مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

راه های تقویت شنوایی در سالمندان

راه های تقویت شنوایی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مشکلات شنوایی از انواع مشکلات رایجی است که برای سالمندان در دوران سالمندی اتفاق می اُفتد. مشکلات مربوط به شنوایی به طور آرام و تدریجی برای هر دو گوش فرد رخ می دهد. در این مقاله به بررسی راه های تقویت شنوایی در سالمندان می پردازیم.

راه های تقویت شنوایی در سالمندان
راه های تقویت شنوایی در سالمندان

عوامل زمینه ساز مشکلات شنوایی

عوامل مختلفی باعث بروز مشکلات شنوایی در سالمندان می شوند. این عوامل عبارتند از:

  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • عوارض داروهای مصرفی
  • شنیدن موسیقی با صدای بلند
  • مشکلات مربوط به گوش میانی
  • تغییر جریان خون در گوش
  • ایجاد تغییر در ساختار درونی گوش
  • عفونت های گوش
  • تومو و سکته مغزی
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • مشکلات مختل کننده مسیرهای عصبی به مغز

چه کارهایی برای تقویت شنوایی باید انجام دهید؟

افزایش سن منجر به بروز مشکلاتی از قبیل مشکلات شنوایی می شود. اگر از والدین سالمندتان در خانه نگهداری می کنید، بهتر است که به دنبال پرستار سالمند برای رسیدگی بهتر به آنها باشید. پرستار سالمند می تواند برای تقویت شنوایی سالمندان کارهایی انجام دهد. این وظایف عبارتند از:

راه های تقویت شنوایی در سالمندان
راه های تقویت شنوایی در سالمندان
  • عدم قرار گرفتن در معرض صدای خیلی بلند

یکی از کارهایی که می توانید برای تقویت شنوایی انجام دهید، پیشگیری از قرار گرفتن در معرض صداهای خیلی بلند است. اگر در معرض صداهای آزار دهنده و بلند به طور مکرر قرار بگیرید، احتمال بروز مشکلا شنوایی افزایش پیدا می کند. بنابراین، سالمندان باید از قرار گرفتن در محیط های پرسروصدا اِجتناب کنند.

پرستار سالمند نیز این وظیفه را دارد که سالمند دارای مشکل شنوایی را تا حد امکان از محیط های شلوغ و پرسروصدا دور کند. همچنین، پرستار سالمند نباید با فرد دارای مشکل شنوایی با صدای خیلی بلند و آزاردهنده صحبت کند.

پیشنهاد مقاله : سبک زندگی سالم و سالمندی سالم

راه های تقویت شنوایی در سالمندان
راه های تقویت شنوایی در سالمندان
  • عدم گوش دادن موسیقی از طریق هدفون با صدای زیاد

گوش دادن موسیقی با هدفون می تواند برای شنوایی فرد خطراتی به همراه داشته باشد. بنابراین، سالمندان برای جلوگیری از بروز مشکل شنوایی نباید با هدفون موسیقی گوش دهند. پرستار سالمند باید سالمند را از استفاده از هدفون منع کند.

  • انجام ورزش هوازی برای بهبود شنوایی

یکی از کارهایی که می توانید برای بهبود شنوایی انجام دهید، انجام ورزش هوازی است. انجام ورزشهای هوازی با تقویت جریان خون، در بهبود شنوایی نیز نقش موثری دارند.

پس برای تقویت شنوایی می توانید ورزشهایی از قبیل پیاده روی ،شنا، دوچرخه سواری را انجام دهید. پرستار سالمند باید بازه ی زمانی را در طول روز به انجام کارهایی از قبیل پیاده روی و دوچرخه سواری با سالمند اختصاص دهد. این کار به تقویت شنوایی سالمندان کمک می کند.

  • انجام حرکات یوگا

سالمندان می توانند برای تقویت جریان خون در مغز و گوش، حرکات یوگا را انجام دهند. انجام حرکات یوگا با افزایش میزان جریان خون در بدن، شنوایی سالمند را تقویت می کند. بنابراین، پرستار سالمند می تواند مدت زمانی را در طول روز به انجام تمرین یوگا با سالمند برای بهبود شنوایی اختصاص دهد.

  • تنظیم رژیم غذایی برای سلامت گوش

رژیم غذایی می تواند به بهبود جریان خون و در نتیجه تقویت شنوایی کمک کند. بنابراین، در رژیم غذایی سالمندان بهتر است مصرف ماهی سالمون، آجیل و سایر ترکیبات غذایی مفید را بگنجانید. این ترکیبات غذایی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین های مفید از بروز مشکلات شنوایی و پیری گوش در سالمندان جلوگیری می کنند.

پرستار سالمند باید رژیم غذایی برای سالمند ترتیب دهد که شامل ویتامین های b12  و سایر ویتامین های گروه ب می باشد. این ویتامین ها میزان جریان خون در گوش را افزایش داده و از این طریق در بهبود اختلالات شنوایی نقش موثری دارند.

  • انجام تمرینات مغزی

انجام تمرینات مغزی می تواند راهی موثر برای تقویت شنوایی در سالمندان باشد. سالمندان برای بهبود شنوایی می توانند تمرینات مانند حل جدول، پازل را برای تقویت مغز و در نتیجه بهبود شنوایی انجام دهند. پرستار سالمند می تواند تایمی را در طول روز به انجام تمرینات مغزی با سالمند برای بهبود شنوایی وی انجام دهد.

راه های تقویت شنوایی در سالمندان
راه های تقویت شنوایی در سالمندان

استخدام پرستار در منزل

سالمندان دارای مشکل شنوایی می توانند از کمک پرستاران استفاده کنند. پرستار سالمند دارای مشکل شنوایی باید صبر و حوصله ی زیادی برای پرستاری و نگهداری از سالمندان داشته باشد. پرستار سالمند می تواند با انجام فعالیتهایی مانند پیاده روی با سالمند، حل پازل و جدول به سالمند در بهبود شنوایی وی کمک کند.

راه های تقویت شنوایی در سالمندان
راه های تقویت شنوایی در سالمندان

همچنین، تنظیم رژیم غذایی مناسب برای سالمند، منع سالمند از قرار گرفتن در معرض صدای بلند و گوش دادن به موسیقی با هدفون از کارهایی که پرستار سالمند در منزل انجام می دهد.

شما می توانید با استخدام پرستار در منزل به سالمندان کمک کنید که شنوایی خود را تقویت کنند. به منظور استخدام پرستار می توانید از خدمات موسسات پرستاری معتبر استفاده کنید. در این موسسات پرستاری، پرستاران مجرب و متخصص و آموزش دیده در زمینه مراقبت از سالمندان دارای مشکلات شنوایی فعالیت می کنند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار