلفی از نوع پرستاری را عهده‌دار شوید. این وظایف می‌توانند شامل موارد زیر شود:

1.  چک کردن موارد حیاتی

پیگیری روزانه فشارخون، دمای بدن، سطح درد، سطح اشباع اکسیژن و تنفس به پرستار سالمند کمک می‌کند تا اگر بیمار شرایط مساعدی ندارد اقدامات پزشکی لازم را انجام دهد.

2. مدیریت بی‌اختیاری

ازدست‌ دادن اختیار عملکرد مثانه می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد، اما اگر برای آن آمادگی داشته باشید از میزان ناراحتی ماجرا تا حد زیادی کاسته می‌شود. مشورت با پزشک در این باره، خرید شلوار مناسب بی‌اختیاری، در دسترس گذاشتن لباس مناسب کنار تخت، تهیه وسایلی مانند دستمال مرطوب و زیرپایی شرایط بهتری را ایجاد می‌کند.

3. پیشگیری از زخم بستر

فرد مبتلا به ام اس به‌ مرور زمان قدرت حرکتی‌ اش را از دست می‌دهد و ممکن است مجبور باشد مدت بیشتری در رختخواب، صندلی یا ویلچر بگذراند. پیشگیری از زخم بستر با تغییر موقعیت مداوم، تغذیه سالم، بهداشت مناسب و اسکن روزانه بدن اولویت اصلی حفظ سلامت سالمند است.

4. مدیریت افسردگی

مانند اکثر بیماری‌ های مزمن اضطراب، ترس از تنهایی و افسردگی مواردی هستند که ممکن است سلامت فرد را با مشکلات بیشتری مواجه کند. لازم است مراقب سالمند به تغییرات رفتاری و گوشه‌گیری وی توجه کند و در صورت لزوم به او کمک نماید.

5. کمک به رفع ضعف و خستگی

لازم است سالمند را تشویق کنید تا با پایبندی به روال روزانه و انجام تمرینات و ورزش‌هایی مانند یوگا، شنا و پیاده‌ روی به ازبین‌بردن احساس ضعف و خستگی بدنش کمک کند.

6. مدیریت ازدست‌دادن توانایی حرکتی

انجام تمرینات فیزیوتراپی و حمایت از سالمندان مبتلا به ام‌اس و نگهداری آن‌ها در هنگام ایستادن یا راه‌رفتن به کاهش خطر سقوط و سایر عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

بیشتر بخواید : بیماری های شایع سالمندان

کلام پایانی

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و عدم قطعیت در ام اس نگهداری سالمند مبتلا را با چالش‌های پیچیده‌ای روبرو می‌کند. درک این بیماری بهترین راه برای کمک به سالمندان مبتلا به ام‌ اس و نگهداری آن‌ها است تا زندگی رضایت‌بخشی را تجربه کنند.

تیم مراقبتی سلامت اول می‌تواند مشارکت ارزشمندی برای کمک به مدیریت این بیماری و جلوگیری از بدتر شدن علائم به عزیزان سالمند شما ارائه دهد. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین یا تماس با پشتیبانی حمایت‌های لازم را دریافت کنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار