مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

علت های متفاوت رشد قد کودک

علت های متفاوت رشد قد کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

علت های متفاوت رشد قد کودک :رشد قد کودک تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد. ژنتیک، تغذیه، هورمون ها، میزان فعالیت بدن و برخی از بیماری ها می توانند روی روند رشد کودک تاثیرگذار باشند. در این مقاله به بررسی علت های متفاوت رشد قد کودک می پردازیم.

علت های متفاوت رشد قد کودک
علت های متفاوت رشد قد کودک

عوامل موثر بر رشد قدکودک

افزایش قد در کودکان با سنین مختلف، متفاوت است. اما معمولاً کودکان پس از ۳ سالگی تا هنگام رسیدن به بلوغ، به صورت سالانه ۵ تا ۶ سانتی‌ متر افزایش قد دارند.

بیماری های مزمن مانند سوء تغذیه، ژنتیک، مشکلات مربوط به بلوغ از عوامل موثر بر روند رشد قد کودک هستند. در صورت لزوم می توانید برای بررسی روند رشد قد کودک‌تان به متخصص غدد مراجعه کنید. عوامل متعددی بر روند رشد قد کودک موثر هستند. این عوامل عبارتند از:

پیشنهاد مقاله : تغذیه کودک نوپا

علت های متفاوت رشد قد کودک
علت های متفاوت رشد قد کودک
  • تغذیه ی مناسب: یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد قد کودک، تغذیه ی مناسب کودک است. در صورتیکه کودک تغذیه ی مناسب نداشته باشد، رشد قدی مناسبی نخواهد داشت. مصرف رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات حاوی ویتامین های مفید و ضروری می توانند بر روند رشد قد کودک تاثیر مثبتی داشته باشد. مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی که حاوی کلسیم و ویتامین دی می باشد در رشد قد کودک تاثیرگذار است. گوشت، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، آجیل، ماست، شیر، پنیر نیز از مواد غذایی مفید برای رشد کودک هستند. بنابراین، اگر می خواهید کودک تان رشد قدی مناسبی داشته باشد، در رژیم غذایی وی مواد غذایی مفید را بگنجانید.
  • خواب منظم: خواب کافی می تواند میزان هورمون های بدن را تنظیم کرده و در نتیجه تاثیر خوبی بر روند رشد کودک داشته باشد. اگر کودک خواب عمیق و کافی داشته باشد، رشد بهتر و بیشتری خواهد داشت.
  • ژنتیک: ژنتیک عامل اصلی تعیین کننده ی میزان قد کودک است. برخی از افراد به دلایل ژنتیکی رشد قدی کمتر یا بیشتر از همسالان خود را دارند.
  • فعالیت بدنی و ورزش: انجام فعالیت بدنی و ورزش های مختلف می تواند در تقویت استخوان ها و رشد کودک موثر باشد.
  • جنسیت: معمولاً رشد قد پسران بسیار بیشتر از دختران است.
  • مصرف مکمل ها: اگر می خواهید کودک تان رشد قدی بهتری داشته باشد، مصرف مکمل ها در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. البته توجه داشته باشید که این مکمل ها باید به تجویز پزشک مصرف شوند. از مصرف خودسرانه ی مکمل ها در دوزهای بالا خودداری کنید.
علت های متفاوت رشد قد کودک
علت های متفاوت رشد قد کودک

هورمون های موثر بر رشد قد چه هورمونی هایی هستند

هورمون ها از سایر عوامل موثر بر روند رشد قد کودک هستند. هورمون ها می توانند در رشد استخوان ها و قد تاثیر زیادی داشته باشند. هورمون های موثر بر روند رشد قد کودک عبارتند از:

  • هورمون های رشد

در غده ی هیپوفیز هورمون های رشد ساخته می شوند. هورمون های رشد در روند رشد قد کودک موثر می باشند. کودکانی به صورت مادرزادی دارای مشکل کمبود هورمون رشد هستند نسبت به سایر کودکان قد کوتاه تری دارند.

  • هورمونهای تیروئید

غده تیروئید در ساخت هورمون هایی نقش دارد که روی روند رشد قد کودکان تاثیر می گذارند. بنابراین، میزان هورمون تیروئید در بدن کودکان باید دارای میزان متعادلی باشد تا در روند رشد آنها تداخلی ایجاد نشود.

  • هورمون های جنسی

هورمون های جنسی از سایر عوامل موثر بر رشد قد محسوب می شوند. هورمون تستوسترون و استروژن در دوراغ بلوغ بر روند رشد قد تاثیرگذار می باشند.

مراجعه به پزشک برای کنترل روند رشد قد کودک

در صورتیکه نگران روند رشد قد کودک تان هستید، قبل از بسته شدن صفحه ی رشد بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید. متخصص غدد با انجام بررسی های لازم و معاینه ی فرزندتان علت عدم رشد قد کودک را بررسی می کند. در کل، انجام آزمایش خون و هورمونی، معاینه قد و وزن و …می تواند در تشخیص علت عدم رشد قد کودک موثر باشد.

شما می توانید از خدمات موسسه پرستاری مانند اعزام پرستار و پزشک به منزل استفاده کنید و دیگر وقت تان را برای رفتن به مطب و بیمارستان هدر ندهید. متخصصان مجرب در موسسات پرستاری انواع خدمات پرستاری مانند مراقبت از کودک را به شما ارائه می دهند.

پس اگر قصد استخدام  پزشک یا پرستار کودک در منزل را دارید به شما مراجعه به وبسایت موسسه پرستاری سلامت اول و دریافت خدمات این موسسه را پیشنهاد می کنیم.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار