مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

آنچه باید درباره بیماری افسردگی دوقطبی بدانید

بیماری افسردگی دوقطبی چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بیماری افسردگی دوقطبی ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد که با فردی سروکار داشته‌اید که روزهایی بسیار پرهیجان و پرانرژی و روزهای دیگر بسیار منزوی و گوشه‌گیر است. اگر این تغییرات شدید رفتاری بدون علت خاصی رخ می‌دهد، این امکان وجود دارد که فرد از بیماری افسردگی دوقطبی رنج می‌برد.

بیماری افسردگی دوقطبی چیست؟

نوسانات شدید رفتاری که طی آن فرد در دوره‌هایی بسیار سرخوش و شیدا است و در دوره‌های دیگر بسیار ناامید و افسرده با نام بیماری افسردگی دوقطبی یا شیدایی شناخته می‌شود.

همه افراد این دوره‌های شادی و غم را تجربه می‌کنند اما تفاوت آن با فرد مبتلا به شیدایی در شدت و تناوب این نوسانات است که بدون دلیل رخ می‌دهد. شیدایی فرد را در انجام کارهای روزانه و تمرکز ناتوان می‌کند. از این جهت پرستار بیمار نقش بسیار مهمی را در این بین ایفا می‌کند.

بیماران دوقطبی

نشانه‌های بیماری افسردگی دوقطبی

مشاهده علائم زیر خبر از این بیماری می‌دهد:

  • اختلالات خواب، خستگی، عدم تمرکز، کاهش اشتها و ازدست‌دادن وزن (این علائم مشابه با علائم فرد افسرده است.)
  • خوشحالی بیش از حدوحساب بدون هیچ علتی که منجر به گرفتن تصمیمات مهمی می‌شود. یک فرد سالم در حالت عادی چنین تصمیماتی نمی‌گیرد.
  • مشکل در به پایان رساندن کارها و عدم تمرکز ممکن است به علت استرس نیز ایجاد شود. اگر شدت آن به حدی باشد که فرد قادر به انجام هیچ کاری نباشد از علائم بیماری افسردگی دوقطبی به شمار می‌رود.
  • عصبانیت بی‌دلیل و مکرر که خارج از کنترل است.
  • سریع صحبت‌کردن به حدی که فرد مقابل متوجه سخنان بیمار نشود.
  • اعتمادبه‌نفس بیش از حد به‌گونه‌ای که فرد رفتارهای ناهنجاری انجام دهد که جبران‌پذیر نباشند.
  • فرد مبتلا به شیدایی بیش از یک فرد سالم در معرض خطر روی‌آوردن به مواد مخدر قرار دارد.

علت بیماری دوقطبی

علت بیماری دوقطبی تحقیقات بسیاری درباره علل ابتلا به این بیماری صورت‌گرفته است که نشان می‌دهد ژنتیک نقش مهمی در این باره ایفا می‌کند. شرایط تنش‌زا و پراسترس مانند شکست عشقی یا ازدست‌دادن عزیزان و همچنین مصرف مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین‌ از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می‌روند.

عشق در بیماران دوقطبی

بیماران دوقطبی نیز مانند سایر انسان‌ها عاشق می‌شوند اما زندگی با عاشقی که مبتلا به بیماری دوقطبی است کار ساده‌ای نیست. زندگی مشترک چالش‌های خاص خود را دارد و نیاز است تا زوجین با تلاش و آگاهی این چالش‌ها را پشت سر بگذارند.

ازدواج با فرد مبتلا به افسردگی شیدایی به این چالش‌ها دامن می‌زند، شرایط را سخت‌تر و رابطه را ناپایدار می‌کند. به یاد داشته باشید حمایت عاطفی شما به همراه درمان‌های دارویی و روان‌درمانی صحیح می‌تواند روند درمان را سرعت بخشد.

طول عمر بیماران دوقطبی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مصرف بالای سیگار میانگین عمر را ۸ تا ۱۰ سال کاهش می‌دهد اما میانگین کاهش عمر در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بین ۹ تا ۲۰ سال است. این بدین معنی است که اختلال دوقطبی از سیگار خطرناک‌‌تر است.

دلایلی که باعث این امر می‌شود عبارت‌اند از: میزان بالای خودکشی، افزایش رفتارهای مخاطره‌آمیز، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و انسداد ریوی مزمن.

مدیریت بیماری افسردگی دوقطبی

در کنار روان‌درمانی و مصرف داروهایی که پزشک متخصص تجویز کرده است برای کمک به روند درمان خود می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • نوشتن برنامه روزانه و پایبند بودن به آن باعث کنترل احساساتتان می‌شود.
  • خوابیدن به‌اندازه کافی و بیدارشدن سر موقع مانع از ورودتان به دوره‌های جنون یا افسردگی می‌شود.
  • ورزش‌کردن حتی یک پیاده‌روی نیم ساعته روزانه علاوه بر این که اثر مثبتی بر خواب شبانه دارد موجب بهبود خلق‌وخو می‌شود.
  • رژیم غذایی سالم حاوی میوه، سبزی، پروتئین، غلات و کاهش مصرف چربی، مواد قندی و نمک موجب بهبود رفتارتان می‌شود. همچنین مصرف چای، شکلات و قهوه را محدود کنید.
  • زیرورو کردن شبکه‌های اجتماعی یا لم دادن جلوی تلویزیون راهکار مناسبی برای کاهش استرس نیست. در عوض می‌توانید یوگا، مدیتیشن، موسیقی آرام و تمرکز روی ریتم نفس‌کشیدنتان را امتحان کنید.
  • به دنبال راهکارهایی باشید که با اعمال آن‌ها استرس زندگی‌تان کاهش پیدا می‌کند حتی اگر لازم است در محیط کار یا منزل تغییری ایجاد کنید.

کلام پایانی

تشخیص این بیماری کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان به‌راحتی به افراد برچسب دوقطبی بودن زد. تنها یک روان‌پزشک متخصص قادر به تشخیص بیماری افسردگی دوقطبی است.

بی‌توجهی به این بیماری و عدم درمان به‌موقع ممکن است منجر به جنون یا دیوانگی شخص شود؛ لذا درصورتی‌که علائم بیماری را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کرده‌اید مشاوره با متخصصان ما در سایت سلامت اول می‌تواند از بروز عوارض این بیماری جلوگیری کند.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار