مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

6 نکته برای کمک به پرستار سالمند در برخورد با بیمار سالمند

عملکرد و وظایف پرستار سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

به عنوان بخشی از حرفه یک پرستار سالمند، شما در ارتباط با بسیاری از بیماران سالمند هستید.  بر خلاف سایر بیماران، مراقبت از سالمندان و برخورد با بیمار سالمند نه تنها نیاز به مهارت دارد، بلکه رضایت، صبر و فهم فراوان پرستار سالمند را نیز نیاز دارد. به عنوان گام اول برای تبدیل شدن به یک پرستار سالمند، شما احتمالا این ویژگی ها را به درجه خاصی می رسانید، اما در کنار این ویژگی ها آموختن چند نکته ی مفید به یک پرستار سالمند کمک می کند تا بهتر بتواند کار خود را انجام دهد.

1- خودتان را درک کنید در برخورد با بیمار سالمند: 

برای شناخت راه های کار با بیماران سالمند، از اینجا شروع کنید که چه چیزی باعث شد که یک پرستار سالمند شوید. در واقع انگیزه ی شما برای تبدیل شدن به یک پرستار سالمند چه بود؟ همیشه  به خود یادآوری کنید که پرستار سالمند هستید تا بتوانید اهدافتان را به اتمام برسانید. انجام دادن این کار زمانی مفید تر خواهد بود که محدودیت های مواجهه با مشکلات در مراقبت از سالمندان را ببینید.

2- رفتار مثبت داشته باشید:

به عنوان یک پرستار سالمند به یاد داشته باشید که ویژگی های مهمی از جمله صبر، شفقت و درک شرایط بیمار را داشته باشید و مهمتر از آن به خود یاداوری کنید که همواره این ویژگی ها را حفظ کنید. این ویژگی ها را با دست هایتان انجام دهید و توجه داشته باشید که این کار باعث میشود تا بیمار نسبت به پرستار سالمند نگرش بهتری داشته باشد. بیشتر مواقع این ویژگی ها میتواند از زبان بدن شما قابل تشخیص باشد. به عنوان یک پرستار سالمند در هنگام صحبت کردن با بیمار، حالت و ژست فیزیکی خود را تغییر دهید و خود را در شاد نشان دهید. هنگام برخورد با یک بیمار وخیم، همیشه با صبر و آرامش رفتار کنید.

3- با احترام رفتار کنید:

هر چه بیماران سالمند تر می شوند، زمان بیشتری را دچار احساس ناراحتی، طرد شدن، خستگی و تنهایی میشوند. بنابراین، بسیار مهم است که پرستار سالمند با آن ها با احترام برخورد کند و دید از بالا به پایین نداشته باشد. برای بیماران سالمند بی اختیاری و ناتوانی در شستن خود احساس وحشتناکی است که با غرق شدن در آن به راحتی میتوانند احساس ناراحتی کنند. به عنوان یک پرستار سالمند، سعی کنید که با روشن کردن موضوع برای آن ها، احساس بهتری داشته باشند. در حالی که دوستانه مشغول تمیز کردن آن ها هستید، با آنها صحبت کنید، حتی اگر بی نظمی زیادی را درست کرده باشند.

4- با احترام صحبت کنید:

اغلب بیماران مسن ممکن است در هنگام برقراری ارتباط با مشکل مواجه هستند، اما بهتر است که پرستار سالمند قبل از اینکه بداند بیمارش معلولیت خاصی دارد، قضاوتی درباره ی بیمارش نکند.  به عنوان یک پرستار سالمند، بیمار خود را مستقل از بیماران دیگر در نظر بگیرید، حتی اگر آنها فراموشکار شده باشند و یا کودکانه رفتار کنند. یک پرستار سالمند بعد از شناختن بیماران خود لازم است قضاوت های درستی درباره ی آن ها انجام دهد. زمان هایی وجود دارد که شما به عنوان یک پرستار سالمند ممکن است با نظرات بیماران خود مخالف باشید، اما همیشه به یاد داشته باشید که آن را به صورت مسالمت آمیز حل کنید، نه به شیوهای پرخاشگرایانه. یک پرستار سالمند باید در نظر داشته باشد که این بیماران تجربه های زیادتری از آن ها دارند.

5- از به کار بردن اصطلاحات تخصصی جلوی بیماران بپرهیزید.

هنگامی که یک پرستار سالمند در حال برقراری ارتباط موثر با بیماران مسن خودش است، باید به یاد داشته باشید که اصطلاح پزشکی به احتمال زیاد در فرهنگ لغت آنها نیست. اغلب پرستاران سالمند در طول روز در هنگام صحبت با سایر پرستاران و متخصصان مراقبت های بهداشتی از اصطلاحات پزشکی در سخنان خود استفاده میکنند. اما در هنگام صحبت کردن با بیماران بهتر است از آن پرهیز کنند. به کار بردن اصطلاحات پزشکی توسط پرستار سالمند باعث می شود که بیماران درک صحیح از شرایط خود نداشته باشند و  حتی ممکن است بر سلامت آنها تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، پرستار سالمند باید به یاد داشته باشد که در هنگام انتقال اطلاعات به این بیماران، از اصطلاحات ساده استفاده کند.  مگر اینکه در شرایط خاص مطلقا لازم باشد از اصطلاحات پزشکی استفاده کنیم. در این صورت پرستار سالمند باید تلاش کند که با توضیح مناسب، بیماران را از هرگونه سردرگمی باز دارد.

6-  در برخورد با بیماران سالمند به بیماران گوش دهید.

یکی از بهترین کارهایی که پرستار سالمند می تواند برای بیماران خود انجام دهد این است که به خوبی به آن ها گوش دهند. چالش هایی که آنها در دوران پیری با آنها مواجه می شوند اغلب تلفات عظیمی بر آنها می گذارند و تلاش برای بیان کردن این چالش ها به پرستار سالمند میتواند برای روحیه ی آنها مفید باشد. همچنین خوب است که پرستار سالمند به صورت آشکارا، درباره ی مسائل مربوط به پایان زندگی با آنها صحبت کند؛ تا آنها برای مرحله ی بعدشان آماده تر شوند. پرستار سالمند بهتر است در پایان روز، آنها را تشویق کند که مثبت و قوی باقی بمانند. یک چت کوچک یک راه طولانی دارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید: 



⇐ بدرفتاری پرستار با سالمند

 راهنمای کامل نگهداری از سالمند


کلام آخر

همانطور که به نظر می رسد پرستار سالمند بودن شغل دشواری است، اما مراقبت از بیماران مسن میتواند برای پرستار سالمند رضایت بالایی را به ارمغان آورد، زیرا پرستارسالمند شاهد این است که بیمار خود روز به روز بهتر میشود. ترغیب کردن بیماران سالمند در فعالیت های گوناگونی که در ابتدا حاضر به شرکت در آنها نبودند، دستاورد بزرگی است و این امر باعث می شود که پرستار سالمند بودن یک شغل شگفت انگیز باشد. در صورتی که به مراقبت و نگهداری از سالمندان علاقه مند هستید، میتوانید از خدمات مرکز سلامت اول بهره مند شوید. همچنین برای آشنایی بیشتر با این شغل و چالش های آن، پیشنهاد می کنیم حتما مقالات ما را در مجله پزشکی سلامت اول  مطالعه کنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار