مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستاری از سالمند ویلچری

پرستاری از سالمند ویلچری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ممکن است سالمندان با بالا رفتن سن دچار وضعیت پزشکی خاصی شوند که دیگر قادر به حرکت کردن نباشند. در این صورت مجبورند که روی ویلچر بنشینند و نمی توانند کارهای شخصی شان را به آسانی انجام دهند. به همین دلیل پرستاری از سالمند ویلچری به مراقبت های خاصی دارد. البته این دشواری ها فقط برای فرد سالمند نیست و ممکن است مراقبان خود را هم دچار مشکلاتی کنند.

به دلیل این که این روزها اغلب افراد در بیرون از خانه کار می کنند عملا وقتی برای نگهداری از سالمند خود ندارند. پرستاری از سالمند ویلچری یک کار تمام وقت است و اگر شما وقت کافی برای پرستاری سالمند را ندارید می توانید از خدمات پرستاری ما در سلامت اول کمک بگیرید.

در کشور ما، به دلیل عرف جامعه و مسائل دیگر خانواده ها تمایلی ندارند که سالمند خود را به مراکز نگهداری سالمند بسپارند و در عین حال نگهداری از آنان نیاز به تخصص و حوصله دارد. در صورت نداشتن حوصله و مهربانی کافی ممکن است وضعیت روحی سالمند هم به خطر بیفتد.

استخدام فردی برای پرستاری از سالمند ویلچری کمک بسیار زیادی به مراقبان و عزت نفس سالمند می کند. همچنین کیفیت زندگی سالمند را بالا می برد.

چالش های یک سالمند ویلچری

ممکن است سالمند به دلیل ضربه های فیزیکی و یا وضعیت پزشکی توانایی حرکتی خود را از دست داده باشد. در برخی از موارد حتی ناتوانی حرکتی ممکن است در اثر وضعیت روحی و روانی سالمند هم پیش آمده باشد.

اما این عدم توانایی در تحرک هر دلیلی هم که داشته باشد او را با چالش هایی در زندگی مواجه می کند. این چالش ها در زندگی فردی و نیاز های روزمره او تاثیر می گذارند و ارزش بررسی بیشتر را دارند

چالش های یک سالمند ویلچری

این چالش ها عبارتند از :

مشکلات هاضمه

به دلیل عدم تحرک سالمند دچار یبوست می شود.

مشکلات اسکلتی_ ماهیچه ای

به دلیل عدم تحرک سالمند، ماهیچه های او تحلیل می روند و همچنین سالمند به دلیل پوکی استخوان ممکن است دچار شکستگی استخوان نیز بشود.

کاهش ظرفیت تنفسی

در پی نداشتن تحرک ظرفیت ریه های فرد پایین می آید و عملکرد قلب نیز ضعیف می شود.

مشکلات پوستی

در افراد بی تحرک مشکلات پوستی زیادی مثل زخم بستر به وجود می آید.

تمام این هایی که گفتیم چالش های جسمانی بود که برای سالمند به وجود می آید. چالش های مربوط به زندگی و انجام کارهای روزمره هم برای او به وجود خواهد آمد مثل:

  1. دشواری دسترسی به لوازم و وسایل ضروری در منزل مثل کابینت ها، سینک ظرفشویی و تمام وسایل دارای ارتفاع
  2. عدم دسترسی به مکان‌هایی که با پله از سایر بخش‌ها مجزا شده‌اند.
  3. احتمال بروز خطر در هنگام کار کردن با وسایلی نظیر اجاق‌گاز
  4. دشواری در حرکت با ویلچر در مکان‌هایی که کف ناهموار، غیرمسطح یا لغزنده دارند.
  5. دشواری تردد در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام
  6. احتمال بروز خطر هنگام رد شدن از خیابان بدون همراهی فرد دیگر
  7. احتمال ایجاد مزاحمت در محیط‌های عمومی، از سوی افراد فرصت‌طلب در صورت عدم همراهی فردی برای پرستاری از سالمند ویلچری
  8. دشواری در استفاده از وسایل نقلیه عمومی

با توجه به تمام این چالش ها و دشواری هایی که یک سالمند ولچری تجربه می کند، حضور یک پرستار دائمی برای او بسیار لازم است، به منظور افزایش تحرک در فرد سالخورده. در نتیجه این کار سطح کیفی زندگی و رضایتمندی او از زندگی بیشتر می شود و کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرد. همچنین دغدغه و اضطراب افراد نزدیک به او کاهش پیدا می کند.

پرستاری از سالمند ویلچری بدون تحرک

گاهی از اوقات بعضی از سالمندان ویلچری توانایی تحرک به میزان کم را دارند و مثلا مقداری با واکر می توانند راه بروند. اما اغلب آن ها اصلا نمی توانند به تنهایی حرکت کنند و بی تحرک هستند. به همین دلیل برای اکثر کارهای روزمره خود نیاز به یک فرد همراه دارند. وظایف پرستار در منزل برای پرستاری از سالمند ویلچری به طور کلی شامل موارد زیر است اما شما هم می توانید وظایف او را تعیین کنید.

پرستاری از سالمند ویلچری بدون تحرک

رسیدگی به امور پیرایشی و آرایشی و بهداشتی سالمند

مثل شانه زدن موها، مرتب کردن موها، اصلاح صورت و مو، مسواک زدن دندان ها، تعویض لباس، استحمام و …

اتخاذ تصمیم لازم و اقدامات مناسب جهت پیشگیری و درمان زخم بستر

پرستار باید هر روز دوبار سالمند را با رعایت نکات پزشکی جابه جا کند تا دچار زخم بستر نشود.

غذا دادن به سالمند

پرستار باید غذای مناسب سالمند را تهیه کند و به او بدهد زیرا سالمند ویلچری قادر به تهیه غذا برای خود نیست.

پیگیری مراقبت های درمانی و دارویی سالمند

پرستار باید مراقب ساعت های دارویی سالمند باشد و داروهای او را به موقع به او بدهد. همچنین باید تمام وضعیت پزشکی سالمند را کنترل کند و در صورت نیاز با خانواده و یا پزشک تماس بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله لزوم استفاده از خدمات پرستاری سلامت اول از سالمند ویلچری را گفتیم و وظایف او را نیز مختصرا شرح دادیم. شما عزیزان در صورت نیاز به این خدمات می توانید با ما در سلامت اول تماس بگیرید و خصوصیات سالمند خود را بیان کنید، کارشناسان ما نیروی باتجربه و مهربان مناسب سالمند شما را برایتان می فرستند.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.