مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

شایع ترین دلایل افسردگی چیست و نقش پرستار چیست؟

شایع ترین دلایل افسردگی چیست و نقش پرستار چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

شایع ترین دلایل افسردگی چیست و نقش پرستار در بهبود این مشکل چیست؟ به طور کلی هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد. این بیماری  تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و محرک های مختلفی داشته باشد. شایع ترین دلالی افسردگی معمولا به چند دسته تقسیم بندی می‌شود که در ادامه مقاله آنها را خواهید شناخت ؟

چرا افسردگی اتفاق می‌افتد؟

به عبارتی برای بعضی از افراد، یک رویداد ناراحت کننده یا استرس زا در زندگی، مانند سوگ، طلاق، بیماری، بیکاری و نگرانی های شغلی یا مالی، می تواند علت اصلی باشد.

علل های مختلفی می توانند باعث افسردگی شوند. به عنوان مثال، ممکن است پس از بیماری احساس ضعف کنید و سپس یک رویداد آسیب زا مانند سوگ را تجربه کنید که باعث افسردگی می شود.

برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که احتمال ابتلا به افسردگی با افزایش سن بیشتر است و در افرادی که در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی زندگی می کنند، شایع تر است. پرستار بیمار برنامه زیزی دقیقی در درمان بیماری دارد.

رویدادهای استرس زا

از مهم ترین دلایل افسردگی است و اکثر مردم برای کنار آمدن با رویدادهای استرس زا، مانند سوگ یا شکست رابطه، زمان می گذارند. هنگامی که این رویدادهای استرس زا رخ می دهند، اگر از دیدن دوستان و خانواده خود صرف نظر کنید و سعی کنید به تنهایی با مشکلات خود کنار بیایید، خطر ابتلا به افسردگی در شما افزایش می یابد.

شخصیت

اگر ویژگی های شخصیتی خاصی مانند عزت نفس پایین یا انتقاد بیش از حد از خود داشته باشید، ممکن است در برابر افسردگی آسیب پذیرتر باشید. این ممکن است به دلیل ژن هایی باشد که از والدین خود به ارث برده اید، تجربیات اولیه زندگی شما یا هر دو.

سابقه خانوادگی

طبق یکی از آزمایشات دانشگاه آکسفورد از شایع ترین دلالی افسردگی می‌توان ژنتیک را نام برد. به عبارتی اگر فردی در خانواده شما در گذشته افسردگی داشته است، مانند والدین، خواهر یا برادر، احتمال اینکه شما نیز به آن مبتلا شوید، بیشتر است. البته این نظریه چندان به اثبات نرسیده است.

شایع ترین دلایل افسردگی چیست و نقش پرستار چیست؟
شایع ترین دلایل افسردگی چیست و نقش پرستار چیست؟

زایمان

معمولا شایع ترین دلالی افسردگی در خانم های باردار ، افسردگی بعد از زایمان است. برخی از زنان به ویژه پس از بارداری در برابر افسردگی آسیب پذیر هستند. تغییرات هورمونی و فیزیکی، و همچنین مسئولیت اضافه شده یک زندگی جدید، می تواند منجر به افسردگی پس از زایمان شود.

تنهایی

احساس تنهایی ناشی از چیزهایی مانند جدا شدن از خانواده و دوستان می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

الکل و مواد مخدر

هنگامی که زندگی آنها را از بین می برد، برخی از افراد سعی می کنند با نوشیدن الکل زیاد یا مصرف مواد مخدر با آن مقابله کنند. این می تواند منجر به یک مارپیچ از افسردگی شود.

حشیش می‌تواند به آرامش شما کمک کند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد همچنین می‌تواند باعث افسردگی، به‌ویژه در نوجوانان شود. «غرق غمها» با نوشیدنی نیز توصیه نمی شود. الکل بر شیمی مغز تأثیر می گذارد که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

بیماری

اگر یک بیماری طولانی مدت یا تهدید کننده زندگی مانند بیماری عروق کرونر قلب یا سرطان دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به افسردگی باشید.

صدمات سر نیز یکی از دلایل شناخته شده افسردگی است. آسیب شدید به سر می تواند باعث نوسانات خلقی و مشکلات عاطفی شود.

نقش پرستار در رفع شایع ترین دلایل افسردگی چیست؟

پرستار های خانگی معمولا نقش زیادی را در بهبود وضعیت روحی و جسمی بیماران انجام می‌دهند.  مداخلات روانی اجتماعی به تنهایی یا همراه با داروهای ضد افسردگی می تواند به طور موثر افسردگی خفیف تا متوسط ​​بیماران را درمان کند. با این حال، اکثر بیماران مراقبت های بهداشتی خانگی مبتلا به افسردگی و ناتوانی، این مداخلات را دریافت نمی کنند.

به همین دلیل حضور یک پرستار در بهبود عملکرد فکری ث جسمی بیمار مهم است. علاوه بر این، اطلاعات نسبتا کمی در مورد دیدگاه پرستاران مراقبت های بهداشتی در منزل در مورد مدیریت افسردگی وجود دارد. پرستاران مراقبت های اولیه که در جنبه های بالینی و درمانی افسردگی آموزش دیده اند، نقش اصلی را در مدیریت مراقبت، آموزش بیمار، تبعیت از درمان و نظارت بالینی ایفا می کنند.

مهمترین مدیرت پرستاران در بهبود شایع ترین دلایل افسردگی در بیماران چیست؟

  • روان درمانی. تعدادی از درمان های روان درمانی مبتنی بر شواهد برای بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مانند رفتار درمانی، شناخت درمانی، سیستم تحلیل رفتاری شناختی روان درمانی، روان درمانی بین فردی، درمان حل مسئله و درمان خود مدیریتی یا خودکنترلی وجود دارد.
  • درمان تشنج الکتریکی. الکتروشوک درمانی یک درمان بسیار موثر برای افسردگی است.

تکنیک های شبیه سازی تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) توسط FDA برای استفاده در بیماران بزرگسالی که حداقل به 4 رژیم درمانی کافی دارو و/یا ECT پاسخ نداده اند، تایید شده است.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.