مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

یوگا برای سالمندان

یوگا برای سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

امروزه کمتر کسی وجود دارد که با ورزش یوگا (yoga) آشنایی نداشته باشد. یوگا یکی از سنت‌های اصلی و قدیمی هندیان است که برای آرامش و پرورش جسم و روح انسان بسیار مفید می‌باشد. امروزه این ورزش پرفایده در زمره‌ی ورزش‌های آرامش بخش قرار گرفته است.یوگا به بدن اجازه می دهد تا تنشی را که در خود نگه داشته است، به ویژه در قسمت بالای کمر و شانه ها رها کند. افرادی که از دردهای مزمن مانند استئوآرتریت رنج می برند، می توانند تکنیک های تنفس از طریق درد و کاهش شدت آن را با تمرینات سبک منظم بیاموزند.

یوگا باعث به آرامش رسیدن انسان شده و اضطراب و استرس ناشی از زندگی ماشینی را از بین می‌برد. اگر شما سالمند هستید یا پرستار سالمند هستید تا انتهای این مقاله در موسسه پرستاری سلامت اول با ما همراه باشید. حفظ سلامت جسمی و روانی در سنین بالاتر بسیار مهم است و یوگا برای سالمندان یکی از بهترین راه‌ها برای افراد سالمند برای حفظ سلامت و تحرک استحرکات یوگا حرکت و گردش خون را تشویق می کند و با گذشت زمان، این تمرینات تقویتی می تواند به تعادل سالمندان کمک کند که به ویژه در این گروه سنی مهم است.

یوگا برای سالمندان
یوگا برای آرامش و پرورش جسم و روح سالمند بسیار مفید است.

یوگا برای سالمندان

همان طور که می‌دانید، یوگا یکی از روش‌های ایجاد آرامش برای جسم و روح انسان است. یوگا روح انسان را تازه کرده و باعث تقویت قوای جسمی فرد می‌شود. بعضی از افراد این تصور را دارند که حرکات یوگا فقط برای جوانان مناسب است. در حالی که این تفکر کاملا اشتباه بوده و حرکات و تمرین‌های این ورزش برای افراد در همه سنین مناسب است.

با بالا رفتن سن قوای جسمی و عضلانی انسان تحلیل رفته و دچار تنش و اضطراب می‌شود، بنابراین نیاز بیشتری به کسب آرامش دارد. در چنین شرایطی ورزش آرامش بخش یوگا می‌تواند تمرکز انسان را افزایش داده و آرامش را به روح او برگرداند. علاوه بر این یوگا باعث تقویت عضلات شده و باعث تعادل در اندام‌های داخلی بدن می‌شود. بنابراین نتیجه می‌‌گیریم که انسان با افزایش سن نیاز بیشتری به انجام حرکات آرامش بخش یوگا پیدا خواهد کرد.

چرا سالمندان باید از کلاس های یوگا استفاده کنند؟

حرکات یوگا در سالمندان
چرا سالمندان باید از کلاس های یوگا استفاده کنند؟
  • یوگای سالمندان طیف وسیعی از مزایای فیزیکی، شناختی و معنوی را برای دستیاران مراقبت از سالمندان ارائه می دهد.
  • کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی. یوگا با کاهش ضربان قلب و فشار خون علائم اضطراب و استرس را کاهش می دهد و تنفس عمیق را تشویق می کند. از آنجایی که یوگا فشار خون را کاهش می دهد، کلسترول، قند خون و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد که باعث کاهش فشار خون می شود. یوگا همچنین با اثرات نامطلوب افسردگی سالمندان با اندورفین های آزاد شده از طریق ترکیب حرکت، تنفس و مدیتیشن مبارزه می کند.
  • سلامت و تندرستی کلی را بهبود می بخشد. سالمندانی که به طور منظم یوگا انجام می‌دهند، گزارش کرده‌اند که احساس قوی‌تر، انعطاف‌پذیرتر، از نظر شناختی تیزتر و در کل سالم‌تر و شادتر می‌کنند.
  • اجتماعی شدن را تشویق می کند. یوگا تأثیر مثبت یک زندگی اجتماعی سالم بر سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان و دهکده های بازنشستگی را درک می کند. ما یوگای گروهی را برای افراد مسن تر تشویق می کنیم تا به همه فرصتی برای گفتگو و خندیدن و در عین حال تمرکز بر ذهن و بدن خود بدهند.
  • مفاصل و ماهیچه ها را تقویت می کند. حرکات یوگا حرکت و گردش خون را تشویق می کند و با گذشت زمان، این تمرینات تقویتی می تواند به تعادل سالمندان کمک کند که به ویژه در این گروه سنی مهم است. یوگا به بدن اجازه می دهد تا تنشی را که در خود نگه داشته است، به ویژه در قسمت بالای کمر و شانه ها رها کند. افرادی که از دردهای مزمن مانند استئوآرتریت رنج می برند، می توانند تکنیک های تنفس از طریق درد و کاهش شدت آن را با تمرینات سبک منظم بیاموزند.
  • اعتماد به نفس را بهبود می بخشد. یوگای سالمندان تأثیر زیادی بر روی خودانگاره، عزت نفس و اعتماد به نفس دارد.

با افزایش امید به زندگی در سطح جهانی، تعداد بیشتری از جمعیت جهان وارد دوران سالمندی می‌شوند و سالمندان از نفوذ خود برای تثبیت رفاه خود به عنوان ابزاری در چشم‌انداز اجتماعی استفاده می‌کنند. با شناخت کاستی‌های رویکردهای تناسب اندام سنتی، سالمندان خواستار روش‌هایی هستند که رویکردی یکپارچه برای آمادگی جسمانی دارند.

کسانی که از فرد به عنوان یک موجود پیچیده و کامل قدردانی می کنند و بر کیفیت زندگی و سلامت کلی تأکید دارند. همانطور که بسیاری قبلاً کشف کرده‌اند، یوگا با همه چیز مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در سالمندان

مزایای یوگا برای آرامش اعصاب سالمندان

حرکات یوگا و تاثیرات آن
مزایای یوگا برای آرامش اعصاب سالمندان

به طور کلی می‌توان گفت که حرکات یوگا بیشتر از هر چیزی بر روی افزایش تمرکز تاثیر می‌گذارند. وقتی تمرکز شخص بالا می‌رود، آگاهی بیشتری نسبت به خود، محیط و اطرافیانش پیدا می‌کند. این آگاهی و تمرکز باعث بالا رفتن آرامش اعصاب در سالمندان خواهد شد.

یکی دیگر از‌ تاثیرات این ورزش ۵۰۰۰ ساله، پرورش روح انسان است. امروزه انسان‌ها تنش‌های زیادی را تحمل می‌کنند. همچنین با افزایش سن و تکرار این تنش‌ها، اضطراب و استرس افراد افزایش پیدا کرده و‌ مشکلات عصبی‌ را برای آن‌ها به همراه دارد. به طوری که برخی از افراد در سن بالا بر اثر این مشکلات دچار بیماری‌های روحی روانی می‌شوند. تمرین‌های ورزش یوگا می‌تواند با ایجاد آرامش، اضطراب و استرس را کاهش داده و شما را از تنش‌های روزانه در امان نگه دارد. بنابراین مهم‌ترین اثری که انجام حرکات یوگا بر سالمندان دارد، افزایش آرامش اعصاب این افراد است.

از آنجایی که یوگا یک تمرین صرفاً فیزیکی نیست، انعطاف پذیری برای انطباق تمرین برای رفع نیازهای فرد وجود دارد. این عامل مهمی است که چرا یوگا بین سالمندان محبوب شده است.

تمرین‌های یوگا از یوگای قدرتمند و آشتانگا، تا یوگای ملایم یین و صندلی را شامل می‌شود. همچنین شامل تمرینات تنفس آگاهانه و مدیتیشن می شود که گزینه های تمرینی مناسب برای افراد دارای تحرک محدود را ارائه می دهد.

بسیاری از معلمان شیوه های خاص ارشد را توسعه داده اند و جامعه علمی در این زمینه کمک کرده است و مطالعاتی را انجام می دهد که موقعیت ها و تکنیک های مناسب با نیازها و بدن سالمندان را شناسایی می کند.

به طور خلاصه، بدون توجه به سن و محدودیت‌های جسمانی‌تان، یک تمرین یوگا در دسترس شماست. و با وجود نعمت در کلاس‌های خاص ارشد، هرگز زمان بهتری برای سالمندان برای کشف یوگا وجود ندارد.

مهم‌ترین مزایا یوگا برای سالمندان

  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهید
  • بهبودی پس از سکته مغزی و جراحی
  • جلوگیری از سقوط
  • آرتریت، درد و التهاب را مدیریت کنید
  • دیابت را مدیریت کنید
  • مشکلات گوارشی مانند IBS را مدیریت کنید
  • بهبود کیفیت خواب
  • روند سوگواری را تسهیل کنید
  • افسردگی و اضطراب را مدیریت کنید

حرکات یوگا برای شادی

یوگا برای سالمندان
حرکات یوگا برای شادی

همان طور که گفتیم یوگا روی پروش جسم و روح کار می‌کند. یوگا به ما یاد می‌دهد که چگونه انرژی منفی را از خود دور کرده و انرژی و افکار مثبت را جایگزین آن کنیم. در چنین شرایطی اضطراب و استرس از ما دور شده و حس نا امیدی و سرخوردگی در وجود ما از بین خواهد رفت. برخی از حرکات یوگا که باعث دور شدن غم و اندوه و رسیدن به شادی و نشاط می‌شوند، عبارت‌اند از حرکت وضعیت‌های پاباز، خم به جلو، ‌پاها بالا چسبیده به دیوار، خم به عقب و  … .

حرکات یوگا برای کمر درد

ورزش یوگا علاوه بر پرورش روح انسان، بر جسم انسان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. جالب است بدانید که حرکاتی در ورزش یوگا وجود دارند که جنبه‌ی درمانی داشته و افراد زیادی را برای درمان جذب خود کرده‌اند. امروزه دردهای زیادی در بدن وجود دارند که بر اثر خستگی و تنش‌های عصبی به وجود می‌آیند‌. یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین این دردها‌ که هر انسانی حداقل یک بار دچار آن شده است، کمر درد می‌باشد. برخی از حرکات یوگا مانند حرکت سگ با صورت رو به پایین، کودک، مثلثی، کشش گربه، کشش گاوی، موقعیت شتر و … باعث می‌شوند تا مشکل درد کمر کاهش یافته و یا حتی به صورت کامل از بین برود.

حرکات یوگا برای سالمندان

همان طور که گفتیم حرکات یوگا فقط مختص جوانان نیست. بلکه با افزایش سن و هبور از مینسالی انسان نیاز بیشتری به انجام حرکات یوگا دارد. یوگا باعث می‌شود تا تمرکز بالا برود و اضطراب و استرس کاهش پیدا کند. به همین دلیل با انجام این ورزش کهن رون پیری کندتر می‌شود. همچنین با انجام یوگا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، بی اختیاری ادرار، مشکلات قلبی عروقی، درد مفاصل و … بسیار کاهش می‌یابد. در ادامه برخی از حرکات یوگا برای سالمندان را به شما عزیزان می‌گوییم. شما با یک جستجوی ساده در اینترنت یا مشورت با یک مربی یوگا می‌توانید روش صحیح انجام این حرکات را یاد بگیرید و به راحتی آن را در منزل، محل کار، پارک یا هرجایی که در آن احساس آرامش دارید انجام دهید. برخی از حرکات یوگا برای سالمندان عبارتند از: حرکت کاپالابهاتی، سوخاسانا، حرکت سگ، حرکت گربه، بالا بردن هر دو پا از لگن، چرخش نیمی از ستون و مهره‌ها، سالابا سانا، حرکت شاواسانا، پاوان موکت آسانا و … .

تمرینات یوگا در منزل

علت مفید بودن یوگا برای سالمندان
تمرینات یوگا در منزل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورزش یوگا که باعث محبوبیت این ورزش آرامش بخش شده است، امکان انجام آن در هر جا و هر زمان است. نکته جالب دیگر این که برای انجام ورزش یوگا نیاز به هیچ ابزار و وسیله‌ای نیز نخواهید داشت. در واقع شما برای انجام این ورزش فقط باید یک لباس راحت و محیط‌ آرام و تمیز داشته باشید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به تمرینات یوگا در منزل اقدام می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید با کمک یک مربی به صورت آنلاین و از راه دور یا دیدن ویدیوهای آموزشی یوگا این ورزش دوست داشتنی را در منزل انجام دهید. بسیاری از سالمندان تمایل دارند بیشتر در محیط منزل خودشان باشند، انجام این تمرین‌های بدنی در منزل برایشان بسیار لذت بخش خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت مقاله اول در مورد اثرات یوگا بر سلامت افراد مخصوصا سالمندان صحبت کردیم. گفتیم که تمرین‌های این ورزش علاوه بر حرکات ورزشی، جزو راهکارهای درمانی نیز به شمار می‌روند. مهم‌ترین اثر تمرین‌های ورزشی یوگا برای بهبود کمر درد می‌باشد. ورزش یوگا حرکات متنوعی برای بهبود دردهای کمری دارد. مهم‌ترین مزیت انجام این ورزش امکان انجام آن در منزل می‌باشد، به همین دلیل سالمندان تمایل بیشتری برای انجام آن‌ها دارند. سالمندان با توجه به محدودیت‌های سلامتی‌شان برای حرکت کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی، تمایل دارند تا در خانه خود بمانند. تمرین‌های ورزش یوگا به این دلیل که فضا و تجهیزات خاصی لازم ندارد، بسیار مناسب این افراد خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار