مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم راجب علت انجام دندان قروچه در کودکان صحبت کنیم. دندان قروچه در اصل به ساییدن دندان‌ ها و یا فشار دادن فک‌ ها به یک دیگر گفته می شود و در اطلاحات پزشکی دندان قروچه را (براکسیسم) می گویند. در کودکان دندان قروچه معمولاً زمانی رخ می دهد که کودک در خواب عمیقی فرو رفته باشد.

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟
علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

انواع دندان قروچه

دندان قروچه در کودکان انواع مختلفی دارد که در اینجا می خواهیم به چند مورد از ان ها اشاره کنیم.

اگر حالت دندان قروچه در زمان بیداری کودک اتفاق بیافتد به این حالت (Clenching) گفته می شود و در صورتی که این حالت در تایم شب و خواب کودک رخ بدهد به آن (Bruxism) می گویند.

طبق گفته های والدین این حالت اکثرا در زمان خواب یا (Bruxism) کودک رخ می دهد که باعث می شود والدین متوجه اسیب وارد شده به دندان های فرزند خود نشوند. این حالت در اکثر وقت ها بدون صدا است ولی با فشاری که از فک ها به دندان وارد می شود موجب ایجاد ترک های ریز و جزئی و سائیدگی  روی دندان های کودک می گردد که این امر ممکن است در هنگام بیداری موجب درد فک کودک شود.

پیشنهاد مقاله : دندان قروچه چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم دندان قروچه چیست؟

از علائم و علت انجام دندان قروچه در کودکان که بسیار مشهود و پیدا است، می توان به موارد زیر اشاره کرد: مشاهده پریدگی در لبه دندان ها، شکستگی های جزئی دندان و در برخی موارد پوسیدگی دندان. گاهی ممکن است والدین به خاطر دندان درد به دکتر مراجعه کنند ولی فرزندشان هیچ کدام از علائم دندان قروچه را نداشته باشد، که در این شرایط باید روی دندان های کودک بررسی و آزمایشات دقیق تری انجام شود.

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟
علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

عوارض دندان قروچه در کودکان چیست؟

در این بخش می خواهیم راجب عوارض خطرناک و علت انجام دندان قروچه درکودکان صحبت کنیم. از عوارض ناشی می توان به مشکلات فکی کودک اشاره کرد.

مشکلات فکی کودک

تفاوتی ندارد دندان قروچه در طول روز یا در طول شب باشد در هرحالتی باعث ایجاد مشکلات در مفصل گیجگاهی_فکی می شود. دندان قروچه می تواند باعث آسیب بر روی بافت سخت دندان شود و روی مفاصل فک وگیجگاهی که بافت نرم تر و منعطف تری دارند می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. با توجه به این گفته ها بهتر است والدین یا مراقب کودک را در مدت زمان های کوتاه برای معاینه به نزد پزشک متخصص ببرند.

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟
علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

عوامل موثر دندان قروچه

باید بدانید که عوامل مختلفی بر روی دندان قروچه تاثیر گذار است که از این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرمک روده

بسیاری از والدین معتقدند علت انجام دندان قروچه در کودکان ممکن است انگل های روده باشد که این فرضیه اشتباه است و صحت ندارد.

استرس و اضطراب

یکی از علت ها که باعث ایجاد دندان قروچه در کودک می شود استرس و اضطراب است. کودکان به خاطر روحیه لطیفی که دارند ممکن است به خاطر تنش ها و استرس بسیار کوچکی که گاهی ممکن است در دید والدین نباشد دچار این مشکل شوند. این استرس ها ممکن است به علت جا به جایی محل زندگی، بحث و درگیری های کوچک با دوستان کودک و…. اتفاق بیافتد. با توجه به تحقیقات انجام شده استرس و اضطراب تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر روی کودک در رابطه با مسئله دندان قروچه دارد.

ترمیم اشتباه دندان

در حالت مناسب و طبیعی دندان ها در هنگام بسته شدن دهان به درستی روی هم قرار می گیرند. در برخی موارد اگر ترمیم دندان ها طبق اناتومی و فرم صحیح دندان های کودک نباشد باعث ایجاد ساییدگی می شود. همچنین ترمیم دندان های شیری باید مناسب ساختمان فک و دندان کودک باشد که دندان پزشک اطفال باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

مدت باقی ماندن دندان قروچه در کودک

در بیشتر مواقع دندان قروچه با افتادن دندان های شیری از بین می رود ولی اگر این حالت ادامه داشت به خاطر وجود استرس در کودک است که تا زمان از بین رفتن علت استرس ادامه پیدا می کند.

علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟
علت انجام دندان قروچه در کودکان چیست؟

جمع بندی

در اخر نیز باید به این موضوع اشاره کرد که اگر توانایی و زمان کافی ندارید می توانید از موسسه پرستاری که در زمینه ارائه خدمات پرستاری فعالیت می کنند، با توجه به نیاز این که شما پرستار کودک، پرستار در منزل، پرستار بیمار نیاز دارید، درخواست اعزام پرستار کنید. علاوه بر این می توانید در صورت نداشتن شرایط نگهداری از سالمند از خدمات پرستار سالمند بهره ببرید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.