مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

کمبود ویتامین دی در کودکان

کمبود ویتامین دی در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

آیا در رابطه با عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان اطلاعاتی دارید؟ می دانید این کمبود از چه روش هایی برطرف میشود؟ با مواد غذایی حاوی ویتامین دی چگونه؟ قطعاً که بدن ما برای عملکرد صحیح و رشد و بهبود به ویژه در کودکان نیاز به تغذیه مناسب و تمامی ویتامین ها دارد.

ویتامین دی یکی از مهمترین ویتامین ها برای رشد و تقویت استخوان ها است که کمبود آن می ‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد. مرکز پرستاری سلامت اول به عنوان یک سایت حرفه ‌ای در رابطه با کمبود ویتامین دی در کودکان توضیحات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

کمبود ویتامین دی در کودکان

کمبود ویتامین دی در کودکان

ویتامین دی به عنوان یکی از ویتامین های مهم برای رشد و تقویت استخوان ها است. در صورت کمبود این ویتامین در کودکان مشکلات بسیار زیادی نظیر نرمی استخوان، پرخاشگری، بی قراری، عدم رشد به موقع و … به وجود می آید.

حال اینکه در بسیاری از مواد غذایی این ویتامین وجود دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و برطرف نمودن مشکل کمبود ویتامین دی می توان از این غذاها استفاده نمود. شیر مادر تا حدودی سرشار از ویتامین دی است اما این کمبود تنها از طریق شیر مادر برطرف نخواهد شد. بایستی به تغذیه توجه بسیار زیادی شود تا مشکلاتی نظیر کمبود ویتامین در کودکان به وجود نیاید.

کمبود ویتامین دی در کودکان
کمبود ویتامین دی در کودکان

مشکلات ناشی از کمبود ویتامین دی در کودکان

کودکان در سنی قرار دارند که به نام سن رشد شناخته می شود. در این سن کودکان نیاز به تغذیه مناسب برای تقویت و بهبود سلامتی خود دارند. ویتامین ها مهمترین عامل رشد و تقویت بدن خواهند بود و در صورت کمبود هر یک از ویتامین ها قطعاً مشکلاتی برای کودکان به وجود می آید. به عنوان مثال، ویتامین دی برای رشد و بهبود استخوان ها نقش بسیار مهمی دارد.

معمولاً بخشی از این ویتامین با در قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین مصرف لبنیات تامین می ‌گردد. کمبود ویتامین دی یکی از مشکلات رایج در کودکان است که شیوع آن می تواند عواقب بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد. کمبود ویتامین دی در کودکان می‌ تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاورد که شامل:

کمبود ویتامین دی در کودکان
کمبود ویتامین دی در کودکان
  • بیماری راشیتیسم به دلیل کمبود ویتامین دی در کودکان به وجود می آید و در این صورت زانوهای آن ها به صورت پرانتزی و ضربدری خواهد بود.
  • در صورت کمبود ویتامین دی در کودکان استخوان جمجمه و همچنین پاهای آن ها نرم خواهد شد.
  • خستگی بیش از حد و درد عمومی بدن و همچنین گرفتگی عضلات از مهمترین نشانه‌های کمبود ویتامین دی در کودکان به شمار می روند.
  • پوسیدگی زودرس دندان و از طرفی دیر در آمدن دندان در کودکان از نشانه های کمبود ویتامین دی است.
  • برخی از عفونت های بدن نظیر عفونت ‌های تنفسی روده ای و غیره از عوارض کمبود این ویتامین هستند.
  • چنانچه ویتامین دی در کودکان با کمبود مواجه شود، قسمت سر آن ها بیش از حد تعریق می ‌کند و همچنین عضلات قلب آن ها با ضعف شدیدی مواجه خواهد شد.
کمبود ویتامین دی در کودکان
کمبود ویتامین دی در کودکان

پیشنهاد مطالعه: 7 کمبود شایع مواد مغذی که لازم است بدانید

دو روش مناسب برای جبران کمبود ویتامین دی در کودکان

ویتامین دی به عنوان یکی از انواع ویتامین ‌هایی است که برای تقویت و بهبود استخوان ها نقش بسیار مهمی ایفا می ‌کند. این ویتامین محلول در روغن باعث جذب کلسیم و فسفر در رژیم غذایی خواهد شد.

همچنین از آزاد شدن هورمون پاراتیروئید جلوگیری می‌کند که برای تنظیم کلسیم و فسفات در خون مهم است. کمبود این ویتامین مشکلات و عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد. در صورت اطلاع از کمبود آن در کودکان بهتر است از راه های طبیعی اقدام به برطرف نمودن این مشکل کنید.

  • یکی از راههای جذب ویتامین دی نور خورشید است. شما بایستی کودکتان را هفته ای ۲ یا ۳ بار به مدت نیم ساعت در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دهید.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب مهمترین، اصلی ترین و کاملترین روش برای رفع کمبود ویتامین دی در بدن کودکان است. سعی کنید از غذاهایی که سرشار از ویتامین دی و مواد معدنی هستند استفاده نمایید. معمولاً لبنیات، تخم مرغ، سویا،، غلات، آب پرتقال و ماهی همگی دارای ویتامین دی هستند. توجه داشته باشید که این ویتامین علاوه بر تقویت استخوان برای سیستم ایمنی نیز بسیار مهم است.
کمبود ویتامین دی در کودکان
کمبود ویتامین دی در کودکان

نتیجه

کمبود ویتامین دی در کودکان یک مشکل بزرگی است که در صورت نادیده گرفتن قطعاً عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. ویتامین دی به عنوان مهمترین و اصلی ترین ویتامین برای رشد استخوان ها، بهبود سیستم ایمنی و رفع ضعف و خستگی بدن و استخوان است.

می ‌توانید برای مشکلاتی نظیر کمبود ویتامین دی در کودکان از متخصصین ماهر مشاوره بگیرید. همچنین با استخدام یک پرستار خبره و توانمند برای کودکان خود مقدمات نگهداری صحیح را فراهم کنید. سایت سلامت اول به عنوان یک سایت حرفه ای میزبان شما عزیزان است. می توانید برای استخدام پرستار در منزل و اعزام پرستار با هزینه باورنکردنی به این مجموعه مراجعه داشته باشید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.