مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

راهنمای جامع مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون

نحوه مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یک اختلال عصبی، بیماری پارکینسون است که در اثر تخریب سلول های عصبی مغز ایجاد می شود. پیشرونده است و ممکن است سال ها قبل از اینکه بیمار به مراقبت فعال نیاز داشته باشد وجود داشته باشد. این خود را در ماهیچه های سفت و سایر مسائل مربوط به حرکت نشان می دهد که با گذشت زمان بیشتر نمایان می شوند.
اگر مراقب سالمندانی هستید که از PD رنج می برد، بدون شک در طول سال ها با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. اما شما باید نه تنها از مشکلاتی که برای عزیزانتان ایجاد می کند، بلکه از نحوه کاهش آسیب های ناشی از این بیماری برای بهبود کیفیت زندگی آنها آگاه باشید.

اگر مراقبت از یک سالمند مبتلا به PD بر دوش شما افتاده است، ما می توانیم کمک کنیم. سلامت اول موضوعات تخصصی در رابطه با سالمندان را از بهترین منابع گردآوری می‌کند.

نکاتی برای مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

مراقبت از سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون نیازمند اهتمام و توجه ویژه‌ای است. این بیماری نوروترانسمیترهای مغزی را تحت تأثیر قرار داده و حرکت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه، نکاتی برای مراقبت و مدیریت بهتر از افراد مبتلا به پارکینسون و وظایف پرستار سالمندان آورده شده است.

  • درک بیمار
  • پیشنهاد برای مراقبت
  • انعطاف پذیری
  • درگیر مراقبت و معالجه بیمار باشید
  • مدیریت دارو
  • حفظ ارتباط

در ادامه موارد بالا را برای پرستاری در منزل مبتلا به پارکینسون بیشتر توضیج می‌دهیم.

بیماری را درک کنید

دانستن اینکه پارکینسون چگونه بر مهارت‌های حرکتی سالمندان در زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به مراقب کمک کند که صبور و حمایت‌کننده باشد. مشکل بزرگی که اکثر مراقبین با آن روبرو هستند، مشاهده انحطاط مهارت های حرکتی سالمندان است.

آنها ممکن است بتوانند یک روز کاملاً جوراب خود را بپوشند اما روز دیگر نه. با راهنمای انتخاب پرستار سالمند مناسب در منزل، می‌توان مراقبی را انتخاب کرد که تمام نگهداری‌های لازم از سالمندان بیمار را به عمل می‌آورد.

ضرورت درک شرایط بیمار پارکینسون
اهمیت درک شرایط سالمند مبتلا به پارکینسون

همانطور که از عزیز خود مراقبت می کنید، خواهید دید که زندگی با PD اینگونه است. اگر می خواهید به آنها کمک کنید تا استقلال خود را تا زمانی که ممکن است حفظ کنند، اجازه دهید هر کاری که می توانند در یک روز خاص برای خودشان انجام دهند. به یاد داشته باشید که صبور باشید و درک کنید که آنها ممکن است نتوانند وظایف خاصی را به همان سرعتی که می توانستند انجام دهند.

پیشنهاد کمک برای مراقبت از سالمند

زمانی که بسیاری از افرادی که از پارکینسون رنج می برند به دنبال تشخیص بیماری پارکینسون هستند، علائم به حدی شدید شده که توانایی های آنها محدود می‌شود و در حالی که ممکن است سالمندان هنوز بتوانند به اطراف حرکت کنند، یا انجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن را چالش برانگیز یا کاملاً دردناک بدانند. آنها ممکن است از انجام کارهای روزمره خسته شوند. در این شرایط به یک پرستار سالمند نیاز دارند.

اگر نمی‌توانید همیشه با آن‌ها باشید، مطمئن شوید که از کسی می‌خواهید بررسی کند که چه وظایفی می‌تواند به تنهایی انجام دهد و در مورد کدامیک به کمک نیاز دارد.

انعطاف پذیر باشید

علائم یک سالمند ممکن است روز به روز متفاوت باشد. تمام تلاش خود را بکنید تا انعطاف پذیر و صبور باشید. به عنوان مثال، اگر برای انجام کاری برنامه ریزی کرده بودید که ممکن است به دلیل اینکه بیمار روز بدی را سپری می کند، از ریل خارج شود، بهترین فرصت ممکن را به او بدهید تا کارهایی را که در دست دارد انجام دهد قبل از اینکه بخواهید کارها را عجله کنید زیرا ناامید هستید.

علاوه بر این، به این فکر کنید که بار برخی از کارها را از دوش عزیزتان بردارید و به سادگی آنها را خودتان انجام دهید. برای مثال، اگر بیمار قبلاً قبض‌های خود را پرداخت می‌کرد یا کارهای حیاط خود را انجام می‌داد، می‌توانید این کارها را برای او انجام دهید یا شخص دیگری را استخدام کنید. فقط مطمئن شوید که قبل از ایجاد تغییراتی که پیشنهاد می کنید آنها را در جریان قرار دهید تا از هر گونه رنجش از طرف آنها جلوگیری شود.

درگیر باشید

پزشکان عموماً مراقبین را تشویق می‌کنند که عزیزشان را در قرار ملاقات با پزشک همراهی کنند.

به این ترتیب می توانید اطلاعاتی را در مورد وضعیت بیمار ارائه دهید و به پزشک کمک کنید تا پیشرفت بیماری و چگونگی تأثیر درمان ها را درک کند. همچنین، در صورت مشاهده عوارض جانبی، به آن اشاره کنید تا پزشک بتواند یک اقدام خوب را توصیه کند.

در جریان روند معالجه سالمند بیمار به پارکینسون باشید
درگیری با پورسه درمان سالمند مبتلا به پارکینسون

با پیشرفت بیماری ممکن است بیمار شروع به زوال عقل را تجربه کند و حافظه او را بدتر از قبل کند. با مراجعه به همراه بیمار نزد پزشک، می توانید آنچه را که او گفته اند را به خاطر بسپارید و دستورالعمل هایی را که او باید دنبال کند به او یادآوری کنید. نقش شما به عنوان یک مراقب به ویژه در برنامه درمانی بیمار مهم است.

مدیریت داروها

سالمندانی که با PD زندگی می کنند اغلب داروهایی برای مدیریت علائم تجویز می شوند. اگر بیمار قبلاً داروهایی برای درمان سایر بیماری ها داشته باشد، تلاش برای پیگیری همه آنها می تواند گیج کننده باشد. یک راه عالی برای مقابله با این وضعیت، ایجاد یک برنامه مدیریت دارو است تا مطمئن شوید که بیمار داروهای مناسب را در زمان‌های مناسب مصرف می‌کند.

مدیریت داروهای سالمند PD
مدیریت و یادآوری داروهای سالمند PD

اگرچه بسیاری از مردم به سادگی از یک سازمان‌دهنده قرص استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از اشتباهات دارویی، آلارم‌ها را تنظیم کنید و ژورنال‌هایی را نگه دارید.

رابطه را حفظ کنید

یکی دیگر از مواردی که باید روی آن تمرکز کنید، رابطه شما با سالمند سالخورده است، خواه فرزند بزرگسال او باشید، همسرش یا خواهر یا برادرش.

حفظ ارتباط دوستانه با سالمند بیمار
برقراری ارتباط دوستانه با سالمند PD

اگر بودجه شما اجازه می دهد، ممکن است بخواهید شخصی را استخدام کنید تا به جای اینکه تمام بار را به عهده بگیرید، برخی از وظایف را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: علائم آلزایمر در سالمندان چیست؟

این شما را آزاد می کند تا از وقت خود با بیمار لذت ببرید و اطمینان حاصل کنید که کارهایی را که معمولاً با هم انجام می دادید قربانی نمی کنید.

هنگامی که یک سالمند مبتلا به بیماری پارکینسون، تشخیص داده می شود، نه تنها برای فرد مبتلا، بلکه برای مراقب نیز تغییرات عمده ای ایجاد می کند. چه خواهر و برادر، همسر یا فرزند یک بیمار باشید، گاهی اوقات به عنوان مراقب او به صورت 24 ساعته در تماس هستید. اگرچه ممکن است احساس کنید که زندگی شخصی شما در حال عقب نشینی است.

اما لازم است تا حد امکان حضور داشته باشید زیرا بیماران نمی توانند مانند گذشته از خود مراقبت کنند. با افزایش نیازهای فیزیکی مراقبت، ممکن است شخص دیگری نباشد که از آن‌ها مراقبت کند، اما مراقبت از خود نیز مهم است. برای دریافت مشاوره چهت استخدام پرستار سالمند مناسب در منزل با مشاورین ما در مرکز خدمات پرستاری سلامت اول تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار