مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

بیماری آرتروز در سالمندان

بیماری آرتروز در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از شایعترین بیماری هایی که برای سالمندان عزیز به وجود می آید بیماری آرتروز است. آرتروز یک بیماری مفصلی محسوب می شود، در واقع آرتروز سبب می شود که عضروف میان مفاصل تخریب شود. در این مقاله از موسسه پرستاری سلامت اول بیشتر درباره بیماری آرتروز در سالمندان صحبت می کنیم، با ما در ادامه همراه باشید.

آرتروز چیست؟

وجود غضروف میان مفاصل باعث می شود که استخوان ها روی یکدیگر ساییده نشوند و از ضربه خوردن به آن ها جلوگیری شود، در واقع غضروف ها باعث می شوند استخوان ها بهتر حرکت کنند و روی هم آسان بلغزند. بیماری آرتروز باعث می شود که این غضروف ها به مرور زمان تخریب شوند و در پی تخریب غضروف ها، زمینه سایش استخوان ها روی یکدیگر در مفاصل پیش می آید.

با این اتفاق با سایش استخوان ها روی یکدیگر، استخوان ها نازک تر می شوند و مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود می آورند. درد زیاد، التهاب در ناحیه، ورم و … احساس ناراحتی زیادی را برای فرد مبتلا به آرتروز ایجاد می کند و در صورت پیشرفت بیماری، استخوان ها از شکل طبیعی خود خارج می شوند و حرکت دادن آن ها بسیار سخت خواهد شد.

آرتروز ممکن است برای تمامی مفاصل بدن رخ دهد، اما معمولا برای مفاصل زانو، دست، گردن، ران، ستون فقرات و انگشتان پیش می آید. این بیماری می تواند تمامی انسان ها را مبتلا کند، چه پیر باشند چه جوان، چه زن باشند چه مرد، چه سفید باشند چه سیاه. اما بیشتر افراد سالخورده را مبتلا می کند زیرا کهولت سن باعث می شود، غضروف سازی کندتر در بدن انجام شود.

آرتروز چیست؟

علائم و نشانه های بیماری آرتروز در سالمندان

علائم این بیماری ابتدا بسیار کم و خفیف است اما به تدریج پیشرفت می کند و به مرور زمان وخیم تر می شود. در حقیقت این بیماری یک بیماری پیشرونده می باشد. از مهمترین نشانه های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس درد در مفاصل

اولین نشانه ای که در مراحل اولیه خودش را نشان می دهد، احساس درد در مفصل مورد نظر است. در ابتدا درد کم است اما با پیشرفت بیماری، درد آنقدر زیاد می شود که خواب شبانه بیمار را هم مختل می کند.

خشکی مفاصل

بیماری آرتروز در سالمندان خودش را به شکل خشکی در مفاصل نیز نشان می دهد و فرد بیمار معمولا از خشک شدن مفاصل خود شکایت دارد. این خشکی خودش را پس از بی حرکت ماندن در مدت زیاد بیشتر خودش را نشان می دهد. کاهش انعطاف پذیری، نشانه بیماری آرتروز در سالمندان است. شخص بیمار دیگر به سختی می تواند مفاصل خود را باز و بسته نماید.

ساییدگی استخوان ها

بیمار می تواند این مرحله را حس کند. بسیار دردناک است، تصور کنید بیمار صدای به هم خوردن استخوان های خود را می شنود.

تورم مفاصل

معمولا مفصلی که درگیر آرتروز شده است، ورم می کند و دچار التهاب می شود.

خار استخوان

از آنجایی که استخوان ها در بیماری آرتروز در سالمندان بهم ساییده می شوند، زوایدی در استخوان آن ها ایجاد می شود و خار استخوان پدیدار می گردد.

لنگیدن

این بیماری فقط استخوان را درگیر نمی کند. ماهیچه های اطراف مفاصل نیز درگیر می شوند و دچار لنگیدن خواهند شد.

دلایل بیماری آرتروز در سالمندان

دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. همان‌طور که ابتدای مقاله گفتیم هر کسی ممکن است به این بیماری دچار شود، اما افراد سالمند بیشتر به آن دچار خواهند شد. در زیر چند دلیل که زمینه ساز این بیماری هستند را معرفی می کنیم.

دلایل بیماری آرتروز در سالمندان

کهولت سن

این بیماری به مرور زمان و با افزایش سن بیشتر می شود. روند پیری یک عامل بدون پیشگیری است که ممکن است زمینه ساز این بیماری باشد. بیماری آرتروز در سالمندان بسیار شایع است. شاید وجود پرستار سالمند یاریگر شما برای نگهداری از فرد سالمند باشد.

ارث

ژنتیک را نباید از یاد برد! آرتروز یک بیماری ویروسی و مسری نیست، اما ممکن است در یک خانواده بیشتر دیده شود. می تواند از والدین به فرزندان به ارث برسد و یا در اثر یک جهش ژنتیکی اتفاق بیفتد.

بیماری های زمینه ای

وجود برخی از بیماری ها در فرد ممکن است این بیماری را تشدید کنند و یا آن را به وجود آورند. بیماری روماتیسم مفصلی، بیماری ویلسون، عفونت مفصلی، زانو درد و … از جمله این بیماری ها می باشند. همچنین پیش آمدن شکستگی در مفاصل و تروما هم می تواند این بیماری را به وجود آورد.

  • سبک زندگی
  • تنبلی فیزیکی و یا فعالیت بدنی بیش از حد
  • بدشکلی استخوان به صورت مادرزادی
  • اشتباه زدن حرکات ورزشی!

هم از عواملی هستند که می توانند سبب ایجاد بیماری آرتروز در سالمندان شوند.

کلام آخر

درباره بیماری آرتروز در سالمندان مطالبی را با شما عزیزان در میان گذاشتیم. گفتنی است که شما می توانید با تغییر سبک زندگی، ورزش درست و منظم و همچنین تغذیه مناسب از این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کنید و بی نیاز از پرستار در منزل باشید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
5 1 رای
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.