مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

بررسی تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان

تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

سلامت روان کودک برای این که بتواند آینده‌ای سالم برای خودش رقم بزند، به‌اندازه سلامتی جسم اهمیت دارد. در این مقاله درباره تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان و اثر آن بر جنبه‌های عاطفی و اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت سلامت روان کودکان

سلامتی روان کودکان اثر مستقیمی بر عملکرد آنان در خانه، مدرسه و اجتماع دارد و شانس ایجاد یک زندگی شاد و موفق را برای آنان فراهم می‌کند. اما اگر کودک از نظر روانی وضعیت مناسبی نداشته باشد بر میزان یادگیری، کنترل رفتار و احساساتشان به‌شدت اثر منفی دارد.

تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان

همه‌گیری گسترده کووید ۱۹ چالش‌های پیچیده‌ای را به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به پیامدهای کرونا بر سلامت روان کودکان و نوجوانان اشاره کرد. احساس غم، نگرانی، استرس، بلاتکلیفی، انزوای اجتماعی و خستگی والدین اثرات منفی بسیاری بر سلامت روان کودکان گذاشته است.

همه‌گیری کرونا باعث شد که دوستی‌ و حمایت خانواده‌ها که از مهم‌ترین نیروهای تقویت روان کودکان است، نیز مختل شود. کووید سلامت روان میلیون‌ها کودک در سراسر جهان را در معرض خطر قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد از هر ۷ نفر، حداقل یک نفر به مدت ۹ ماه مجبور به ماندن در خانه شد.

عدم اطمینان و استرسی که کرونا با خودش به همراه آورد باعث شد والدین از فرزندانشان غافل شوند و نتوانند استرس و فشار وارده بر کودکان را کم کنند. همچنین چالش‌های شغلی و احساسی والدین موجب اختلال در عملکرد معمول آن‌ها برای رسیدگی به فرزندانشان شد.

راهکارهای مقابله با چالش‌های سلامت روان کودکان

همه ما از دوران کودکی انواع مختلفی از احساسات منفی اعم از غم، ترس، اضطراب، ناامیدی، عصبانیت و غیره را تجربه می‌کنیم و این یک تجربه غیرمعمول نیست. اما آنچه باعث اثر منفی بر سلامت روان کودکان طی کرونا شد مقابله با این احساسات به مدت طولانی است.

روابط خانوادگی ناسالم و سبک زندگی بی‌تحرک بر این چالش‌ها دامن زد. رعایت نکات زیر می‌تواند باعث کاهش تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان شود:

  • والدین بودن چالشی است که هر روز با آن مواجه می‌شوید؛ اما مواجهه با کرونا یک مبارزه است که لازم است در این نبرد ابتدا مراقب سلامتی خودتان باشید. مراقبت از خود باعث می‌شود تا بتوانید آرام‌بخش کودکانتان باشید.
  • انجام فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی کشیدن، چه در خانه و چه در مدرسه به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را از طریق آن بیان کنند.
  • ازآنجاکه کودکان از رفتار والدین و معلمان خود الگوبرداری می‌کنند لازم است که رفتار خود را مدیریت کنید، با آن‌ها مهربان باشید، به نگرانی‌های آن‌ها اهمیت دهید و خیالشان را آسوده کنید.
  • مراقب تغییرات احساسی کودکان‌تان باشید، به طور مرتب با آن‌ها در تماس بوده و به آن‌ها آرامش دهید.
  • مراقب تغییرات رفتاری کودک باشید. مشکلات روانی کودکان عملکرد آنان را در خانه و مدرسه مختل می‌کند. علائم اولیه آن می‌تواند با اختلال خواب و مشکل در تمرکز بروز پیدا کند که با حمایت والدین و پرستار کودک به‌سرعت از بین می‌رود.
  • با کودک درباره نگرانی‌هایش صحبت کنید.
راهکارهای مقابله با چالش‌های سلامت روان کودکان
تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان

چه کودکانی بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی کرونا هستند؟

مشکلات سلامتی روانی قبلی، تجربیات آسیب‌ زا یا سوءاستفاده، بی‌ثباتی خانواده یا ازدست‌دادن عزیزان مواردی است که کودکان را در معرض آسیب‌های جدی‌تر قرار می‌دهد.

این آسیب‌ها می‌تواند شامل اضطراب شدید، واکنش‌های شدید، افسردگی و تمایل به خودکشی شود. اگر متوجه تغییرات قابل‌توجه ناگهانی شدید که بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

برخی از علائم رفتاری به علت تأثیر بیماری کرونا در سلامت روان کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • در کودکان کمتر از پنج سال: شب‌ادراری، اختلالات خواب، بی‌اشتهایی، ترس از تاریکی و تنهایی، مکیدن انگشت شست و گوشه‌گیری.
  • در کودکان بین پنج تا ده سال: پرخاشگری، کابوس‌های شبانه، تحریک‌پذیری، کاهش تمرکز و دوری از فعالیت‌ها و دوستان

جمع‌بندی

ایجاد محیط شاد و مثبت در خانه می‌تواند اثرات منفی کرونا را از بین ببرد. تمرکز بر سلامت روان و رفاه کودکان به‌اندازه اقدامات حیاتی برای مهار کامل بیماری اهمیت دارد.

اگر نگران سلامت روان کودک خود هستید، می‌توانید با مرکز خدمات پرستاری سلامت اول برای استخدام پرستار کودک در منزل در تماس باشید و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید و در صورت لزوم از خدمات پرستاری کودک بهره مند شوید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.