مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

با روش های خانگی مراقبت از پوست چرب آشنا شوید

علایم پوست چرب

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مشکل پوست چرب زمانی بوجود می آید که غدد چربی پوست سبوم بیش از حد ایجاد کنند. سبوم ماده مومی و روغنی است که از پوست محافظت  نموده و به آن آبرسانی می کند.

سبوم برای حفظ سلامت پوست بسیار حیاتی است. با این حال ، سبوم بیش از حد می تواند منجر به چربی پوست ، مسدود شدن منافذ و آکنه شود. مراقبت از پوست چرب اغلب به روتین منظم رسیدگی نیاز دارد و باید به عادتی برای فرد مبتلا تبدیل شود .

در این مقاله از مرکز پرستاری سلامت اول، ما در مورد شش راهی صحبت می کنیم که از طریق آن فرد می تواند علائم پوست چرب را با روشهای خانگی کاهش دهد.

عوارض پوست چرب
با روش های خانگی مراقبت از پوست چرب آشنا شوید

مرتبا پوست را بشویید

شستشو پوست با آب گرم و صابون ملایم می تواند میزان چربی پوست را کاهش دهد. شستشوی منظم می تواند میزان چربی پوست را کاهش دهد.

روش های زیر برای شستشوی پوست چرب توصیه می شود:

پوست را با یک صابون ملایم و آب گرم بشویید. صابون های خوشبو کننده ، مرطوب کننده های اضافه شده یا مواد شیمیایی سخت ممکن است پوست را تحریک یا خشک کنند و باعث ایجاد واکنش و ایجاد سبوم بیشتر شود.

از لوفا و پارچه های شستشو اجتناب کنید ، زیرا اصطکاک زیاد  باعث تحریک پوست در تولید چربی بیشتر می شود.

اگر این روش  موثر نباشد ، برخی از محصولات دارویی برای مراقبت از آکنه ممکن است به رفع مشکل کمک کنند. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می توانند پوست چرب را کنترل کنند ، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید بتا هیدروکسی
  • پراکسید بنزوئیل

این اسیدها ممکن است برای برخی از انواع پوست ها تحریک کننده باشند. هنگام شروع استفاده از یک محصول جدید ، ابتدا از آن در ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا ببینید واکنش بدن شما به آن چیست.

شستشو پوست چرب
پوست را با یک صابون ملایم و آب گرم بشویید.

بیشتر بخوانید : مشکلات پوستی نوزادان

انتخاب پاک کننده های مناسب صورت ممکن است برای برخی از افراد موثر باشد. یک مطالعه در سال  2015 نشان داد که یک پاک کننده ملایم صورت که حاوی سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ها باشد برای مقابله با آکنه های صورت موثر است ، اگرچه باعث افزایش تولید سبوم در برخی از مناطق صورت می شود.

برای بسیاری از افرادی که تنها پوست چرب دارند و آکنه ولگاریس ندارند ، صابون گلیسیرین بدون عطر و آب گرم ممکن است این کار را انجام دهد.

استفاده از تونر

تونرهای قابض که حاوی الکل هستند ممکن است باعث  خشکی پوست شوند . با این حال ، طبق یک مطالعه در سال 2014  ، مواد قابض طبیعی ، مانند عصاره فندق  ، می توانند خاصیت تسکین دهنده پوست داشته باشند.

عصاره فندق  دارای مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از عصاره فندق به عنوان تنها ماده تقویت کننده پوست خود استفاده می کنند.

در بعضی از افراد ، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست می شوند و ذرات کوچکی از محصولات آرایشی  را که می تواند منافذ پوست را مسدود کند ، از بین می برد.

با این حال ، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی از افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض ،دچار خارش در ناحیه صورت شوند . اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است نشانه تحریک پوست باشد که می تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی تکه کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری کنند.

صورت را خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شستن و استفاده از تونر ، افراد باید پوست خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنند.

اما این کار باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن پوست با حوله یا استفاده از دستمال دستشویی خشن توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد سبوم بیشتر شود.

 

از کاغذهای بلات و پد های دارویی استفاده کنید

بسیاری از شرکت ها کاغذهای بلات را تولید می کنند ، که کاغذهای جاذب مخصوصی هستند که چربی را از پوست می کشند.

کاغذهای بلات  تولید سبوم در پوست را درمان نمی کنند ، اما می توان از آنها برای برداشتن چربی اضافی از سطح پوست در طول روز استفاده کرد تا درخشندگی آن کمتر شود.

همچنین فرد می تواند پد های پارچه ای را که با مواد پاک کننده  مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک استفاده می شوند ، امتحان کند. این محصولات ممکن است در هنگام پاک سازی منافذ و پوست ، به از بین بردن چربی اضافی در طول روز کمک کنند.

از ماسک صورت استفاده کنید

برخی ماسک های صورت ممکن است برای درمان پوست چرب مفید باشند. این مواد ممکن است حاوی ترکیبات زیر باشند :

ماسک های حاوی مواد معدنی

مانند اسمکتیت یا بنتونیت می توانند چربی ها را جذب کرده و درخشندگی پوست و سطح سبوم را بدون تحریک پوست کاهش دهند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از آنها استفاده کنید و پس از آن از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

عسل

یک مطالعه گزارش داده است که عسل خام طبیعی دارای کیفیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. یک ماسک صورت عسلی 10 دقیقه ای ممکن است باعث  جلوگیری از آکنه و پوست چرب شود و پوست را نرم نگه می دارد.

بلغور جو دوسر

همانطور که در مطالعه ای در سال 2014 پیشنهاد شد ، ماسک های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی ممکن است به پاکسازی پوست کمک کنند. جو دو سر حاوی ساپونین های ملایم ، پاک کننده ، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

پوست چرب و عسل

بیشتر بخوانید : نحوه مراقبت از پوست نازک در سالمندان چگونه است؟

مرطوب کننده ها

در صورت استفاده از مواد مرطوب کننده ، ممکن است پوست از آن نتایج خوبی حاصل نماید .در حالی که بسیاری از افراد با پوست چرب از ترس چربی به نظر رسیدن پوست خود از مواد مرطوب کننده دوری می نمایند  ، استفاده از مرطوب کننده های مناسب می تواند به نفع این نوع پوست باشد.

برای افرادی که پوست بسیار چربی دارند ، یک مرطوب کننده بدون چربی می تواند پوست را مرطوب و محافظت کند ، بدون اینکه فرد احساس چربی بیشتری بر روی پوست خود نماید .

یک مطالعه در سال 2014  نشان داده است که آلوئه ورا می تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان آکنه و پوست چرب باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می توانند به طور طبیعی بر روی پوست تأثیر داشته باشند. این مطالعه نشان داد که یک محصول باید حداقل 10 درصد آلوئه در آن داشته باشد تا یک مرطوب کننده موثر باشد.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه خالص را برای مرطوب سازی پوست انتخاب می کنند ، اما باید از مواد پنهان ، به خصوص الکل دناتوره شده ، که می تواند پوست را خشک و تحریک کند ، آگاه باشند.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

منبع : oily skin

 

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار