مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

بیماری آب مروارید در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بیماری آب مروارید در سالمندان :یکی از بیماری های رایج در دوران سالمندی، ابتلا به بیماری آب مروارید است. فردی که به بیماری آب مروارید مبتلا شده است، ممکن است دچار مشکل کدر شدن عدسی چشم شده باشد. کدر شدن عدسی چشم نیز می تواند روند بینایی را با اختلال مواجه کند. بنابراین، افراد در دوران سالمندی باید به سلامت چشم های خود اهمیت زیادی دهند.

علائم بیماری آب مروارید در سالمندان چیست؟

آب مروارید یکی از رایج ترین انواع بیماری های چشمی است. این بیماری با علائمی از قبیل دید مبهم، تاری دید، دیدن هاله در اطراف نورها، حساسیت زیاد به نور همراه می باشد. با شروع پروسه ی درمان آب مروارید، این علائم نیز به مرور کاهش پیدا می کند.

بیماری آب مروارید در سالمندان
بیماری آب مروارید در سالمندان

عوامل خطر بروز بیماری آب مروارید

آب مروارید بیماری است که به طور معمول در افراد میانسال و سالمندان دیده می شود. بیماری هایی مانند دیابت، سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فشارخون بالا می تواند احتمال بروز آب مروارید را در سالمندان افزایش دهد.همچنین، سابقه ی خانوادگی ابتلا به اب مروارید نیز می تواند خطر بروز آب مروارید را در افراد افزایش دهد.

پرستاری از فرد دارای آب مروارید

بیمارانی که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته اند به مراقبت و رسیدگی بیشتری در منزل نیاز دارند. بیماران پس از جراحی آب مروارید باید به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند. بنابراین، سالمندان پس از عمل آب مروارید به دریافت خدمات پرستاری در منزل نیاز دارند. پرستاری سالمند مبتلا به آب مروارید می تواند برای بهبودی سریعتر بیمار بعد جراحی کارهایی را انجام دهد.

خدمات پرستار در منزل بعد از عمل آب مروارید شامل توجه به بازه ی زمانی مصرف دارو و قطره های چشمی بیمار است. توجه به علائم بیمار نیز از وظایف پرستار در منزل است. پرستار سالمند می تواند بعد از انجام عمل آب مروارید به سالمند در انجام فعالیتهای روزانه نیز کمک زیادی کند. بنابراین، اگر به فکر استخدام پرستار برای بیمار دارای آب مروارید هستید به شما دریافت خدمات موسسات پرستاری معتبر را پیشنهاد می کنیم. پرستاران این مجموعه دارای مهارت و تخصص لازم در زمینه ی مراقبت و رسیدگی به سالمندان بعد از عمل آب مروارید هستند.

بیماری آب مروارید در سالمندان

چه کسانی در معرض ریسک ابتلا به آب مروارید قرار دارند؟

افزایش سن از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری آب مروارید است.

عوامل خطر دیگر که باعث بروز آب مروارید می شوند، عبارتند از:

  • مصرف سیگار؛
  • مصرف نوشیدنی الکلی؛
  • بیماری دیابت؛
  • قرار گرفتن در معرض خورشید؛
  • عدم مصرف مواد غذایی و مکمل حاوی ویتامینE.
بیماری آب مروارید در سالمندان
بیماری آب مروارید در سالمندان

راه های پیشگیری از آب­ مروارید در سالمندان

به منظور پیشگیری از بروز اب مروارید می توانید مصرف مکمل ها و مواد غذایی حاوی ویتامینE را در رژیم غذایی تان بگنجانید. ویتامینE از منابعی است که در دانه های آفتابگردان، بادام  به مقدار زیاد پیدا می شود. همچنین، مواد غذایی حاوی ویتامین C و امگا3 نیز می توانند در پیشگیری از آب مروارید نقش موثری داشته باشند. علاوه براین، به منظور پیشگیری از آب مروارید در دوران سالمندی باید از قرار گرفتن به صورت مستقیم در برابر نورخورشید نیز اِجتناب کنید.

راه های تشخیص آب مروارید

به منظور تشخیص آب مروارید لازم است که معاینه ی کلی چشم صورت بگیرد. تست حد بینایی و معاینه چشم با دستگاه های مخصوص به تشخیص آب مروارید کمک می کند. تست حد بینایی می تواند میزان دید چشم های بیمار را در فاصله های زمانی متفاوت اندازه بگیرد.

راه های درمان آب مروارید

در صورتیکه آب مرواید به موقع و خیلی زود تشخیص داده شود، بینایی با استفاده از عینک ها و لنزهای مخصوص بهبود پیدا می کند. اما در صورتیکه این اقدامات درمانی موثر نباشد، روش جراحی بهترین گزینه است. روش جراحی آب مروارید شامل برداشتن عدسی کدر شده و جایگزین کردن عدسی با لنز می باشد. معمولاً روش جراحی هنگامی پیشنهاد می شود که مشکل در بینایی فرد در امور روزانه ش اختلال ایجاد کرده است.

سخن پایانی

بیماری آب مروارید جزو انواع بیماری های چشمی می باشد که به طور معمول پس از 50 سالگی بروز پیدا می کند. در صورتیکه آب مروارید به موقع تشخیص داده نشود،علائم فرد شدت پیدا می کند. در واقع، در صورت عدم درمان به موقع آب مروارید مشکلات بینایی فرد شدت بیشتری پیدا می کند. معمولاً درمان های جراحی، استفاده از عینک مخصوص برای درمان آب مروارید به کار میروند. اگر بیماری اب مروارید به موقع درمان نشود، این بیماری ممکن است به بیاری چشمی آب سیاه تبدیل شده و علائم نیز شدت پیدا کنند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار