مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

مسئولیت‌های پرستار بچه

مسئولیت‌های پرستار بچه

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مقاله می‌خواهیم درباره مسئولیت‌های پرستار بچه صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید هر شغلی سختی‌های خود را دارد و بیشتر سختی‌های آن به چشم می‌آید؛ اما در این میان شیرینی‌هایی دلچسب هم وجود دارد که تحمل سختی‌ها را راحت‌تر می‌کند. یکی از سختی‌هایی که در شغل پرستاری کودک وجود دارد، وظیفه و نگهداری سالم از کودک در غیاب والدین آن است.

اگر در نبود پدر و مادر مشکلی برای بچه به وجود آید، پرستار باید همان طور که مسئولیت‌های بچه را بر عهده گرفته‌، وظایف خود را به خوبی در مقابل کودک و خانواده او انجام دهد. در این مقاله قصد بررسی مسئولیت‌های پرستار بچه را داریم. اگر شما به تازگی قصد استخدام پرستار در منزل را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

وظایف پرستار کودک

همان طور که در قبل گفتیم، پرستاری سختی‌ها و مسئولیت‌های زیادی دارد که شما به عنوان پرستار باید به بهترین شکل ممکن آنها را انجام دهید. پرستاران کودک و پرستاران نوزاد بر اساس درخواست والدین، دارای وظایف گوناگونی هستند. وظیفه اصلی پرستار کودک نگهداری و مراقبت صحیح و درست از کودک است. اما در کنار این وظیفه مهم، موظف هستند که کارهای دیگر کودک یا نوزاد مثل تعویض پوشاک، آموزش آداب زندگی و کارهای مشابه دیگر را انجام دهد.

مسئولیت‌های پرستار بچه هر چقدر بیشتر باشد، کارهای پرستار نیز افزایش می‌یابد. کسی از کودک یا نوزاد مراقبت می‌کند، باید در حین نگهداری، بسیار دقیق باشد و از دقت بسیار بالایی برخوردار باشد. در این حالت هم وظیفه خود را انجام داده و هم از معاشرت با کودکان لذت می‌برد.

مسئولیت‌های پرستار کودک

  • حفظ اخلاقیات هنگام نگهداری از کودک
  • دارای اخلاق مهربانانه و دلسوزانه باشد.
  • دقت فراوان و مراقبت همه‌جانبه
  • وقت‌شناس بودن
  • مراقبت از سلامت کودک چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی

پرستاری از کودکان بیمار

یکی دیگر از مسئولیت‌های پرستار بچه نگهداری از کودکانی است که به بیماری مبتلا هستند. توجه داشته باشید کودکانی که شرایط بدی دارند، از روحیه بسیار لطیفی برخوردار هستند و شما علاوه بر مراقبت از جسم آن‌ها باید به او کمک کنید تا روحیه خود را از دست ندهند.

ضدعفونی‌ کردن وسایل اطراف کودک بیمار

یکی از مسئولیت‌های پرستار بچه، تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن اتاق و وسایلی است که کودک بیمار، مدام با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. اکثر پزشک‌ها توصیه‌هایی به پرستار کودک بیمار می‌کنند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • شستن مداوم دست و صورت بچه‌ها
  • ضدعفونی و خالی کردن سطل زباله اتاق کودک
  • تهویه مناسب اتاق کودک بیمار
  • ضدعفونی کردن و تمیز نگه داشتن لباس‌های کودک بیمار
  • ضدعفونی کردن مداوم اسباب بازی‌های کودک

مسئولیت‌های پرستار بچه

سلامت بدنی پرستار

نکته یگری که در موضوع مسئولیت‌های پرستار بچه به آن می‌پردازیم، سلامت بدنی پرستار است. پرستار باید برای نگهداری و مراقبت بهتر از بیمار، ابتدا خود از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشد. اگر پرستار بیمار و ضعیف باشد، نمی‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد. پرستارها به دلیل ارتباط زیاد با کودک، بیشتر در معرض مبتلا هستند.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به هرگونه بیماری نکات زیر را رعایت کنید:

  • پرهیز از تماس مستقیم با اطراف چشم، گوش، دهان و بینی
  • استفاده از ماسک جهت جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری
  • استفاده از دستکش در زمان نظافت و ضدعفونی
  • استفاده از محلول آب و نمک برای پاک‌سازی گلوی خود

گوش دادن به توصیه‌های والدین

یکی دیگر از مسئولیت‌های پرستار بچه انجام دادن توصیه‌ها و دستورات والدین است. بهترین افرادی که می‌توانند ارتباط خیلی خوبی با بچه برقرار کنند، قطعاً پدر و مادر کودک است. هم پرستار و هم والدین باید به خوبی با وظایف خود آشنا باشند و به آن‌ها عمل کند تا در روند بهبودی کودک مشکلی پیش نیاید.

پرستار باید فقط و فقط باید داروهایی را به کودک بدهد که پزشک برای آن تجویز کرده و والدین از تجویز آن دارو اطلاع داشته باشند. اگر دارویی بدون هماهنگی خانواده و تجویز پزشک مصرف شود، عواقب آن به‌پای پرستار خواهد بود.

کلام آخر

در مطالب بالا موسسه پرستاری سلامت اول نکاتی درباره مسئولیت‌های پرستار بچه با شما در میان گذاشت. این شغل مانند هر شغل دیگری سختی‌های فراوانی دارد و همین‌طور نیاز به صبر، حوصله و تخصص کافی دارد. کودک در دوران بیماری باید سرگرمی‌ داشته باشد تا از افسردگی جلوگیری شود. رابطه صمیمی و دوستانه بین پرستار و کودک بیمار یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از افسردگی و بیماری روحی کودک است.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار