مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

پرستار کودک ؛ ویژگی ها و نکات کلی در مراقبت از کودکان

پرستار کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پرستاری در هر بازه ای از سن از اهمیت بالایی برخوردار است. ولی دو قشر نسبت به سایر اقشار مهم تر است.یکی قشر سالمند و دیگری قشر کودک.پرستارکودک باید در این سن دقت و احساس مسئولیت فوق العاده ای داشته باشد. به دلیل اشتغال والدین طی سالیان نیاز به پرستار کودک ( babysitter ) بیشتر احساس می شود.

پرستاری باید برای کودک انتخاب شود تا با روحیات و احساسات کودک مرتبط باشد و تحصیلات نسبتا ًمتناسب داشته باشد و قابل اعتماداز هر نظری باشد. و با صرف زمان و وقت و با پرس و جو از اطرافیان قابل اعتماد این فرد یعنی پرستارکودک انتخاب شود.به نوعی کارآموزیده و امتحان پس داده باشد و حتی می توان با وی قراردادی از نظر حقوقی و کوتاه مدت در ابتداء منعقد کرد و در صورت توافق آن را ادامه داد.

preview

 پرستار کودک و نکات کلی در مراقبت از کودک

در هنگام مراقبت از کودک پرستار کودک در منزل باید از نظر عاطفی با کودک رابطه برقرار کند و به کودک علاقمند و دلبستگی داشته باشد.کودک را مورد آذر و اذیت قرار ندهد و باعث آسیب روحی کودک نشود.مواظب وسایل تیز و برنده و اسباب بازی های غیرمتعارف و متناسب با سن کودک باشد.اگر کودک تمایلی به رفتن به پارک دارددر صورت مساعد بودن هوا از نظر آلودگی ، بارندگی ، رعایت وسیله ایمنی ، هماهنگی با پدر و مادر ،پرستار کودک این کار را انجام می دهد.اگر کودک دارویی خاص را مصرف می کند پرستار کودک با توجه به وزن و زمانمصرف آن سر فرصت آن را به کودک بدهد.وعده های غذایی کودک را سر وقت به کودک بدهد و از دادن مواد غذایی غیر مفید مانند پفک ، لواشک ، نوشابه ، بستنی ، چیپس ، آبمیوه مفتی پرهیز کند.

پرستار کودک در هنگام استفاده از وسایل بازی در پارک باید مراقب کودک باشد تا از عواقب احتمالی آسیب جلوگیری به عمل آید.مراقب کودک از دادن گوشی همراه خود به کودک جهت بازی اجتناب نماید. همه اینها یک سری از نکات کلی در مراقبت و نگهداری از کودک می باشد که می بایست لحاظ گردد.

preview

ویژگی ها و خصوصیات پرستار

مراقب کودک باید از دقت و احساس مسئولیت پذیری بیشتری برخوردار باشد زیرا سن کودکی جزو سنین مهم در شکل گیری و نحوه تکلم و آداب اجتماعی ، شکل گیری آداب و رسوم و دوره ورود به مدرسه می باشد که پرستار کودک می بایست از دقت نظر بیشتری برخوردار باشند.در جامعه امروزی ما بعلت اشتغال والدین شاید فرصت چندانی برایشان باقی نمی ماند تا با کودکشان صحبت کنند یا وقت بگذرانند و دقیقاً اینجاست که وظیفه سنگینی پرستار کودک روی دوش خود دارد.

تحصیلات مراقبت ازکودک و نقش تربیتی آن

مراقب کودک باید شغل دیگری را نداشته باشدو تنها دغدغه آموزش و مراقبت کودک را داشته باشد.پرستار کودک ترجیحاً در یکی از حوزه های مربوط به بهداشت و سلامت ، روانشناسی کودک ، علوم اجتماعی تحصیل کرده باشد یا خیلی دور از حوزه کاری نباشد.

حقوق کافی می بایست از طرف خانواده کودک به پرستار پرداخت شود تا با آرامش بیشتری بکار خود ادامه دهد و م نگرانی خاصی نداشته باشد. کودک به ویژه سنین 3تا4 سال به بالا باید از موبایل ، تبلت ، بازی های کامپیوتری به دور باشد یا از فرصت کوتاهی به بازی توسط پرستار کودک به وی داده شود.

پرستار کودک به او چند نوبت کتاب های داستان پندآموز و کوتاه را بخواند و در حد سن از او بخواهد آنچه را کودک از آن آموخته برای پرستار بگوید.با این روش حس قضاوت ، حفظ کردن ، تحلیل و تفسیر تقویت شده و در آینده ای نه چندان در مدرسه برای وی بسیار کاربردی خواهد بود.

preview

پرستار کودک می تواند کتاب های عکس دار را انتخاب کند تا کودک راحت تر متوجه داستان شود. مثال بعدی در مورد آداب و رسوم حرف زدن با بزرگترهاست که خیلی وارد این موضوع نمی شویم و پرستار به کودک گوشزد و یادآوری کند. اگر میهمانی آمد یا در جایی بزرگتری وارد شد بلند شود و اول سلام بگوید و وی را تو خطاب نکند یا با لفظ شما یا جمع و محترمانه صدا کند و به هیچ وجه از دایره ادب خارج نشود. اگر کودک در مکانی یا در خیابن حرفی شنیده که زشت است و آن را با پرستار کودک در میان گذاشته و متوجه زشتی و قبح آن شده باید به کودک آموخت به هیچ عنوان از آن در جمع استفاده نکند تا باعث آبروریزی پدر و مادر نشود.

مراقب کودک در نبود والدین به نوعی امانتدار آنها در همه امور هست و باید حواس خود را جمع کند و غفلت نکند. اگرچه پرستاری در منزل برای کودک شغل سخت و طاقت فرسایی است ولی باید در اوایل مراقبت بتواند ارتباط عاطفی و دلبستگی خوبی بین خود و کودک شکل دهد تا رفته رفته این ارتباط عمیق تر و بهتر شود و با افزایش این ارتباط علاوه بر مراقبت بهتر تو پرستاری کودک ، کودکی با آداب اجتماعی بالا ، غیرخجالتی ، مودب ، غیرمنزوی به بار بیاورد.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار