مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

تفاوت شیطنت و بیش فعالی

تفاوت شیطنت و بیش فعالی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

تفاوت شیطنت و بیش فعالی چیست؟ اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) یک اختلال دوران کودکی است که بر رشد مغز و عملکرد مغز تأثیر می گذارد که عموماً علائمی مانند بیش فعالی، بی توجهی و تکانشگری را نشان می دهد. اکثر مردم به اشتباه فکر می کنند که این یک شیطنت کودکانه است و به آنها برچسب مزاحم می زنند یا به دلیل تنبلی و بی انضباطی مورد انتقاد قرار می گیرند. تفاوت شیطنت و بیش فعالی کودکان نیز کاملا فاحش است. با این حال قصد داریم تا در این مقاله شما را با این تفاوت آشنا کنیم.

ADHD چیست؟
ADHD چیست؟

نکات مهم برای شناخت بین تفاوت شیطنت و بیش فعالی کودکان

بنابراین لازم است ADHD را در زمان مناسب پیدا کنید و درمان کافی برای آن انجام دهید. به دلیل استرس روحی که چنین کودکانی از جامعه و خانواده تجربه می کنند بسیار وحشتناک است. این می تواند منجر به افسردگی شدید و استرس روحی در آنها شود و همچنین باعث از دست دادن کنترل شود.

این یک بیماری روانی مزمن است که از دوران کودکی شروع می شود و از نوجوانی تا بزرگسالی ادامه دارد.این میزان از فردی به فرد دیگر بسته به درجه اختلال متفاوت است، مانند خفیف، متوسط ​​یا شدید.هیچ درمانی برای آن وجود ندارد مگر اینکه بتوان علائم را با تشخیص پزشکی به موقع کنترل کرد. به همین دلیل نمیتوان این بیماری را تنها با رفتار های عادی کودکان مانند شیطنت آنها ها مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید: نقش والدین در بهبود بیش فعالی کودکان چیست؟

تفاوت شیطنت و بیش فعالی
تفاوت شیطنت و بیش فعالی

تفاوت شیطنت و بیش فعالی کودکان در چیست؟

آنچه ADHD را از سایر شیطنت های کودکان و بیماری های دیگر  متمایز می کند، دشواری تشخیص آن از دوران کودکی است. علائم در کودکان در سنین بسیار پایین، یعنی قبل از هفت سالگی ظاهر می شود. پیچیدگی آن همین است. این به این دلیل است که علائم بیماری بسیار شبیه به رفتارهای عمومی دوران کودکی کودکان است.

اکثر کودکان سالم به طور کلی بسیار فعال و بی دقت هستند. برخی از کودکان سطح انرژی بالاتری دارند. برای آنها غیرقابل تحمل خواهد بود که دائماً در یک مکان بمانند و به یک چیز توجه کنند. آنها با تلاش برای کنترل آنها، صرف نظر از اینکه خانواده و معلمان چقدر خسته باشند، به استفاده از انرژی و شیطنت خود ادامه می دهند. بنابراین تشخیص ADHD از شیطنت های کودکانه چندان آسان نیست. پرستار کودک در منزل نقش بسیار مهمی در مراقبت از کودکان پیش فعل دارد.

تفاوت شیطنت و بیش فعالی
تفاوت شیطنت و بیش فعالی

چگونه می‌توان تفاوت بین شیطنت و بیش فعالی‌ کودکان را درک کرد؟

تشخیص شبطنا و بیش فعالی کودکان می تواند دشوار باشد. تشخیص ADHD معمولاً شامل الگوی مداوم بی توجهی و/یا بیش فعالی-تکانشگری است. کودکان ممکن است این علائم را در مدت زمان طولانی نشان دهند:

  • مشکل تمرکز، به راحتی پرت می شود، در فکر گم می شود
  • به نظر می رسد وقتی با او صحبت می شود گوش نمی دهد
  • مشکل در اتمام کار، منحرف می شود
  • مشکل در سازماندهی ماندن
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها، اشتباهات بی دقتی انجام می دهد
  • اغلب چیزهایی را گم می کند یا به اشتباه می اندازد، فراموش می کند
  • بیش فعالی / تکانشگری
  • مدام بی قراری می کند، می پیچد، نمی تواند یک جا بنشیند
  • مشکل در نشستن
  • بیش از حد می دود یا بالا می رود، مدام در حرکت است
  • بی‌وقفه صحبت می‌کند، پاسخ‌ها را واضح می‌کند، حرف دیگران را قطع می‌کند
  • دشواری در انتظار نوبت

همه کودکان قرار است هر از گاهی برخی از این رفتارها را نشان دهند. اما برای کودکان مبتلا به ADHD، این رفتارها آنقدر شدید و پایدار است (بیش از 6 ماه طول می کشد) که زندگی را مختل می کند.

تفاوت شیطنت و بیش فعالی
تفاوت شیطنت و بیش فعالی

علت اصلی بیش فعالی چیست؟

اکثر کودکان مبتلا به ADHD نوع ترکیبی دارند، اما برخی ممکن است فقط بی توجه باشند یا برعکس. همچنین، بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD حداقل دارای یک وضعیت همزیستی هستند، از جمله یک اختلال عاطفی یا رفتاری (اضطراب، سرکشی مخالف، و غیره) یا یک اختلال رشد.

در صورت عدم درمان، ADHD می تواند مشکلات مادام العمر ایجاد کند. تنها راه برای اطمینان از اینکه کودک شما مبتلا به ADHD است یا خیر، این است که یک ارزیابی جامع از یک متخصص بهداشت دریافت کنید، که از متخصص اطفال کودک شروع می شود.

به عنوان یک والدین، داشتن فرزند مبتلا به ADHD می تواند فوق العاده طاقت فرسا و چالش برانگیز باشد. خبر خوب این است که قابل درمان است و کودکان می توانند زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

تفاوت بین شیطنت و بیش فعالی در کودکان در چیست؟

همه کودکان متفاوت هستند و باید در نظر داشت که هیچ نمونه اولیه ای برای “عادی بودن” وجود ندارد. در واقعیت، یک خط باریک بین رفتار عجیب و غریب و رفتار غیرعادی وجود دارد. در برخی از مراحل، هر کودک لحظاتی از شیطنت یا کج خلقی خواهد داشت.رفتار استاندارد بسته به مرحله رشد کودک شما متفاوت خواهد بود. این به این دلیل است که رشد کودک هرگز خطی نیست. یعنی دو کودک هم سن ممکن است در مراحل کاملاً متفاوتی از بلوغ عاطفی و رشد اجتماعی باشند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار