مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

آیا رایحه درمانی در درمان بیماری هایی مانند زوال عقل موثر است؟

رایحه درمانی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

رایحه درمانی aromatherapy یا روغن درمانی ، به طیف وسیعی از درمانهای سنتی ، جایگزین یا مکمل اشاره دارد که از روغنهای اساسی و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می کنند.تقریباً 6000 سال است که روغن درمانی  با هدف بهبود سلامت جسمی و روحی  مورد استفاده قرار می گیرد.

رایحه درمانی و خواص آن

در سال 1997 ، سازمان استاندارد بین المللی (ISO) یک عصاره روغن گیاهی (عطر گیاهی ) را به عنوان “محصولی که از مواد اولیه گیاهی ، یا با تقطیر با آب یا بخار ، یا از اپی کارپ مرکبات به روش مکانیکی یا با تقطیر خشک بدست می آید” تعریف کرد.

طیف وسیعی از عصاره روغنی گیاهی  دارای درجات مختلفی از فعالیت ضد میکروبی هستند و اعتقاد بر این است که خاصیت ، ضد ویروسی ، نماتد کش ، ضد قارچ ، حشره کش و آنتی اکسیدان دارند . برنامه های رایحه درمانی شامل ماساژ ، برنامه های موضعی و استنشاق است.

با این حال ، کاربران باید توجه داشته باشند که محصولات “طبیعی” نیز مواد شیمیایی هستند و در صورت استفاده غلط ، می توانند خطرناک باشند. رعایت توصیه های یک متخصص حرفه ای هنگام استفاده از روغنهای اساسی بسیار مهم است.

در اعماق بینی انسان دو گره بویایی وجود دارد که از 5 تا 6 میلیون گیرنده بویایی تشکیل شده است. اگرچه این تعداد در مقایسه با یک سگ یا خرگوش ، که به ترتیب حدود 250 میلیون و 100 میلیون گیرنده بویایی دارند ، کمتر است ، اما حس بویایی انسان در نوع خود  عمیق و قوی است.
ما انسانها هنوز هم می توانیم هزاران رایحه مختلف را در هر لحظه حس کنیم .  علاوه بر این ، همانطور که احتمالاً بسیاری از افراد می توانند تصدیق کنند ، رایحه ها اغلب واکنشهای عاطفی مختلفی را برانگیخته می کنند ، که از منظر فیزیولوژی منطقی است زیرا گیرنده های بویایی با سیستم لیمبیک ارتباط دارند. سیستم لیمبیک بخشی خاصی از مغز ما است که به تنظیم احساسات ، حافظه و موارد دیگر کمک می کند.

اگرچه حس بویایی در حدود 8 سالگی به اوج خود می رسد و به طور معمول در حین پیری تا حدودی کاهش می یابد ، اما بسیاری از افراد مسن سالم می توانند به اندازه افراد جوان حس بویایی داشته باشند.
در حقیقت ، حس بویایی ما با سلامت جسمی و روحی مرتبط است  آزمایشات عینی نشان داده اند که   در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، میگرن ، افسردگی و بی اشتهایی شدید  قدرت حس بویایی ضعیف تر می شود.

کاربردهای رایحه درمانی

مدت هاست که محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا رایحه درمانی فوایدی برای سلامتی انسان دارد یا خیر. اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود ، اما شواهد محدود موجود نشان می دهد که رایحه درمانی ممکن است دارای برخی مزایای  بهداشتی بر جسم و روان باشد.

رایحه درمانی چیست؟

روغنهای اساسی فرار که در رایحه درمانی استفاده می شوند از گیاهان استخراج می شوند. این روغنهای اساسی را می توان بصورت موضعی استفاده کرد ، در هوا متساعد نمود یا در حین ماساژ استفاده کرد.
علاوه بر این ، این روغن ها می توانند از طریق پوست یا سیستم بویایی جذب شوند. با یک جستجوی سریع در فروشگاه آنلاین آمازون ، پخش کننده ها و روغن های مختلف آروماتراپی تولید شده توسط تولید کنندگان مختلف ارائه می شود.

برخی از محققان فرض می کنند که رایحه درمانی با کاهش فعالیت عصب سمپاتیک  و افزایش فعالیت پاراسمپاتیک به روی کاهش استرس تاثیر گذار هستند.

چنین تأثیراتی منجر به آرامش بیشتر بدن – فشار خون پایین ، ضربان قلب کندتر و غیره میگردد . لازم به ذکر است که این فرضیه هرگز به صورت علمی و عینی اثبات نشده است.

یکی از رشته های فعال رایحه درمانی در درمان مبتلایان به زوال عقل است. متأسفانه ، داروهای فعلی که برای درمان زوال عقل و غیره استفاده می شود ،علارقم هزینه زیاد ، عملکرد بسیار ضعیفی دارند. علاوه بر این ، افراد مبتلا به زوال عقل اغلب در بروز واکنش های جانبی به داروها مشکلاتی را تجربه می کنند .

بنابراین ، یک گزینه درمان غیرتهاجمی و بدون هیچگونه عوارض جانبی مانند رایحه درمانی برای این بیماران یک روش جذاب است. لطفا توجه داشته باشید که هیچ کس معتقد نیست که آروماتراپی به طرز معجزه آسایی زوال عقل را برطرف می کند یا در صورت حذف پیشرفت بیماری را تسریع می کند.
در عوض ، برخی از پزشکان امیدوارند که رایحه های شیرین بتواند به کاهش برخی از تأثیرات رفتاری و روانی زوال عقل مانند افسردگی یا تحریک شدگی بیش از حد، کمک کند.

پژوهش های انجام شده بر رایحه درمانی

تعجب آور نیست که تحقیق در مورد تاثیرات رایحه درمانی به مقدار کمی انجام شده است. به طور خاص ، مطالعات به دلیل طراحی ضعیف و انواع تعصبات بسیار محدود انجام شده است.

رایحه درمانی و کاربردهای آن در کاهش استرس
علاوه بر این ، بررسی های منظم در این مورد اغلب نتایج ناچیز آماری را بدست آورده است . با این وجود ، اینجا به چند مورد ار تحقیقات انجام شده اشار ه می گردد :

– اخیرا در تحقیقات سیستماتیک انجام شده ، 16 مطالعه انجام شد و نتیجه گرفتند که رایحه درمانی به کاهش اضطراب کمک می کند. به طور خاص ، یک بررسی سیستماتیک دیگر 13 آزمایش کنترل تصادفی را بررسی کرد و دریافتند که روغن  اسطوخودوس ممکن است به کاهش میزان اضطراب کمک کند.
– در یک تحقیق منحصر به فرد که در سال 2014 با عنوان “رایحه درمانی برای زوال عقل” انجام شد نتیجه گرفتند که رایحه درمانی ممکن است به کاهش تحریک پذیری کمک کند.

 

پیشنهاد مطالعه: گیاه درمانی بجای استفاده از داروی شیمیایی

 

– چندین کتاب درسی پزشکی نشان می دهد که رایحه درمانی ممکن است به کاهش استرس کمک کند.

– محققان در یک بررسی سیستماتیک که شامل شش تحقیق مختلف بود نتیجه گرفتند که رایحه درمانی ممکن است به درمان افسردگی کمک کند.
بسیاری از محققان امیدوار هستند که رایحه درمانی ممکن است  برای کسانی که در رنج و درد هستند سودمند  باشد.رایحه درمانی در حقیقت یک درمان کارآمد است که به هیچ دارو و یا جراحی تهاجمی احتیاج ندارد. در حال حاضر تمرکز تعدادی از محققان بر این مسئله است که “درمان های پزشکی” بیشتر از طریق اصلاح سبک زندگی ، روان درمانی و داروهای مکمل و جایگزین انجام شود.

با این حال ، فعلا به نظر می رسد که رایحه درمانی تنها بر افسردگی، اضطراب ، تحریک بیش از حد و مواردی از این دست موثر باشد . از بعد خوشبینانه ، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که محققان در مورد رایحه درمانی نمی دانند . تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اندک است. علاوه بر این ، از منظر انسانی ، عطرها یک نیروی قدرتمند در درون خود دارند .

آیا تا به حال شده است که یک عطر یا ادکلن قدیمی را استشمام کنید و  یک دوست قدیمی بیاد بیاورید.
آیا تا به حال بوي کیک های خانگی شما را یاد مادر بزرگتان انداخته است ؟
آیا تا به حال بوی گل میخک شما را به یاد مادرتان انداخته است ؟

به طور کلی ، برای بسیاری از افراد ، رایحه درمانی یک انتخاب ارزان ، لاکچری و دلپذیر است. این روش یک درمان مکمل است که ممکن است به پزشک و بیمار کمک کند نه تنها بعد از یک روز طولانی در مطب یا بیمارستان احساس آرامش کنند بلکه یک مسکن برای بیمارانی است که در وضعیت جسمی ناراحت کننده ای قرار دارند .

رایحه درمانی و کاربرد آن به عنوان درمان مکمل

یکی از دلایل اصلی که سبب علاقمندی محققان به بررسی مزایای بالقوه رایحه درمانی برای درمان بیماران مبتلا زوال عقل شده است این است که گاهی اوقات ، در پایان زندگی این بیماران ، حتی کوچکترین مسکن می تواند دنیای بیمار را تغییر دهد.
یک کمدی عاشقانه ، یک پتو گرم ، ملاقات با وابستگان یا رایحه  خوش بوی وانیل همگی بر تسکین وضعیت یک بیمار مبتلا به زوال عقل تاثیر گذار است.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات  مراقبت و  پرستاری در منزل امادگی دارد به صورت شبانه روزی و در قالب کادر مجرب و  ماهر متشکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار به ارائه خدمت بپردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مرکز تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار