مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار زن باردار؛ وظایف پرستار زن حامله

پرستار زن باردار؛ وظایف پرستار زن حامله

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

وظایفی که یک پرستار زن باردار Pregnant woman nurse دارد، به‌طورکلی مراقبت‌های بهداشتی از زنان باردار قبل از به دنیا آمدن نوزاد و پس از زایمان است. این مراقبت‌ها شامل آموزش‌ها و نکاتی است که برای یک زایمان سالم برای مادر و نوزاد ضروری است. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این حوزه ارائه می‌دهیم.

پرستار زن باردار کیست؟

پرستار زن باردار شخصی بوده که زن حامله را در انجام امور و وظایف روزانه مانند تهیه غذا، کمک به بیرون رفتن، استحمام و سایر موارد کمک کند. این نوع پرستار در منزل برای مادرانی که اولین فرزند خود را تجربه می کنند نقش بسیار مفیدی دارد و مادران می توانند از تجارب پرستار زن حامله به خوبی استفاده کنند. استفاده از خدمات پرستاری زن باردار در خانه برای مادرانی که دوران حاملگی پر خطر و خطرناکی را طی می کنند مزایا و فواید بسیار زیادی دارد.

ویژگی‌های پرستار زن باردار

مهم‌ترین ویژگی که یک پرستار زن باردار باید داشته باشد، داشتن مهارت کافی برای انجام شغل ماما پرستار است. در اصل فقط کسانی می‌توانند مسئولیت نگهداری از یک زن باردار را بپذیرند که ماما پرستار باشند. کسانی که قصد ماما پرستار شدن را داشته باشند، تنها گرفتن لیسانس علوم پرستاری برای آنها اکتفا نمی‌کند؛ کارشناسی ارشد علوم پرستاری یا کارشناسی ارشد پرستاری، مدارکی است که اکثر ماما پرستارها دارند.

ویژگی‌های پرستار زن باردار

افرادی که در زیر شاخه‌های رشته پرستاری فعالیت می‌کنند، دارای و ویژگی‌‌های اصلی زیر هستند:

  • توانایی تشخیص علائم خطرناک
  • توجه به جزئیات و تغییراتی که بدن مادر در دوران بارداری تجربه می‌کنند
  • آشنایی با مراقبت‌های مورد نیاز زنان باردار در معرض خطر
  • تسلط به علم تغذیه

وظایف پرستار زن باردار

وظایف پرستار زن باردار بسیار سخت و زیاد است؛ زیرا در صورت بروز مشکلات، جان دو نفر در خطر می‌افتد. فردی که پرستاری یک زن باردار را بر عهده می‌گیرد باید سلامت جنین و مادر را در دوره بارداری کنترل کند. وضعیت روحی و روانی مادر را تحت نظر داشته باشد زیرا در این دوران بسیار حساس و زود رنج می‌شوند. حواسش به تغییرات فیزیولوژیکی و رشد جنین و زایمان باشد. پرستار زن باردار که به صورت تخصصی از آن مراقبت می‌کند باید به چنین نکاتی توجه کنند و اطلاع داشته باشند:

  • اگر مادر دارای بیماری زمینه‌ای است، باید به صورت کامل در جریان شدت بیماری و درمان آن قرار گیرد.
  • به صورت مدام علائم جسمی و روحی مادر را تحت نظر داشته باشد و در صورت بروز مشکلی، به پزشک در جریان بگذارد
  • در زمان پیشامدهای غیر منتظره مانند زایمان زودرس، خونسردی خود را حفظ کرده و از دانش خود برای بهتر شدن وضعیت استفاده کند
  • از نظر عاطفی مادر را حمایت کند.

وظایف پرستار زن باردار

همچنین از وظایف کلی زن حامله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل وضعیت مادر 
  • کنترل وضعیت جنین و نوزاد
  • کمک به انجام امور بهداشتی زن حامله 
  • کمک به استحمام در صورت نیاز خانم باردار
  • توجه به تغذیه و رژیم غذایی زن حامله

چگونگی نگهداری از زن باردار توسط پرستار

زنان باردار نیاز به مراقبت و نگهداری خاص دارند تا مشکلاتی مثل نارسایی رشد جنین، زایمان زودرس و سایر مشکلات قابل پیشگیری دیگر را تجربه نکنند. در اینجا، چند نکته برای نگهداری و مراقبت از زنان باردار آورده شده است:

  • مصرف خوراکی های سالم و مفیدی مانند میوه، سبزیجات، غلات، غذاهای پروتئینی و شیرینی های سالم، نیاز بالقوه بدن زنان باردار را پوشش می دهد.
  • ورزش های ساده مانند پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس، برای نگهداری وضعیت فیزیکی زن و ارتقای فعالیت جسمانی جایگاه ویژه ای دارد. هنگام ورزش باید از فعالیت های شدید پرهیز کرد.
  • مراجعه دورهمی به پزشک متخصص: مراجعه به پزشک متخصص و تکمیل آزمایش های مورد نیاز، می تواند در پیشگیری از مشکلاتی مانند اختلالات قلبی، سکته مغزی و تشدید مشکلات خاص دیگر کمک کند.
  • رعایت استراحت و خواب مناسب: استراحت و خواب کافی، برای خنثی کردن تنش های هفته های پایانی بارداری خیلی مهم است.

هزینه پرستار زن حامله

هزینه و تعرفه پرستار زن باردار در منزل با توجه به نوع خدمات و مدت زمان حضور فرد در منزل متفاوت می باشد اما شما می توانید برای دریافت هزینه دقیقتر و نحوه ارائه خدمات شرکت پرستاری سلامت اول می توانید از طریق شماره 1527 با کارشناسان فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.

هزینه پرستار زن حامله در منزل

در دوران بارداری پرستار زن باردار، می‌تواند کمک زیاده به شما بکند و فایده‌های زیادی نیز دارد که در مطالب بالا عرض کردیم. پرستاری کار هر کسی نیست و باید فردی کار بلد و با تجربه باشد. در دوران بارداری بسیار از خودتان مراقبت کرده و به توصیه‌های پزشک معالج گوش کنید. امیدواریم که این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و مطالبی را که باید، در آن‌ها یافته باشید. شما می‌توانید برای دریافت خدمات پرستاری کودک با کارشناسان خبره مجموعه سلامت اول تماس حاصل فرمایید.

Picture of Meysam Ganji
Meysam Ganji
اینجانب میثم گنجی کار پرستاری و مراقبت از بیمار و سالمند را به طور حرفه ای دنبال می کنم و همواره به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز هر فرد معتقد هستم. در طی این سال ها، با شرکت در کلاس ها و برگذاری دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد در این زمینه مهارت ها و تجربیات ارزشمندی کسب کرده ام که سعی دارم در اینجا با شما عزیزان اشتراک بذارم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.