مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

اختلال شناختی در کودک تا چه سنینی ادامه دارد؟

اختلال شناختی در کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

اختلال شناختی در کودک تا چه سنینی ادامه دارد؟ اختلال شناختی یا تکاملی در واقع به عملکرد محدودیتی گفته می شود. در این مقاله قصد داریم راجب اختلال شناختی در کودک صحبت کنیم. علت اکثر این اختلالات سیستم عصبی است. این اختلالات در زمان کودکی و نوزادی، با تاخیر در رشد و نداشتن توانایی عملکرد در یک یا چند حوزه مثل شنوایی، بینایی، حرکتی، گفتاری، رفتاری و… خود را نشان می دهد.

کودکان مبتلا به این بیماری در چند حوزه شناختی دچار ناتوانی هستند هرچند که این اختلالات بسیار گسترده بوده و متاسفانه به خوبی در بین افراد جامعه درک نمی شوند. نبود اطلاعات مناسب و کافی باعث بروز مشکل برای کودکان و والدین ان ها می شود.

شناخته شده ترین اختلال شناختی در کودکان

یکی از رایج ترین نوع اختلال، عقب ماندگی ذهنی است. از انواع دیگر این اختلالات می توان به نقص توجه، اختلال دو قطبی، پردازش مرکز شنوایی، سندروم داون، سندروم ایکس شکننده، فلج مغزی، سندروم لاندو، اختلال یادگیری، فنیل کتونوری، سندروم پرادر ویلی، اختلال تشنج و…. اشاره کرد.

اختلال سندروم داون

علت سندروم داون ناهنجاری کروموزمی است که این ناهجاری یا اختلال، باعث تغییر در روند رشد کودک می شود. در این کودکان عقب ماندگی شدید و خفیف وجود دارد و همچنین از نظر زبانی نیز این افراد دچار مشکل هستند.

اختلال مرکز شنوایی

این اختلال جزو پیچیده ترین اختلالات موجود است و علائم این بیماری از خفیف تا شدید تغییر می کند. دلایل زیادی برای بروز این اختلال وجود دارد به طوری که کودکانی که دچار این مشکل هستند بین گوش و مغز ان ها اطلاعات شنوایی پردازش نمی شود.

بنابه گفته های سایت michiganallianceforfamilies :

اختلال شناختی در کودک (همچنین به عنوان ناتوانی ذهنی شناخته می شود) اصطلاحی است که زمانی استفاده می شود که فرد دارای محدودیت های خاصی در عملکرد ذهنی و در مهارت هایی مانند ارتباط، کمک به خود و مهارت های اجتماعی باشد. این محدودیت ها باعث می شود کودک نسبت به یک کودک معمولی کندتر یاد بگیرد و رشد کند. این بیماری با استفاده از آزمون های استاندارد هوش و رفتار انطباقی تشخیص داده می شود. این می تواند ناشی از آسیب، بیماری، شرایط ژنتیکی یا ناهنجاری مغزی باشد. این ممکن است قبل از تولد کودک یا در دوران کودکی اتفاق بیفتد. برای بسیاری از کودکان، علت ناتوانی ذهنی آنها مشخص نیست.

 

اختلال شناختی در کودکان

اختلال اوتیسم

از دیگر اختلال شناختی در کودک می توان به اختلال اوتیسم اشاره کرد. اغلب این مشکل بر روی مهارت های اجتماعی، شناختی و برقراری ارتباط با افراد اثر می گذارد. از علائم این اختلال می توان به توجه نکردن به اطراف، نداشتن علاقه به افراد، مایل به تنها بودن، درک نکردن احساسات اطرافیان و…. اشاره کرد.

اختلال دو قطبی

یکی دیگر از رایج ترین نوع اختلال شناختی در کودکان مشکل دوقطبی یا افسردگی مانیک است. این بیماری جزو اختلالات رفتاری به شمار می اید که از دوران نوزادی و کودکی علائم آن خود را نشان می دهد. ممکن است که این اختلال در دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز بروز دهد. هنوز روش دقیقی برای معیارهای این بیماری وجود ندارد.

اختلال تشنج

به اختلال نورولوژیکی تشنج گفته می شود که باعث بروز علائم فیزیکی، پریدن بی اختیار اعضای بدن می گردد. این علائم به علت فعالیت های الکتریکی کنترل شده در مغز است. افرادی که دچار تشنج می شوند، امکان دارد شدت های مختلف ان را تجربه کنند.

شروع این اختلال اکثرا در دوران کودکی پیش می اید ولی در برخی مواقع ممکن است در دوران جوانی و پیری نیز رخ بدهد. روش های کنترل این اختلال استفاده از دارو های ضد تشنج، انجام عمل جراحی و رعایت رژیم غذایی (مخصوصا برای کودکان) است.

اختلال فلج مغزی

فلج مغزی اختلالی است که بر اثر اسیب مغز رخ می دهد که این اسیب دیدگی ممکن است در زمان زایمان به وجود اید. این بیماری بر روی هماهنگی حرکات و عضلات بدن تاثیر می گذارد برای مثال افراد مبتلا نمی توانند به درستی راه بروند، صحبت کنند، غذا بخورند یا بازی کنند. این مشکل به صورت شدید و خفیف در کودکان رخ می دهد.

اختلال نقص توجه

یکی ‌از اختلالات عصبی رفتاری اختلال نقص توجه است که رایج ترین آن اختلال بیش فعالی محسوب می شود. این اختلال از دوران کودکی فرد اغاز می شود و امکان دارد تا بزرگسالی ادامه پیدا کند و برای تشخیص ان باید به پزشک مراجعه کرد. لازم به ذکر است این اختلال دائمی در صورت درمان نشدن تاثیرات مخرب و بدی بر روی زندگی کودک در مدرسه، خانه، محل کار و… می گذارد.

اختلال شناختی کودکان

زمان اختلالات

اختلال شناختی در کودک در هر سن و سالی امکان دارد رخ دهد ولی زمان به پایان رسیدن این بیماری ها مشخص نیست و امکان دارد تا اخر زندگی فرد برخی از این اختلالات همراه او باشند.

همان طور که می دانید کودکان یا افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال نیازمند توجه بیشتری هستند. همان طور که می دانید نگهداری از این افراد کار دشواری بوده از این رو پیشنهاد می شود از موسسه پرستاری که در جهت ارائه خدمات پرستاری فعالیت می کنند با توجه به نیاز خود به پرستاری کودک، پرستار بیمار، پرستار در منزل و در صورت عدم توانایی در نگهداری سالمند از خدمات پرستار سالمند استفاده کرده و تقاضای اعزام پرستار کنید.

Picture of Mohammad Zanjani
Mohammad Zanjani
محمد زنجانی هستم، محقق برجسته در زمینه سلامتی و پرستاری که با بیش از 4 سال تجربه در این حوزه، به بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازم. اینجانب با تمرکز بر پژوهش‌های علمی و بالینی، به توسعه و بهینه‌سازی روش‌های درمانی و مراقبتی نوین کمک کرده و مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی منتشر کرده‌ام. علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های معتبر، در کنفرانس‌های کشوری نیز به عنوان سخنران حضور داشته و به تربیت نسل جدیدی از پرستاران و پژوهشگران پرداخته‌ام. تخصص بنده در ترکیب دانش نظری با کاربردهای عملی، من را به یکی از پیشگامان در زمینه پرستاری و تحقیقات بهداشتی تبدیل کرده است.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.