مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

بزرگی پروستات در سالمندان

بزرگی پروستات در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مقاله از سایت سلامت اول به بررسی بیماری پروستات در سالمندان آقا می پردازیم. بزرگی پروستات در سالمندان و علائم سرطان را بررسی می کنیم. پروستات یک غده اندازه گردو است که دقیقا زیر مثانه مردان قرار دارد و در واقع بخشی از دستگاه تناسلی آقایان به شمار می آید. این غده قسمتی از پیشابراه را احاطه می کند.

به مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می نماید پیشابراه می گویند. غده پروستات زیر مثانه و جلوی روده راست قرار دارد. پروستات به صورت طبیعی نرم است و توده ای در آن حس نمی شود. این غده وظایف متعددی دارد و دو قسمت آن توسط یک لایه بافتی پوشیده شده است. 

وظایف غده پروستات

این غده با فشار وارد کردن به مایع در پیشابراه باعث کنترل ادرار می شود. همچنین این غده مایعی را ترشح می کند که به مایع منی مشهور است و همچنین مایعی را ترشح می کند که پیشابراه را مرطوب نگه می دارد. این مایع دارای مواد مغذی برای ساخت و زنده ماندن اسپرم است.

بیماری های پروستات

به وجود آمدن مشکل و  بزرگی پروستات در سالمندان نشانه های زیر را دارد:

  • بزرگی پروستات در سالمندان
  • بند آمدن ادرار یا قطره قطره امدن ان
  • احساس سوزش ادرار یا ادرار دردناک
  • مشاهده خون در ادرار و یا مایعات دستگاه تناسلی
  • مشکلات ادراری ، مانند احساس فوریت و یا تکرر در ادرار
  • احساس سفتی و درد متناوب در قسمت پایین کمر، لگن یا بالای رانها

اما این نشانه ها غالبا خبر از یکی از بیماری های زیر می دهند:

  1. بزرگ شدن خوش خیم پروستات
  2. التهاب پروستات یا اصطلاحاً پروستاتیت
  3. همچنین سرطان پروستات، که یک سوم مردان را تهدید می‌کند.

دلیل بزرگی پروستات در سالمندان

بعد از سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی در برخی از مردان غده پروستات بزرگتر از حالت عادی می شود و ممکن است در مسیر پیشابراه و یا در باروری مشکلی ایجاد کند. هیپریلازی و یا بزرگی خوش خیم پروستات در سالمندان در مردان بالای ۴۰ سال نسبتا شایع است و علت این امر هنوز مشخص نیست. اما می توان دلایل زیر را در این موضوع دخیل دانست:

  1. چاقی
  2. عدم فعالیت
  3. بیماری دیابت
  4. سابقه فامیلی

بزرگی خوش خیم پروستات در سالمندان آقا

این غده در مردان زیر ۴۰ سال به اندازه یک گردو است و با افزایش سن اندازه آن بیشتر می شود. به بزرگی خوش خیم پروستات در سالمندان php گفته می شود. این عارضه علائم و ناراحتی هایی را در آقایان به وجود می آورد و ممکن است نگهداری از فرد سالمند را کمی مشکل تر نماید . لازم به ذکر است که بزرگ شدن این غده ممکن است از سن ۳۰ سالگی آغاز شود.

بزرگی خوش خیم پروستات در سالمندان آقا

علائم بزرگی پروستات در سالمندان

همانطور که گفتیم این غده در راه پیشابراه قرار دارد و بزرگ شدن آن می تواند در ادرار کردن اختلال ایجاد کند. ممکن است سالمند شب ها احساس تکرر ادرار و یا ادرار آهسته را داشته باشد. گاهی هم احتباس ادراری رخ می دهد. این اختلالات ادراری منجر به عفونت می شوند که این عفونت به کلیه ها آسیب وارد می کند.

میزان شیوع بزرگی پروستات در سالمندان

نقریبا نیمی از آقایان بالای ۵۰ سال با این عارضه مواجه می شوند ولی فقط ده درصد آن ها نیاز به مداخلات پزشکی و دارو پیدا می کنند. این عارضه با یک معاینه ساده تشخیص داده می شود و جای نگرانی نیست. حتی اگر شرایط بیمار وخیم باشد می توان عارضه را با عمل جراحی برطرف نمود.

عوامل تاثیر گذار در بیماری های پروستات

مواردی که در زیر عنوان می کنیم ممکن است در ایجاد بیماری های مربوط به پروستات نقش داشته باشند:

  • تاثیر رژیم غذایی
  • مردان بالای ۶۵ سال
  • عوامل ژنتیکی

عوامل تاثیر گذار در بیماری های پروستات

پیشگیری از بزرگی پروستات در سالمندان

به کمک تغذیه درست می توان از این اتفاق پیشگیری کرد. بهتر است آقایان هویج ، چغندر ، شلغم ، کنگر فرنگی و انواع کلم به دلیل دارا بودن نوعی آنتی اکسیدان خاص را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانند.

همچنین به کمک تغذیه می توان علائم بزرگی پروستات در سالمندان را کنترل کرد. شما عزیزان می توانید انواع مرکبات بویژه پاپایا، گریپ فروت ، کیوی ، هندوانه و گوجه فرنگی ، پودر دانه کتان و یا روغن دانه کتان را در رژیم غذایی سالمند گرامی تان قرار دهید. همچنین ماهی و غذاهای دریایی که سرشار از این مواد معدنی هستند (مواد معدنی بویژه روی و سلنیوم ) برای این غده مفید هستند.

گفتنی است سیاه دانه، آلو و گندم می تواند کمک بسیار بزرگی به درمان این عارضه کند. در این پست موسسه پرستاری سلامت اول به بررسی این مشکل که بیشتر در سالمندان رایج است پرداخت. برای ارائه خدمات و اعزام پرستار سالمند در منزل می توانید با کارشناسان این موسسه در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار