مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

همراه بیمار در بیمارستان

همراه بیمار در بیمارستان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مطمئنا اکثریت ما وظیفه ای به عنوان همراه بیمار را در قالب پرستاری از یکی از اعضای خانواده، دوست یا آشنایان را تجربه نموده ایم. چرا که بیمار توانایی رسیدگی به امور شخصی خود و کادر درمانی بیمارستان زمان لازم برای همراهی تک تک بیماران را ندارند. البته گذشته از پرداختن به امور لازم، همراهی یک بیمار در بیمارستان در شرایط ناخوشایند جسمی و روانی می تواند برای او تسکین دهنده باشد. اما گاهی حضور یکی از افراد نزدیک بیمار در کنار او به عنوان همراه بیمار وجود ندارد و وابسته به همین مسئله، خانواده او شخصی را به عنوان پرستار برای مراقبت از بیمار استخدام می کنند. البته این روند در دوران کرونا به اوج خود رسید چرا که؛ افراد خانواده شرایط حضور در کنار بیمار کرونایی خود را نداشتند و یک فرد آشنا با وظایف پرستاری را به عنوان همراه بیمار در بیمارستان استخدام می کردند.

همراه بیمار کیست؟

همراه بیمار در بیمارستان در واقع به فردی اطلاق می گردد که موظف است در بیمارستان و در طول درمان بیمار در بیمارستان از هر لحاظی از او مراقبت و نگهداری نماید. این فرد باید تمامی امور مربوط به مراقبت و نگهداری بیمار را تا آخرین لحظه ترخیص از بیمارستان انجام دهد؛ البته امور ترخیص نیز شامل این روند می شوند. کافیست تا همراه بیمار در بیمارستان به میزان معدودی در مسائل درمانی یا پزشکی سر رشته داشته باشد؛ در این صورت در روند پرستاری و همراهی بیمار موفق تر خواهد بود.

البته که پرستاران در امور مراقبتی و درمانی بیمار، بهترین راه حل های ممکن را بکار می گیرند و با جان و دل تا بهبود کامل همراهیشان می کنند. اما اموری مانند قطع سرم، پاشویه کردن، پرستاری بیمار برای انجام امور بهداشتی وظایفی هستند که نیاز به حضور پرستار بیمار سالمند نیست و بهتر است که همراه بیمار در بیمارستان در انجام صحیح آن ها تمام تلاش خود را بکار گیرد.

اهمیت همراه بیمار در بیمارستان

در مواقعی که اعضا خانواده بیمار نمی‌توانند در کنار او حضور داشته باشند یا بیمارستان با کمبود پرستار مواجه است؛ می‌توانید از خدمات همراه بیمار استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید توجه لازم به بیمار داشته باشید. به روند بهبودی بیمار سرعت بدهید. روند درمان را ساده‌تر کنید و مصرف داروها و انجام مراحل درمانی را زیر نظر بگیرید. همراه بیمار معمولا فردی است که اطلاعات و تخصص کافی برای مراقبت از بیمار شما را دارد و می‌تواند از او در پروسه درمان حمایت کند. با استخدام یک همراه بیمار دیگر نگران کمبود رسیدگی به بیمار و خدمات ضعیف بیمارستان نخواهید بود و یک مراقبت مضاعف از بیمار به عمل می‌آورید.

استخدام همراه بیمار در بیمارستان

وظایف همراه بیمار در بیمارستان

وظایف همراه بیمار در بیمارستان به واسطه یکی از افراد خانواده یا فردی استخدام شده؛ عموما وابسته به شرایط جسمی و نیازهای بیمار صورت می پذیرد. و در میان بیماران متعدد با تمایز و تفاوت همراه است؛ اما در کلیت برخی از امور برای همه بیماران مشترک است که عبارتند از :

  • یاری دادن بیمار به هنگام صرف غذا
  • کمک کردن به بیمار برای دفع و ادرار در صورت عدم توانایی او
  • توجه به تمامی حالات بیمار در طول شب
  • یادآوری و تذکر برای مصرف داروها
  • همکاری با پرستاران بیمارستان جهت انجام امور مرتبط به بیمار
  • تخلیه سوند بیمار
  • یاری بیمار در زمان انجام آزمایشات، تست ها و رادیولوژی
  • ماساژ بدن بیمار در صورت کسب آرامش و گاهی کاهش درد
  • آرام کردن و امید بخشیدن به بیمار با روش های متعدد
  • گرفتن علائم حیاتی بیمار
  • کمک به حمام کردن بیمار
  • ایجاد ارتباط بین خانواده بیمار و تیم پزشکی
  • کمک به آراسته و تمیز و مرتب ماندن بیمار
  • کمک در حرکت کردن و جابه‌جا شدن بیمار
  • پیگیری کارهای اداری و کاغذبازی‌های بیمارستان
  • تامین نیازهای تغذیه‌ای بیمار
  • آموزش استفاده از تجهیزات پزشکی به بیمار
  • جلوگیری از عارضه‌های احتمالی مانند زخم بستر
  • زیرنظر گرفتن وضعیت بیمار و اطلاع وضعیت غیرعادی و خطرناک بیمار در صورت لزوم

چه افرادی نیازمند استخدام همراه بیمار در بیمارستان می باشند؟

استخدام همراه بیمار در بیمارستان برای افرادی مناسب است که به دلایلی مانند ناتوانی جسمی، نقص بینایی، مشکلات حرکتی یا نیاز به مراقبت ویژه نیازمند همراهی در موقعیت‌های مختلف بیمارستانی هستند. این افراد به دلیل محدودیت‌های جسمی یا عقلی، نیازمند کمک و حمایت دیگران برای انجام فعالیت‌های روزانه، انتقال از یک محل به محل دیگر و مراقبت شخصی هستند. استخدام همراه بیمار به این افراد کمک می‌کند تا در محیط بیمارستانی احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند و نیازهای خود را بهتر تامین کنند.

البته که نگهداری و مراقبت از برخی از بیماران بستری شده در بیمارستان؛ شرایط متفاوت تری را طی می کند. بدین صورت که برخی از این بیماران مجبور به استخدام همراه می گردند. این شرایط شامل موارد زیر خواهد شد:

بیماران تنها

بسیاری از افراد به سبب از دست دادن همسر و دوری از فرزندان و یا آشنایان در صورت قرار گیری در شرایط بستری، در قالب یک فرد تنها قرار خواهند گرفت. شاید این افراد توانایی انجام امور درمانی خود را داشته باشند اما در شرایط بستری در بیمارستان نیازمند همراهی شخص دیگری برای پرستار یا همراه می باشد.

قوانین همراه بیمار در بیمارستان

اشتغال اطرافیان

گاهی مدیریت شرایط شغلی ما به عهده خودمان نمی باشد و متاسفانه قادر نخواهیم بود تمام زمانی را که یکی از اعضای خانوادمان در بیمارستان بستری است به عنوان همراه در کنارش باشیم‌. اما تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا فردی کاری بلد و دلسوز را برای همراه بودن با عزیزمان در بیمارستان استخدام کنیم.

نگرانی از بیماری همراه

از سایر علت هایی که قادر خواهیم بود از همراه بیمار آموزش دیده بهره ببریم کاهش احتمال خطر بیماری برای سایر افراد خانواده بیمار است.

بیمارستان چه اختیاراتی را به همراه بیمار در بیمارستان خواهد داد؟

همراه بیمار در بیمارستان موظف است تا جایی از بیمار مراقبت و نگهداری کند که در دوره درمان تجویز شده از سوی پزشک و مراقبت های درمانی پرستاران بخش هیچ اختلالی ایجاد نگردد.

البته که مراقبت از بیمار در تمام طول شبانه روز به عهده همراه است و داشتن چنین انتظاری از پرستاران بیمارستان امری غیر معقول تلقی می گردد. وابسته به همین موضوع در زمان استراحت و حتی خواب بیمار؛ همراه موظف است کاملا هشیارانه حالات او را تحت نظر داشته باشد تا در صورت متوجه شدن هر مورد غیرطبیعی، پرستاران را در جریان قرار بدهد. مطابق با قوانین بیمارستان در بعضی از بخش ها امکان حضور همراه وجود ندارد، یا اینکه تنها یک همراه اجازه حضور در کنار بیمار را دارد که نیاز است تا در کنار سایر قوانین حاکم به واسطه همراه، رعایت گردد.

 

برای استخدام همراه بیمار در بیمارستان باید چه روندی طی شود؟

قبل از هر موضوع دیگری نیاز است بدانید که مراقبت از افراد بیمار، چالش های بسیاری برای همراه بیمار وجود دارد. به همین سبب منطقی تر است با موسسات و افراد معتبر در  زمینه اعزام پرستار و درخواست پرستار در خانه و بیمارستان در ارتباط باشید. در زمان عقد قرار داد لفظی یا کتبی با فردی وابسته به همراهی بیمار؛ نیاز است تا او را به طور کامل در جریان شرایط جسمی بیمار و وظایفی که نسبت به آن باید به انجام برسانند، قرار دهیم. فراموش نکنید ارتباط روانی و عاطفی مطلوب میان همراه و بیمار؛ روند درمانی او را سرعت می بخشد.

سخن آخر

همراه بیمار با انجام کارهای مختلف مانند بررسی علائم حیاتی بیمار، تامین نیازهای بیمار ور سیدگی به او، ایجاد هماهنگی‌های لازم بین خانواده بیمار و کادر درمان، و کارهایی از این دست بر عهده همراه بیمار است. وی با رسیدگی به مسئولیت‌های خود به آسایش بیمار و تامین نیازهای او کمک می‌کند و به انجام هرچه بهتر کارهای درمانی کمک می‌کند.

Picture of Rasool Etehadi
Rasool Etehadi
اینجانب رسول اتحادی، هشت سال به عنوان پرستار سالمند و پرستار کودک فعالیت کرده‌ام. کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی دارم و در دوران تحصیل در دانشگاه، مقالات بسیار زیادی را در حوزه سلامت و پزشکی ترجمه کرده‌ام. تا حد امکان در سمینار های بهداشت و درمان شرکت می‌کنم و عاشق تحقیق و تحلیل دانش در حوزه سلامت و بهداشت و درمان هستم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.