مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

با روش های موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

با شیوع ویروس کرونا (COVID-19) بسیاری از افراد به فکر تقویت سیستم ایمنی خود هستند. برخورداری بدن از یک سیستم ایمنی قوی باعث جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله ابتلا به ویروس کرونا می شود .

ضعف سیستم ایمنی
اما سوال مهم این است که چگونه می توان سیستم ایمنی را تقویت نمود ؟

مانند ارتش، سیستم ایمنی بدن یک شبکه پیچیده از واحدهای مختلف است که با هم برای مبارزه با مهاجمان تلاش می کنند . دشمنان اصلی سیستم ایمنی بدن باکتری ها و ویروس ها هستند .

از آنجایی که سیستم ایمنی متشکل از چندین بخش است و تنها از یک واحد تشکیل نشده است ، از نظر فنی نمی توان آن را مستقیما تقویت کرد. با این حال، می توان آن را برای عملکرد کارآمد به منظور مبارزه با بیماری ها تقویت کرد. با داشتن یک سبک زندگی سالم، سربازان بدن خود را قوی و آماده نگه دارید.

تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از کووید

در حالی که برای بسیاری از بیماری ها مانند کرونا هیچ داروی قطعی یا مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی وجود ندارد، اقداماتی وجود دارد که می‌توان برای تقویت سیستم دفاعی بدن از آنها استفاده نمود .

استراتژی های تقویت سیستم ایمنی

استراتژی های پیروی از سبک زندگی سالم که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی انجام دهید عبارتند از:

سیستم ایمنی و ورزش

ورزش منظم

کارشناسان حداقل 150 دقیقه ورزش متوسط در هفته را توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید : نکات فرزندپروری

تغذیه از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از میوه ها و سبزیجات است

می توان با مشورت از یک متخصص تغذیه برای تعیین مقدار وعده ها و آشنایی با میوه هایی که  برای تقویت سیستم ایمنی موثر هستند استفاده کنید.

حفظ وزن متعادل

BMI 25  یا شاخص توده بدنی 25 یا کمتر را هدف قرار دهید. بهترین راه برای کاهش وزن، ورزش و رژیم غذایی سالم و متعادل است.

داشتن خواب باکیفیت

برنامه ای برای خواب تنظیم کنید و بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید.

کاهش استرس

فعالیت‌هایی را در زندگی روزمره خود بگنجانید که به شما در مدیریت استرس کمک می‌کند، مانند برقراری ارتباط مجازی با عزیزان، بیرون رفتن، تمرین منظم مدیتیشن، ورزش، یادگیری هنر یا سایر سرگرمی‌ها.

ترک سیگار

اگر سیگار می‌کشید، می‌توانید از یک روانشناس برای ترک سیگار کمک بگیرید.

ترک الکل

تحت هر شرایطی از نوشیدن الکل اجتناب نمایید .

اقدامات لازم برای جلوگیری از عفونت

این اقدامات شامل شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

تقویت سیستم ایمنی

مکمل های حمایت کننده ایمنی

دستورالعمل ها استفاده از این مکمل ها با تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مطابقت دارد.

متخصصان علاوه بر  اصلاح شیوه‌های زندگی و تکنیک های فوق، استفاده از مکمل‌های زیر را در حد اعتدال توصیه می‌کنند تا سیستم ایمنی را در بهترین حالت خود نگه دارد:

ویتامین C ممکن است با کوتاه کردن مدت سرماخوردگی و عمل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی و ضد التهاب از عفونت های ویروسی، باکتریایی و سایر عفونت ها جلوگیری کند.

ویتامین D یکی از مهمترین مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است که می تواند خطر سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. این ویتامین  باید به طور منظم استفاده شود.

ویتامین A، زمانی که به صورت کوتاه مدت استفاده شود، می تواند به توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها، به ویژه در مورد عفونت های تنفسی کمک کند.

روی می تواند به کاهش تعداد عفونت ها و مدت زمان سرماخوردگی کمک کند، زمانی که در عرض 24 ساعت از شروع عفونت مصرف شود موثر تر خواهد بود .

سلنیوم یک ماده مغذی کلیدی برای عملکرد سیستم ایمنی است و به راحتی از غذاهایی مانند آجیل بدست می آید. سلنیوم همچنین یک آنتی اکسیدان است که سیستم دفاعی بدن را در برابر باکتری ها، ویروس ها و سلول های سرطانی تقویت می کند.

سیستم ایمنی و عسل
عسل خام در تسکین دردهای جزئی و التهاب غشاهای مخاطی مانند بینی و دهان موثر است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و برخی اثرات میکروبی است. برای سرفه و گلودرد مفید است و می توان آن را به چای یا آب داغ با لیمو اضافه کرد. (توجه داشته باشید که به کودکان زیر یک سال نباید عسل داده شود.)

سیر، عصاره تازه، کهنه شده و مکمل‌های سیر، ممکن است شدت عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش داده و در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی مؤثر باشد.

پروبیوتیک ها حاوی “باکتری های خوبی” هستند که هم به سلامت روده کمک میکنند  و هم بر عملکرد و تنظیم سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند. پروبیوتیک همچنین می توانند تعداد عفونت های تنفسی را به خصوص در کودکان کاهش دهند.

تحقیقات بیشتری انجام شده است و مکمل های اضافی زیر نیز اکنون به عنوان گزینه هایی برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می شوند:

بتا گلوکان

آزمایشات انسانی متعدد نشان داده است که بتا گلوکان فعالیت سیستم ایمنی را در برابر حمله ویروسی تحریک می کند، این یافته ها شامل کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در مقایسه با دارونما است.

قارچ

نشان داده شده است که انواع گونه های قارچ به روش های بی شماری به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. برخی از قارچ های دارویی عبارتند از شیتاکه، یال شیر، مایتاکه و ریشی.

بربرین

بربرین موجود در ریشه، ریزوم و پوست ساقه گیاهان مختلف، نوعی ترکیب طبیعی است که خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. می توان آن را در گونه های انگور طلایی و انگور اورگان یافت.

سولفورافان
دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قوی است. می توان آن را در مقادیر کم با خوردن برخی از سبزیجات چلیپایی یا در مقادیر درمانی بیشتر در مکمل های غذایی حاوی گلوکورافانین و آنزیم میروزیناز در بدن تولید کرد.

تقویت سیستم ایمنی
سنجد

مطالعات نشان داده اند که سنجد دارای خواصی است که به نظر می رسد به مبارزه با ویروس ها کمک می کند.

درک این نکته بسیار مهم است که این مکمل ها در حد پیشنهاد هستند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اگر می خواهید این مکمل ها را امتحان کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید  و آنها را در حد اعتدال یا طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

مرکز پرستاری سلامت اول  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستاری بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار