مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟ دوران سالمندی در بعضی از افراد بعد از میانسالی اتفاق می افتد و معمولاً در جامعه ما پس از بازنشستگی را دوران سالمندی محسوب می کنند که در این دوران یک سالمند نیاز های به خصوصی دارد. بسیاری از افراد در این دوران برای سالمند خود از شرکت خدمات پرستاری درخواست پرستار در منزل می کنند که باید این فرد به موضوع وظایف یک پرستار سالمند آشنایی کامل داشته باشد زیرا مراقبت و نگهداری از سالمند نیازمند شناخت و تخصص بالا است.

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟
وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

شرح وظایف پرستار سالمند

به طور کلی به شخصی که در یک منزل به شکل ساعتی، روزانه و شبانه روزی وظیفه پذیرش مراقبت از یک فرد سالمند را دارد، پرستار سالمند می گویند. بعضی از این پرستاران به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند و برخی از آنها هم به نگهداری سالمند می پردازند.

توجه به سلامت جسمانی سالمند

با توجه به این موضوع که با بالا رفتن سن افراد دچار مشکل می شوند پس پرستار باید فرد سالمند را در ورزش کردن تشویق کند چرا که بدون ورزش توان جسمی فرد روز به روز کمتر می شود.

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟
وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

رعایت بهداشت سالمند

وظایف یک پرستار سالمند در مراقبت از بهداشت سالمندان شامل مسواک زدن، کوتاه کردن موی سر و ناخن، بردن سالمند به دستشویی، حمام و شستن لباس های او می شود.

دارو دادن به سالمند

از جمله مراقبت ها و وظایف مهمی که یک پرستار سالمند به عهده دارد مصرف به موقع دارو های فرد است که این مورد با سلامتی سالمندان رابطه مستقیمی دارد بنابراین پرستار باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

رسیدگی به سلامت روحی و روانی

پرستار سالمند باید فرد بیمار را به خواندن روزنامه، کتاب و ورزش کردن به شکل منظم و مرتب تشویق کند.

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟
وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

تغذیه مناسب سالمند

علاوه بر مواردی که گفته شود از مهم ترین وظایف یک پرستار سالمند داشتن یک برنامه غذایی سالم و مقوی برای فرد است.

انجام امور منزل

انجام وظایف و امور خانه مثل ظرف شستن، خرید کردن، غذا درست کردن و تمیز کردن از وظایف یک پرستار سالمند است. پذیرش مسئولیت انجام امور منزل جزو وظایف بسیار مهم پرستاران است و فردی که این وظیفه را قبول می کند باید به درستی آن را انجام دهد. قبل از اینکه به بیان نکاتی در مورد وظایف پرستار بپردازیم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی “مراقب سالمند در منزل چه وظایفی دارد” را مطالعه نمائید.

نکاتی در مورد وظایف پرستار

۱. یکی از نکاتی که در مورد انجام وظایف باید پرستاران سالمندان توجه کنند این است که این وظایف محدود به شرایط جسمانی بیمار نیست بلکه کمک کردن به بهبود شرایط روحی و روانی از اصلی ترین وظایف پرستاران استو در واقع پرستاران باید توانایی شاداب کردن و تشویق کردن سالمندان برای امید به زندگی بیشتر را داشته باشند و کمک کنند تا افزایش سن موجب افسردگی و گوشه گیری فرد بیمار نشود.

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟
وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

۲. پرستار سالمند برای نگهداری سالمند باید به‌خوبی آگاهی داشته باشد که چگونه با یک فرد سالمند ارتباط برقرار کرده و باعث شود تا فرد به صحبت وادار شود. افزایش سن در بیشتر افراد جامعه با گذشت زمان موجب کند شدن فعالیت ذهنی و کاهش سطح هوشیاری می گردد و یکی از راه های مقابله با این اتفاق آن است که فردی با سالمندان ارتباط برقرار کند و برای داشتن فعالیت های مغزی به آن کمک کند.

پرستاران هم برای اینکه بتواند با فرد سالمند به خوبی ارتباط برقرار کنند باید از آنها بخواهند تا از حافظه بلند مدتشان برای بازگو کردن خاطرات استفاده کنند و بدین ترتیب باعث می شود تا فعالیت ذهنی فرد به شکل کامل مختل نشود.

وظایف یک پرستار سالمند چیست؟
وظایف یک پرستار سالمند چیست؟

۳. پرستار سالمند در منزل باید به امور مختلفی از جمله پخت و پز کردن و آماده کردن غذا های متناسب با شرایط جسمی سالمند تسلط داشته باشد و بتواند بهتر از هر کسی به سلامت جسمانی فرد کمک کند. پرستاران باید با مشورت پزشک سالمند غذاها و خوراکی هایی که موجب بهبود شرایط بیماری فرد می شود در برنامه غذایی آن قرار بدهد.

۴. اینکه بسیاری از پرستاران در امور منزل کمک می‌کنند شرایط آرامش و رفاه بیشتری را برای سالمندان فراهم می کند. باید بدانید که در روحیه سالمندان تمیز و مرتب بودن خانه تاثیر بسزایی دارد و باعث بالا رفتن سطح امید به زندگی در روحیه آنها می گردد.

امروزه به خاطر مشغله های کاری که خانواده ها دارند فرصت کمتری برای نگهداری از سالمند خود پیدا می کنند بنابراین نیاز پرستار بیمار و یا پرستار در منزل در خانه ها روز به روز افزایش پیدا می کند. در موسسه پرستاری خدمات پرستاری بی شماری ارائه می شود که شما می توانید برای کمک گرفتن در مراقبت از والدین سالمند خود و یا حتی کودک خود به پرستار کودک بسپارید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار