مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

شناخت دلایل ایجاد مسمومیت دارویی در سالمند و راههای کنترل آن

مسمومیت دارویی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مسمومیت دارویی adverse drug reaction (ADR) در بین سالمندان معمولا شیوع بالایی دارد زیرا این گروه سنی بیماریهای مزمن  متعددی دارند که سبب می شود بیشتر از جوانان  دارو مصرف کنند. در حالی که این داروها برای درمان مشکلات  بهداشتی و مدیریت علائم بیماریها در نظر گرفته شده اند ، اما تعداد زیاد مصرف داروها همچنین ریسک واکنش به عوارض جانبی را مانند مصرف بیش از حد ناخواسته داروها افزایش می دهند.

علت مسمومیت دارویی در سالمندان

مطالعه ای که در The Journals of Gerontology به انجام شده به این نتیجه رسیده است که تعداد متوسط ​​داروهای تجویزی برای افراد با سن 65 سال در  آمریکا  بالاتر از  4 دارو است.

با این حال ، برآورد می شود 15.1 میلیون سالمند (39 درصد از این گروه سنی) 5 دارو یا بیشتر مصرف می کنند. چند داروئی یا استفاده همزمان از چند دارو می تواند بر سلامتی سالمندان تأثیر منفی بگذارد.

دلیل اصلی مسمومیت دارویی در سالمندان

وقتی صحبت از مسمومیت دارویی به میان می آید اولین مزنونی که احتمال می رود مقصر باشد داروهای مسکن تجویز شده هستند در حقیقت ، تحقیقات انتشار یافته از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نشان می دهد که سالمندان بیشتر از این که توسط داروهای مسکن آسیب ببینند،به دلیل عوارض جانبی مربوط به استفاده از داروهای رقیق کننده خون یا دیابت در بیمارستان بستری می شوند.

محققان CDC کشف کرده اند که سه گروه دارویی متداول – داروهای ضد انعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون)، عوامل دیابت و مسکن های افیونی – مسئول اکثر (59.9 درصد) بستری های مربوط به مسمومیت دارویی در افراد بالای 65 سال و بالاتر هستند.

طبق این مطالعه، از 15 مسکن مخدر  چهار مورد رایج که در مراجعه به بخش های اورژانس برای مسمومیت دارویی در میان افراد مسن نقش دارند، داروهای ضد انعقاد خون (وارفارین، ریواروکسابان، دبیگاتران و انوکساپارین) و پنج مورد داروهای  دیابت بودند (انسولین ، متفورمین ، گلیپیزید ، گلیبوراید و گلیمپیراید). ”

مسکن های مخدر ، فقط 4.6 درصد از مراجعه به بخش اورژانس در بزرگسالان 65 تا 79 سال و 3.5 درصد در بیماران 80 ساله و بالاتر را تشکیل می دهند.

و این مسئله را باید مدنظر قرار داد که  داروهای خطرناک مانند مواد مخدر ، آرامبخش و داروهای ضد روان پریشی تقریباً به اندازه داروهای رقیق کننده خون و انسولین برای سالمندان تجویز نمی شود . دیابت و بیماری های قلبی به عنوان بزرگترین مشکلات  بهداشتی برای همه آمریکایی ها و نه فقط سالمندان ، مطرح است .

در حالی که تغییر شیوه زندگی می تواند کمک کند ، هنوز هم بسیاری از آنها برای کنترل این شرایط مزمن و جلوگیری از عوارض ناشی از مشکلات ذکر شده ناچار به مصرف دارو هستند.

آگاهی از علت مسمومیت دارویی در سالمندان

 

بیشر بخوانید : مسمومیت ناشی از شیر خشک برای نوزادان

حتی اگر یک بیمار سالمند  توانایی مدیریت صحیح و مداوم داروهای خود را داشته باشد ، باز هم ممکن است از طریق پزشک معالج  بعضی داروها زیاد تجویز شود و سالمند را دچار مسمومیت داری کند .

بدون نظارت منظم و مدیریت دقیق با کمک پزشک معالج ، این داروها می توانند منجر به عوارض جدی مانند خونریزی (خونریزی) در بیماران مبتلا به بیماری قلبی و افت قند خون (کاهش قند خون) با اثرات عصبی متوسط ​​تا شدید در بیماران دیابتی شوند. . تقریباً 44 درصد از سالمندان مراجعه کننده به اورژانس برای عوارض جانبی دارو در بیمارستان بستری می شوند.

چگونه از عوارض نامطلوب دارو جلوگیری کنیم

متأسفانه ، این رویدادها برای سالمندان  گران و پر استرس هستند ، اما لازم به ذکر است که بسیاری از این شرایط  نیز کاملاً قابل اجتناب هستند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ( CDC ) نکات زیر را برای کمک به سالمندان و مراقبان آنها برای استفاده موثرتر از داروها ارائه می دهد:

لیست به روز از تمام داروها و دوزها را داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که همه پزشکان اطلاعات دارویی به روز  و کاملی دارند.

از داروها دقیقاً طبق دستورالعمل و دستور پزشک استفاده کنید.

تمام سوالات دارویی را به پزشک تجویز کننده یا داروساز منتقل کنید.

در مورد واکنش های جانبی احتمالی که ممکن است با داروهای تجویز شده رخ دهد ، اطلاعات کسب کنید.

در مورد علائمی که نشان دهنده مسمومیت  دارویی است به سرعت اقدام کنید.

آزمایش خون تجویز شده را انجام دهید

اهمیت آزمایش خون

این آخرین توصیه به ویژه برای بزرگسالانی که از داروهای رقیق کننده خون و سالمندان مبتلا به  دیابت بسیار مهم است. این آزمایشات مداوم می تواند آزار دهنده باشد ، اما برای سلامتی افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلیل مسمومیت دارویی در سالمندان

به عنوان مثال ، دوز مناسب ضد انعقادی برای داروهایی مانند وارفارین معمولاً شامل آزمایش خون منظم با زمان پروترومبین برای بررسی توانایی لخته شدن خون و تعیین تأثیر دارویی است که فرد مصرف می کند.

تجویز داروهای ضد انعقادی جدیدتر “ایمن” مانند Xarelto (ریواروکسابان) و (Pradaxa) dabigatran  شامل آزمایش خون معمول نیست ، اما محققان  (CDC) دریافتند که اینها پنجمین و دهمین داروی مهم در ایجاد مسمومیت دارویی در میان سالمندان و مراجعه به  اورژانس هستند.

متخصصان خاطر نشان می کنند  که بیماران مسن به احتمال زیاد دچار خونریزی مرتبط با سن ، لخته شدن ، سکته مغزی و کلیه می شوند ، که این شرایط ضرورت،  دقت بیشتر برای تجویز دوز مناسب دارو را برای این افراد افزایش می دهد .

وقتی صحبت از هر نوع مدیریت دارویی در سالمندان  می شود ، عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند درمان را پیچیده کند. توانایی های جسمی و عملکردی یک فرد بزرگسال  ، وضعیت سلامتی ، رژیم دارویی ، وضعیت زندگی ، حمایت اجتماعی و منابع مالی می تواند بسیار متفاوت از دیگری باشد.

دستورالعمل های دارویی معمولاً عمومی هستند ، بنابراین این پزشکان هستند که باید تمام اطلاعات مربوط به بیمار را جمع آوری کرده و درمان را در صورت لزوم تنظیم کنند. این خصوصیات بیمار می تواند تأثیر ویژه ای بر کنترل گلوکز نیز داشته باشد.

آزمایش خون A1C اغلب برای تشخیص دیابت و تعیین میزان موثر مدیریت برخی از گزینه های درمانی در بیماران انجام می شود. یک مطالعه نشان داد  که سن به تنهایی می تواند بر سطح A1C تأثیر بگذارد ، همچنین سایر موارد بهداشتی مانند کم خونی فقر آهن ، انتقال خون اخیر ، همودیالیز و درمان با اریتروپویتین می تواند تأثیر بگذارد.

علاوه بر این ، انجمن استاندارد دیابت آمریکا (ADA) در سال 2018 اذعان می دارد که حوادث استرس زا مانند بیماری ، ضربه و جراحی می تواند کنترل قند خون را بدتر کرده و باعث بروز عوارض شود. “هر شرایطی که منجر به وخیم شدن کنترل قند خون شود ، نظارت مکرر بر قند خون را ضروری می کند.بیماران مستعد کتوز همچنین به نظارت بر ادرار یا کتون خون احتیاج دارند. ”

 

بیشتر بخوانید : مسمومیت غذایی در کودکان و اقدامات والدین

مراقبت های بهداشتی تخصصی برای سالمندان

متابولیسم داروها در سالمندان تفاوت زیادی با جوانان دارد و این شرایط مسائل را پیچیده تر می کند بدین شکل که ، علائم غیرمعمول بیماری را نشان می دهند وبه علت استفاده از چند دارو  عوارض تداخلات دارویی را نیز تجربه می کنند.

نویسندگان گزارش دیگری که در The Medical Advances in Drug Safety منتشر شده است ، خاطرنشان می کنند که تشخیص ADR (مسمومیت دارویی ) در سالمندان  ممکن است دشوار باشد زیرا اغلب با علائم غیر اختصاصی مانند بی حالی  ، خستگی ، کاهش شناختی یا یبوست روبرو می شوند که همگی دارای چندین اتیولوژی( سبب شناسی) هستند.

برای پزشکان بسیار مهم است که برای بهبود نتایج سلامتی ، آموزش مناسب در زمینه درمان جمعیت های خاص مانند سالمندان  را بدست آورند.

در حالی که این روزها متخصصان سالمندان (پزشکان متخصص در زمینه درمان افراد مسن) بسیار مورد نیاز هستند، یافتن یکی برای هدایت مراقبت های بهداشتی یک سالمند می تواند بسیار مفید باشد. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک پرستار سالمند باتجربه و حرفه ای، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

عوارض مسمومیت دارویی در سالمندان

به خصوص اگر سالمند  یک یا چند بیماری مزمن مانند بیماری های قلبی یا دیابت داشته باشد وجود چنی . این متخصصان شرایط جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و مالی منحصر به فردی را درک می کنند که بسیاری از افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و هنگام درمان بیماران این عوامل را در نظر می گیرند.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز از وزارت بهداشت و کادری مجرب و حرفه ای و سالها تجربه ارزنده در زمینه ارائه خدمات پرستار در منزل به صورت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار