مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی

پرستار در منزل

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی: شرایط خاص افراد مسن از کاهش توانایی‌های فیزیکی گرفته تا کاهش توانایی‌های ذهنی، پرستاری از سالمندان را با موقعیت‌های چالش‌برانگیزی روبه‌رو می‌کند. تخمین زده می‌شود در حدود ۶ تا ۴۴ درصد از افراد مسن به افسردگی مبتلا هستند. در این مقاله نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمانی را تصور کنید که در کنار خانواده و عزیزانتان لحظات خوشی را در کنار هم سپری می‌کنید. شاید در حال حاضر فکرکردن به چنین چیزی برایتان سخت باشد؛ اما تیم حرفه‌ای مرکز پرستاری سلامت اول با کادری مجرب از پرستاران و پزشکان متخصص آماده کمک‌رسانی به شما است. پس با خیالی راحت نگهداری سالمند عزیزتان را به ما بسپارید.

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان

افسردگی بیماری روانی است که می‌تواند افراد را در هر سنی درگیر کند. اینکه گاهی احساس ناراحتی کنیم طبیعی بوده؛ اما اگر این احساس دو هفته یا بیشتر طول بکشد و بر خلق‌ و خوی فرد و توانایی کنار آمدن با زندگی روزمره تأثیر بگذارد احتمالاً خبر از ابتلا به افسردگی می‌دهد.

گاهی علائم افسردگی با علائم ناشی از افزایش سن، سلامت ضعیف یا زوال عقل اشتباه گرفته می‌شود. اغلب سالمندان ترجیح می‌دهند در مورد افسردگی صحبت نکنند، چرا که احساس شرمندگی دارند یا نمی‌خواهند اعتراف کنند.

متأسفانه این عدم درخواست منجر به تأخیر در ارزیابی و درمان می‌شود. افراد بالای ۶۰ سال که مبتلا به افسردگی هستند اغلب بیماری‌ های دیگری نیز دارند؛ زیرا شخصی که از سلامت خوبی برخوردار است کمتر پیش می‌آید که به افسردگی مبتلا شود.

علائم افسردگی در سالمندان

نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی

علائم افسردگی در سالمندان با علائم آن در کودکان و بزرگسالان تفاوت دارد. افراد مسن کمتر در مورد علائم عاطفی افسردگی مانند ناراحتی و بی‌علاقه بودن به انجام فعالیت‌ها صحبت می‌کنند. شاید دلیل این امر انگ‌های قدیمی درباره سلامت روان باشد یا اینکه افراد قادر به اعتراف کردن نیستند و نمی‌توانند با آن کنار بیایند.

علائم  جسمی افسردگی که ممکن است به طور مرتب از آن شکایت کنند، شامل درد، کاهش وزن، مشکلات خواب و سرگیجه است. مشکلات حافظه نیز ممکن است ناشی از افسردگی باشد که با درمان افسردگی رفع می‌گردد.

تغییرات رفتاری مانند در خانه ماندن، لذت نبردن از انجام کارهایی که موردعلاقه‌شان بوده است، بی اشتهایی و احتکار اقلام بی‌اهمیت از نشانه‌های افسردگی است. زیاد صحبت‌کردن درباره مرگ یا اندیشیدن به پایان زندگی نیز از دیگر علائم افسردگی سالمندان است. بااین‌وجود نباید نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی را دست‌کم گرفت.

چرا افسردگی در بین سالمندان شایع است؟

کاهش تدریجی یا ناگهانی قدرت بدنی و احساس بی‌فایده بودن یکی از دلایلی است که باعث افسردگی در افراد مسن می‌شود. نیاز به دیگران برای انجام کارهای روزانه مانند دستشویی رفتن و ناتوانی در انجام سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان باعث می‌شود که احساس سربار بودن داشته باشند. در واقع از دست‌ دادن استقلال دلیل اصلی افسردگی در افراد سالمند است.

نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی

افسردگی در سالمندان

کارهای بسیاری وجود دارد که پرستاران سالمندان می‌توانند برای کمک به افراد مسن که از افسردگی رنج می‌برند انجام دهند. در اینجا به چند استراتژی که به رفع کامل افسردگی کمک می‌کند اشاره می‌شود:

  • به بیمار کمک کنید تا یک برنامه برای بیداری، غذا، ورزش و خواب داشته باشد. یک برنامه منظم خواب باعث تنظیم خلق‌وخو می‌شود.
  • از سالمندان بخواهید ورزش کنند. فعالیت بدنی راهی عالی برای مقابله با افسردگی است. با افزایش ضربان قلب در هنگام ورزش مواد شیمیایی موردنیاز برای تجربه یک احساس خوب آزاد می‌شود وروحیه بیمار را شاد می‌کند. انتخاب فعالیت‌های ورزشی متناسب با وضعیت سلامتی بیمار اهمیت زیادی دارد.
  • افسردگی هنگامی بدتر می‌شود که فرد هیچ کاری برای انجام‌دادن نداشته باشد. معرفی یک سرگرمی جدید به بیمار کمک می‌کند تا افکار منفی را به درون خود راه ندهد و مغزش را از سرگردانی در تاریکی دورنگه دارد.
  • یکی دیگر از مؤثرترین کمک‌ها برای رفع افسردگی شرکت دادن سالمند برای انجام کمک و فعالیت است. این کار به آنها کمک می‌کند تا حس مفید بودن داشته باشند و افسردگی دور شوند.
  • آنها را به انجام فعالیت‌هایی برای تقویت ذهن تشویق کنید. فعالیت‌هایی مانند مطالعه، صحبت‌کردن با آنها و بازی با کلمات. ذهن فعال زمانی برای افسردگی ندارد.

کلام پایانی

ازآنجایی‌که تشخیص افسردگی در سالمندان دشوار است به‌ویژه اگر فرد مبتلا به زوال عقل باشد استخدام پرستار در منزل می‌تواند به تشخیص و درمان بیماری کمک کند. نقش پرستار سالمند در رفع نسبی افسردگی و فراهم‌کردن یک زندگی شاد و رضایت‌بخش برای این عزیزان قابل‌توجه است.

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار