مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مطلب قصد داریم راجب چکاپ نوزادان توسط پرستاران صحبت کنیم. در برخی مواقع ممکن است کودک مشکلی داشته باشد ولی این مشکل در چکاپ ها مشخص شود و متوجه شوید که کودک شما دچار بیماری پنهانی است.

زمان چکاپ نوزادان چه بازه زمانی است؟

کودکان باید در زمان های مختلف چکاپ شوند و در زمان این معاینات متخصص کودک وضعیت جسمانی و عاطفی کودک را مورد بررسی قرار می دهد. اولین چکاپ از دو هفتگی کودک اغاز می شود و به ترتیب دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی، نه ماهگی، دوازده ماهگی، پانزده ماهگی، هجده ماهگی، دو سالگی، دو و نیم سالگی، سه سالگی، چهار سالگی و پنج سالگی انجام می شود.

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟
چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

آزمایشات چکاپ شامل ‌چیست؟

چکاپ کودکان با توجه به سن آن ها متفاوت است. در معاینات پزشک وضعیت ضربان قلب، چشم ها و ریه کودک مورد بررسی قرار می گیرد. در برخی اوقات تزریق برخی واکسن ها نیز در بین چکاپ انجام می شود. در نوزادان نیز پس از تولد، پرستار کودک یا متخصص اطفال چکاپ اولیه را انجام می دهند. در این چکاپ قد، وزن، دور سر نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد.

چکاپ نوزاد چگونه انجام می شود؟

در چکاپ نوزادان توسط پرستاران باید تا ده روز اول پرستار مراقبت های لازم مثل مشاهده ادرار و مدفوع کودک و نحوه شیردهی مادر را مورد بررسی قرار بدهد. نوزاد هر یک تا سه ساعت نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد علاوه بر این باید رنگ مدفوع و ادرار نوزاد نیز چک شود. در روز اول مدفوع نوزاد به رنگ تیره است ولی هر چه زمان می گذرد رنگ ان سبز و زرد می شود.

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟
چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

همچنین نوزاد باید در روز های اول تولد یک تا دو پوشک و در سه تا پنج روزگی باید تقریبا شش پوشک را خیس کند. بخش دیگر چکاپ نوزاد شامل معاینه چشم و گوش ها، میزان ضربان قلب، بررسی بند ناف، مشاهده پاها و باسن نوزاد می شود. معمولا میزان اکسیژن خون نوزاد را قبل از خروج بیمارستان مورد بررسی قرار می دهند. در کنار چکاپ های صورت گرفته یک برنامه واکسیناسیون به والدین نوزاد داده می شود که بر طبق ان نوزاد باید واکسینه گردد.

چکاپ ماه اول نوزاد

در چکاپ ماه اول نوزاد، متخصص راجب دفعات شیردهی و دفع مدفوع و همچنین راجب زمان و شیوه گریه کردن نوزاد سوال می پرسد. در ماه اول دوز دوم واکسن هپاتیت نیز تزریق می شود.

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟
چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

چکاپ دو ماهگی‌ نوزاد

در چکاپ دوماهی نوزاد باید در مقابل هفت یا هشت بیماری واکسینه شوند که این واکسن ها شامل: هپاتیت، روتاویروس، دیفتری، کزاز، هیموفیلوس و فلج اطفال غیر فعال و….. می شوند. در دوماهگی پزشک برای میزان رشد، معاینات فیزیکی روی کودک انجام می دهد.

چکاپ چهار ماهگی

در چهار ماهگی نوزاد حتما باید دو دوز از واکسن های چکاپ قبلی را دریافت کرده باشد. همچنین در این دوره از چکاپ، غربالگری ازمایش خون که شامل هماتوکریت یا هموگلوبین است برای تشخیص کم خونی انجام می گردد. پس‌ از نمونه گیری سوالاتی در رابطه با شیر مصرفی نوزاد مطرح می شود زیرا در برخی مواقع مواد غذایی و دارویی علت کم خونی نوزاد است.

چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟
چکاپ نوزادان توسط پرستاران چگونه انجام می شود؟

چکاپ شش‌ ماهگی

در چکاپ شش ماهگی نوزاد سه دوز از واکسن های قبلی را تزریق کرده است. برطبق گفته برخی متخصصان تزریق واکسن انفولانزای فصلی برای شش ماهگی نوزاد به بالا توصیه می شود. در شش ماهگی احتمالا دندان اول نوزاد نمایان شده باشد اگر اینگونه نبود حتما از پزشک بخواهید لثه و دهان کودک شما را بررسی کند. لازم به ذکر است چکاپ شش یا هفت ماهگی جزو مهم ترین چکاپ های نوزاد محسوب می شود.

چکاپ سالیانه کودک

انجام چکاپ نوزادان توسط پرستاران یا پزشک صورت می‌گیرد و لازم است که در صورت مشاهده هرگونه مشکلی در کودکتان ان را با پرستار یا پزشک در میان بگذارید.

همان طور که در ابتدا گفته شد این چکاپ ها تا پنج سالگی کودکان ادامه دارد و انجام ان ها اجباری و ضروری است. در تمامی چکاپ ها رشد کودک، وضعیت بینایی، دندان و قلب کودک مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

از چکاپ های مهم دیگر که باید انجام شود می توان به چکاپ چشم، دندان، قلب، خون و…. اشاره کرد. در چکاپ خون میزان قند، چربی، تعداد سلول های خونی مشخص می شود.

جمع بندی

نگهداری از نوزاد به علت حساس تر بودن، نیاز به زمان و توجه زیادی دارد. اگر به تنهایی قادر به نگهداری از نوزاد خود نیستید می توانید از خدمات پرستاری استفاده کنید و موسسات پرستاری با توجه به نیازتان برای شما پرستار اعزام می کنند.

موسسه پرستاری خدماتی مانند: پرستار بیمار، پرستار کودک، پرستاری در منزل را ارائه می دهد. همچنین در صورت نداشتن شرایط و زمان برای نگهداری سالمند می توانید از پرستار سالمند استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار