مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

انواع بیماری گوارشی‌ در کودکان چیست؟ علائم و روش درمان

بیماری گوارشی در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بیماری گوارشی کودکان چگونه کار می‌کند؟ ضعیف کار کردن دستگاه گوارش و برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های گوارشی در کودکان شود. نوع این بیماری‌ها خیلی اوقات نسبت به بیماری‌های گوارشی بزرگسالان تفاوت دارد. اگر نوزاد شما علائمی مانند شکم درد، حالت تهوع، اسهال، سوزش سر دل، یبوست، تورم، خونریزی و استفراغ را دارد، ممکن است دچار اختلالات گوارشی شده باشد. آن‌ گاه باید به پزشکی متخصص مراجعه کرده و درمان را با نکات پرستاری از کودک آغاز نمایید. روش‌های مفید و کاربردی برای رفع مشکلات گوارشی کودک و بیماری های گوارشی در کودکان وجود دارد که در این مقاله به تمام آن‌ها اشاره خواهد شد.

انواع بیماری گوارشی در کودکان

بیماری گوارشی کودکان خود به چند نوع تقسیم می‌شود که به مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها از دید کارشناسان در این قسمت اشاره می‌شود. توجه داشته باشید که تشخیص انواع بیماری گوارشی در کودکان بسیار مهم می‌باشد. در ابتدا شما باید نوع بیماری گوارشی در کودکان را بیابید و سپس اقدام به درمان آن کنید :

1- آنفولانزای معده

آنفولانزای معده که به نام گاستروانتریت هم شناخته می‌شود، التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش است. البته جالب است بدانید این بیماری توسط ویروس آنفولانزا ساخته نمی‌شود و از عوامل آن باید ویروس‌های روتاویروس، آدنوویروس، کالیسی ویروس و آتروویروس را نام برد. این بیماری حتی می‌تواند از طریق عفونت باکتریایی جدی‌تری نظیر سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوک، کامپیلوباکتر یا ای کولی به وجود بیاید. برخی موارد نادر آن نیز در اثر انگل‌هایی همچون ژیاردیا ایجاد می‌شوند.

اگر کودک شما به آنفولانزای معده مبتلا باشد، استفراغ، تب، لرز و ناراحتی مداومی داشته و این علائم می‌توانند خفیف یا شدید باشند. اغلب کودکان زیر 3 سال حداقل دو مرتبه در سال دچار این آنفولانزا می‌شوند و احتمال ابتلا به آن به دلیل رفتن به مهدکودک بیشتر خواهد بود. سیستم ایمنی اکثر آن‌ها بعد از 3 سالگی قدرتمندتر شده و احتمال ابتلا به این بیماری نیز کاهش خواهد یافت.

2- گاز روده یا باد شکم کودکان

گاز روده بیماری گوارشی در کودکان است که می‌تواند به دلایل متنوعی مانند راه رفتن هنگام غذا خوردن، خوردن غذاهایی با فیبر فراوان، نوشیدن زیاد نوشابه، خوردن برخی سبزیجات، نوشیدن زیاد آبمیوه، جویدن آدامس یا آب نخوردن به وجود بیاید. معمولا کودکی که گاز روده زیادی را دفع می‌کند، علائم دیگری مانند نفخ، درد در ناحیه شکم، آروغ‌های مکرر، احساس تهوع و موارد این چنینی هم دارد.

گاز معده در اکثر مواقع به سرعت برطرف شده و می‌تواند به خاطر پرخوری کودک باشد، اما احتمال خوردن برخی غذاها یا برخی عادات غذایی مشکل‌ساز نیز وجود دارد. بهتر است با نظر پزشک از داروهای ضد اسید یا ضد گاز برای کاهش ناراحتی‌های گوارشی کودک استفاده کنید که البته این موضوع به سن و بیماری های گوارشی در کودکان شما نیز ارتباط دارد.

3- مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی اغلب از راه خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به سم از انواع باکتری‌های مضر به وجود می‌آید و شاید از ویروس معده آلوده از راه دست‌ها منتقل شود. پس همواره از تمیز بودن دست‌های فرزندتان در زمان غذا خوردن مطمئن شوید. نشانه‌های این بیماری اغلب یکسان بوده و مواردی مانند استفراغ، اسهال، بهانه‌گیری‌های فراوان و بعضا تب را شامل می‌شود.

در صورتی که کودک شما دچار مسمومیت غذایی شده باشد، علائم آن احتمالا 2 تا 48 ساعت بعد از خوردن غذا یا آب مسموم خودش را نشان می‌دهد. این بیماری در کودک نیز یک تا دو روز به طول می‌انجامد، اما در مواردی نادر می‌تواند تا یک هفته هم ادامه‌دار باشد. چنان‌چه مسمومیت از این هم فراتر رفت، باید مجددا نزد پزشک بروید.

4- نفخ در کودکان

نفخ در کودکان می‌تواند نتیجه خوردن یک پروتئین خاص، خوردن برخی سبزیجات، نوشیدن آبمیوه و حتی کمبود آب باشد. خوشبختانه راهکارهایی برای تشخیص این مشکل گوارشی کودک وجود دارد که اجرای آن‌ها بسیار راحت است و در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • نوزاد را در زمان تغذیه به حالت عمودی در آورید. اگر سعی کنید نوزاد را به حالت ایستاده‌تری نگه دارید، کمک فراوانی برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند نفخ به او خواهید کرد. اگر نوزاد جمع شده یا قوز کرده باشد، احتمال نفخ کردن او بیشتر خواهد بود.
  • از غذا دادن با عجله و همراه با اضطراب به کودک خودداری کنید. اگر خودتان وقت انجام این کار را ندارید، از کمک‌های شخص دیگری استفاده کنید تا شیر یا غذا در محیط آرامی به کودک داده شود. کم کردن روشنایی و پخش موسیقی آرامش‌بخش از راهکارهای مفید دیگر هستند.
  • آروغ گرفتن از نوزاد به صورت پی در پی، حباب‌های گیر افتاده در شکم او را خارج می‌کند. برای انجام این کار تا پایان غذا خوردن کودک صبر نکرده و در زمان عوض کردن سینه برای شیر دادن نیز می‌توانید این تکنیک را پیاده کنید. همچنین می‌توانید در زمان تغذیه دادن با شیشه شیر، هر چند دقیقه یک بار پشت او را عمودی نگه داشته تا آروغ بزند.
  • اگر نوزاد با شیشه شیر غذا می‌خورد، لازم است دقت زیادی در خرید آن به خرج دهید تا دچار مشکلاتی مانند نفخ نشود. هر چه کودک هوای بیشتری در طول تغذیه ببلعد، بیشتر احتمال دارد با مشکل شکم روبرو شود. مثلا سوراخ نوک شیش شیر نباید بیش از اندازه کوچک یا بزرگ باشد. سوراخ کوچک باعث خسته شدن کودک شده و سوراخ بزرگ نیز مایع زیادی را به یک باره به بدن او وارد می‌کند.
  • ماساژ دادن شکم کودک برای چند بار در روز، کودک را آرام کرده و دردهایش را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید کودک را برای مدت زمان کوتاهی روی زانوهایتان به صورت دمر خوابانده و پشتش را مالش دهید. این کار به کاهش فشار بیش از اندازه روی او کمک کرده و از ریفلاکس مجدد جلوگیری می‌کند.
  • در نهایت یکی دیگر از راهکارها را می‌‎توان استفاده از قطره ضد نفخ عنوان کرد که این کار باید با دستور پزشک و بعد از بررسی کودک انجام شود. در کنار آن، داروهای پروبیوتیک نیز مفید هستند.

5- کولیت اولسراتیو

در پایان بررسی مشکل گوارشی نوزاد بد نیست به کولیت اولسراتیو اشاره کنیم که شامل بیماری‌ التهابی روده می‌شود. روده بزرگ در این بیماری می‌تواند دچار التهاب و زخم شده که بیشتر در بزرگسالان به وجود می‌آید. با این حال شواهد نشان می‌دهد برخی کودکان نیز به آن دچار می‌شوند. متاسفانه کولیت یک بیماری مادام‌العمر بوده و افراد حتما باید در طی زندگی خود تحت درمان قرار بگیرند. این بیماری برای چنین کودکانی مشکلات رشدی و تکاملی به وجود می‌آورد.

کودکان در مقایسه با بزرگسالان معمولا علائم شدیدتری از خود نشان داده و حتی این احتمال وجود دارد که به جای تنها بخشی از روده کودک، تمام آن را درگیر کند. از علائم شایع آن می‌توان اسهال، درد شکمی، مدفوع خونی، تب، خستگی شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن را نام برد. کودکان در این شرایط نیاز زیادی به مدفوع کردن، حتی در زمان خالی بودن روده‌ها دارند. دل پیچه کودکان نیز ممکن است.

علت دقیق بروز آن ناشناخته است، اما کارشناسان حدس می‌زنند عوامل ژنتیکی و محیطی در تحریک سیستم ایمنی بدن نقش دارند. سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده نیز خطر ابتلا به آن را بیشتر می‌کند. متخصصان اکنون در حال مطالعه نقش باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که به صورت طبیعی داخل روده زندگی می‌کنند تا عوامل بروز این بیماری و نقش احتمالی آن‌ها در درمان را بیشتر درک کرده باشند.

بیماری گوارشی کودکان

درمان بیماری گوارشی در کودکان

بیماری گوارشی در کودکان : وقتی دستگاه گوارشی کودکان عملکرد خوبی نداشته باشد یا کودک دچار بیماری‌های گوارشی شود، رشد او با مشکلاتی همراه خواهد بود. بنابراین، از نوع بیماری گوارشی در کودکان و میزان رشد آن‌ها نباید غافل شد. هر یک از این علائم گوارشی تاثیرات خودشان را روی سلامت کودکان دارند. همان‌طور که در جریان هستید، تمام مواد غذایی از راه دستگاه گوارشی هضم، جذب و دفع شده و مشکلات احتمالی موجود در دستگاه گوارشی این فرآیند را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

به همین خاطر، اختلالات دستگاه گوارشی به همراه عدم هضم، جذب و دفع کافی مواد غذایی تاثیرات زیادی روی کیفیت زندگی کودک دارد. نخستین روش درمانی توصیه شده توسط متخصصان این حوزه را باید تغذیه مناسب در نظر داشت. تغذیه سالم به ویژه در دوران کودکی اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا کودک می‌تواند رشدی طبیعی را تجربه کند. مواد غذایی فراوانی با ارزش غذایی بالا در اطراف ما وجود دارد که باید از آن‌ها برای کودکان استفاده کرد. شیر از سالم‌ترین مواد غذایی است که کودک از ابتدای تولد با آن تغذیه شده و همواره یکی از مواد مورد نیاز بدن است.

کودکان مبتلا به اسهال می‌توانند با تغذیه از مواد دارای کربوهیدرات مانند برنج، مرغ، بره و ماکارونی استفاده نمایند. همچنین میوه‌جات و سبزیجات به همراه آبمیوه‌های طبیعی نیز نقش ویژه‌ای در بهبود آن‌ها دارد؛ آن هم با توجه به این که دارای انواع ویتامین‌ها هستند. به همان اندازه که بدن کودکان به غذا نیاز دارد، والدین نباید با اصرار خودشان، کودک را به اضافه غذا خوردن مجبور کنند. پرخوری باعث از دست رفتن توانایی بدن برای جذب مواد مغذی می‌شود.

نکات درمانی تغذیه در کودکان

نکاتی مانند عدم مصرف آب در زمان غذا خوردن و حذف غذاهای فرآوری شده نیز می‌تواند به هضم بهتر غذا و پیشگیری از بیماری گوارشی در کودکان کمک کند.  کمک گرفتن از پرستار در منزل نقش پررنگی در رعایت این نکات دارد. افراد زیادی عادت دارند در زمان غذا خوردن آب و به ویژه مایعات مصرف می‌کنند که این خود مشکلاتی را برایشان به دنبال دارد. به یاد داشته باشید ترکیب غذا و مایعات به معنای هضم دیر غذا خواهد بود. وجود مایع گوارشی داخل دستگاه گوارشی باعث می‌شود زمانی که کودک از مایعات به همراه غذای خود استفاده کند، مایع گوارشی رقیق شده و کار هضم با مشکلاتی همراه باشد.

پس بهتر است کودک خود را از نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن منع کنید. کودک اجازه دارد 15 یا 30 دقیقه بعد از غذا خوردن، مایعات مورد نظر خودش را دریافت کند که قطعا آب بهترین آن‌هاست. نوشیدن آب در این زمان، گوارش مواد غذایی را سریع‌تر کرده و فواید بسیاری دارد. انجام این کار نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم واجب است، اما فراموش نکنید دستگاه گوارش کودکان حساسیت بیشتری دارد.

از دادن مواد غذایی بسته‌بندی شده به کودک خود نیز اجتناب کنید، زیرا هرگز برای کودکانی که دچار اختلالات گوارشی هستند، مناسب نیست. این غذاها دارای موادی مانند چربی‌های ترانس و آنتی اکسیدان هستند و هضم غذا را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. به صوت کلی باید گفت غذاهای طبیعی انتخاب بهتری به عنوان تغذیه برای کودکان مبتلا به این اختلالات هستند.

درمان این بیماری‌ها به تشخیص نوع آن‌ها نیز مربوط است و در نتیجه از گزینه‌های درمان می‌توان به رژیم غذایی مناسب، داروهای تجویز شده توسط پزشک، عمل جراحی و درمان بلع اشاره کرد. گیاهان دارویی و طب سنتی نیز در کاهش علائم این اختلالات نقش زیادی دارند؛ البته در صورتی که تحت نظر متخصص بوده و از مصرف خودسرانه آن به کودک اجتناب شود.

علائم بیماری گوارشی کودکان

ممکن است بسیاری از والدین عبارت «دلم درد گرفته» را از فرزندانشان شنیده باشند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و سوهاضمه یکی از اصلی‌ترین‌ها به شمار می‌رود. ضمن این که بد نیست دلایل مرتبط با مشکل گوارشی در نوزادان را هم مورد بررسی قرار دهید تا به بیماری احتمالی فرزند خود پی ببرید. گاهی اوقات این دل دردها زودگذر است، اما بعضا تداوم پیدا کرده و کودک را حسابی آزار می‌دهد. خبر خوب این که اکثر بیماری‌های گوارشی در کودکان گفته شده علائم مشابهی داشته و این شما را برای تشخیص سردرگم نخواهد کرد. از جمله مهم‌ترین علائم بیماری‌های گوارشی در کودکان، این چند مورد را حتما به خاطر داشته باشید:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • اسهال
  • دهیدراتاسیون
  • استفراغ

در صورتی که این علائم و مشکلات را در کودک خود مشاهده کردید، فورا با متخصص اطفال ارتباط برقرار کرده و علت و شیوه‌های درمانی را جویا شوید. تشخیص علت علائم گوارشی راه حلی برای راحتی کودک فراهم می‌کند.

مشکل گوارشی کودک

مشکلات گوارشی شایع در کودکان

مشکل گوارشی نوزاد ممکن است خود را به صورت‌های مختلفی نشان دهد که در این بخش از مقاله به برخی از شایع‌ترین آن‌‎ها اشاره شده است:

1- التهاب روده

یکی از مشکلات گوارشی شایع در کودکان را باید التهاب روده به حساب آورد که متاسفانه کودکان زیادی در این روزها به آن گرفتار می‌شوند. این بیماری می‌تواند انواعی مانند التهاب کرون و کولیت التهابی داشته باشد. از علائم مهم التهاب روده نیز بد نیست به درد شکم، اسهال خونی، استفراغ و کاهش وزن اشاره داشت که به یک باره برای کودک رخ می‌دهد.

2- گوارش خون

یکی دیگر از مشکلات ناشی از بیماری‌های گوارشی در کودکان، گوارش خون یا هموراژی است که دلایل متنوعی سبب بروز آن می‌شود. شکستگی در ناحیه روده یا وجود زخم‌های خونریزی در دستگاه گوارش از مهم‌ترین این دلایل به شمار می‌روند. کودکان مبتلا به این بیماری با مشکلاتی نظیر خونریزی مستقیم از سمت روده، مدفوع سیاه رنگ و کاهش وزن ناگهانی دست و پنجه نرم می‌کنند که این مسلما به ضرر والدین نیز خواهد بود.

3- کم خونی

این که فردی از کودکی دچار کم خونی شود، قطعا اتفاق ناخوشایندی است. کم خونی به خاطر کاهش تولید سلول‌های خونی یا از دست دادن بیش از اندازه این سلول‌ها رخ داده و می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی همچون خونریزی در دستگاه گوارش، نارسایی مغذی یا عفونت‌های مزمن هم باشد.

4- آنمی

نام دیگر کمبود آهن، آنمی است که به عنوان یک بیماری گوارشی کودک نیز رخ می‌دهد. کمبود آهن حتی در کودکان نیز منجر به خستگی، پوست کشیدگی، کاهش اشتها و ضعف بدنی آن‌ها می‌شود. از آن جایی که این مشکل تداوم داشته و در گذر زمان خود را با درجات شدیدتری نشان می‌دهد، مراجعه به پزشک و مشاور حرفه‌ای کودکان را نباید از یاد برد.

5- یبوست یا اسهال مزمن

در نهایت بد نیست از یبوست یا اسهال مزمن نام ببریم که کودکان زیادی در این سال‌ها به آن دچار شده‌اند. یبوست به معنای دشواری در گذراندن مدفوع بوده و اسهال مزمن در سوی دیگر باعث تخلیه مکرر مایع مدفوع است. هر دو مشکل می‌توانند برای کودک و والدین زمان‌بر و آزاردهنده باشد و برای آن هم باید به پزشکی حاذق مراجعه کرد و از شر این مشکل گوارشی کودک رها شوند.

طیف گسترده‌ای از بیماری‌های گوارشی در کودکان می‌تواند سلامت آن‌ها را با خطراتی مواجه کند که از آن‌ها بد نیست به کولیت، سلیاک، کرون، مری، حساسیت غذایی، کیسه صفرا، گاستریپارزی، رفلاکس معده، هیرشپرونگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، شبه انسداد روده، بیماری کبد، زخم معده، پانکراتیک، پولیپ و سندرم روده کوتاه اشاره داشت. البته بیماری‌های بسیار دیگری هستند که به عنوان مشکل گوارشی در کودکان دیده می‌شود، اما اهمیت و نیاز به پیگیری در آن‌ها به اندازه این موارد نیست.

علائم اسهال سوء هاضمه

اسهال و استفراغ چه یک بیماری عفونی، چه مسری یا غیر مسری باشد، می‌تواند باعث کم آبی بدن شود که بسیار جدی است، بنابراین خانواده‌ها باید از علائم کم آبی آگاه باشند. کم آبی خود یکی از دلایل بروز این مشکل است که به سه نوع خفیبف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. اسهال در نتیجه سوهاضمه یکی از همین مشکلات گوارشی کودکان است که با علائم آن در این بخش آشنا خواهید شد:

  • مدفوع کودک شل، بزرگ و آبکی است و این نشانه‌ها را به راحتی می‌توان تشخیص داد.
  • دفع مدفوع به صورت خالی یا به همراه بزاق یا خون اتفاق می‌افتد و نیاز به پرستار بچه در زمان اسهال وجود دارد.

زمانی که بیماری گوارشی در کودکان رخ می‌دهد، عفونت می‌تواند نقش زیادی در اوضاع بدتر کودک داشته باشد. عفونت‌های دستگاه گوارش نشانه‌هایی دارد که اطرافیان باید فورا آن‌ها را شناسایی کنند. به همین خاطر همواره از والدین درخواست می‌شود به‌روزترین و بهترین اطلاعات ممکن در مورد مشکلات رایج در کودکان را کسب کنند. عفونت می‌تواند خود را با علامت‌هایی نظیر بی حالی، دمای پایین، حالت تهوع خفیف، اسهال و استفراغ نشان دهد که با توجه به شدت بیماری و عفونت و مقاومت بدن کودک، درجات مختلفی هم دارد.

مشکل گوارشی نوزاد

بنابر گفته های سایت pennstatehealth بابت بیماری گوارشی در کودکان :

مشکلات گوارشی (GI) – از جمله بیماری التهابی روده (IBD) – در کودکان می تواند ناشی از چندین بیماری باشد، از جمله آلرژی های غذایی، اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری های ساختاری دستگاه گوارش.

در بیمارستان کودکان سلامت ایالت پن، ما با بیماران و خانواده‌های آنها کار می‌کنیم تا دلایل اصلی مشکلات گوارشی فرزندتان را کشف کنیم و یک برنامه درمانی صحیح، از جمله تغییر سبک زندگی و داروها را اجرا کنیم. تیم ما مسائل مختلفی را که بر دستگاه گوارش، کبد و لوزالمعده در نوزادان، کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارند، ارزیابی و مدیریت می‌کند. علائم اختلال گوارشی می‌تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد.

 

مراقبت و پرستاری از مشکل گوارشی در کودک

والدین باید به نکات مهمی توجه کنند تا از مشکل گوارشی کودک جلوگیری کنند. حفظ بهداشت دست‌ها و اشیاء، بهبود تغذیه مناسب با مصرف مواد غذایی سالم و به اندازه کافی فیبر، توجه به آب‌نوشیدن مناسب و ترکیبی از مواد غذایی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی ناسالم، و مراقبت از وضعیت بهداشت کودکان در محیط‌های مختلف از جمله مهمترین نکات هستند. همچنین، در صورت ظهور علائم نگران‌کننده‌ای نظیر اسهال شدید، تهوع، استفراغ مکرر، و بی‌اشتهایی، به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم را به موقع انجام داده و سلامت گوارشی کودکان را حفظ کرد.

از پرخوری پرهیز کنید

هیچ منطقی برای اینکه بچه‌ها چقدر غذا بخورند وجود ندارد، بنابراین والدین باید تصمیم بگیرند که چقدر به کودکان خود غذا بدهند. پرخوری فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌کند و باید از آن پرهیز کرد. اگر بچه ها پرخوری کنند، توانایی بدن آنها به مرور  توانایی خود را برای جذب مواد مغذی، از دست می دهد.

در هنگام غذا خوردن آب مصرف نگردد

بسیاری از کودکان وقتی برای غذا خوردن می‌نشینند انتظار نوشیدن چیزی را دارند. این ترکیب غذا و مایع می‌تواند منجر به هضم کندتر شود، زیرا مایع گوارشی توسط مایع مصرف شده رقیق می‌شود. بهتر است مصرف مایعات را به حداقل برسانید. کودکان باید آب را قبل از غذا بنوشند. چیزی حدود 15 دقیقه قبل یا تقریباً 30 تا 45 دقیقه بعد از غذا آب بنوشند.

غذاهای فراوری شده را حذف کنید

در واقع تمام غذاهای بسته‌بندی‌شده و آماده باید از برنامه غذایی کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی حذف شود. این غذاها حاوی بسیاری از مواد مضر مانند چربی‌های ترانس و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند در هضم اختلال ایجاد کنند. کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی باید به غذاهای طبیعی و کاملی که می‌بینید استفاده از آنها آسان است روی بیاورند.

مشکل گوارشی در نوزادان

تغذیه سالم برای مشکل گوارشی کودکان

راهکارهای مختلفی برای ارائه تغذیه سالم به کودک وجود دارد که به چند نمونه مهم در بالا اشاره شد. با این حال موارد مختلف دیگری وجود دارند که آن‌ها را در این بخش در نظر گرفته‌ایم:

  • از اهمیت شیر صحبت شد، اما نباید به مقادیر زیادی به کودک داده شود. مطالعات نشان می‌دهد با وجود خواص فراوان شیر، دادن بیش از اندازه آن به کودک یا نوزاد نتایج عکس خواهد داشت و این نه تنها برای شیر، بلکه برای غذاهای سالم دیگر نیز صدق می‌کند. شیر باید به مقدار کم و اغلب در دفعات بیشتری به کودک داده شود تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را در طولانی مدت در مشکل گوارشی کودکان شاهد باشید.
  • اگر کودک شما دچار اسهال شدیدی شده، با غذاهای مفید می‌توانید درمان را شروع کنید. این غذاها شامل برنج، مرغ، بره و ماکارونی بوده که کربوهیدرات موجود در آن‌ها نقش زیادی در روند درمان دارد.
  • مصرف آب میوه‌های طبیعی و میوه‌هایی مانند موز سبز را هرگز نادیده نگیرید. این موارد باید به صورت روزانه یا چند بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده شود. بهتر است مایعات و املاح بدن نیز با سرم خوراکی به کودک داده شوند.

یکی از مهمترین راهکارها برای درمان مشکل گوارشی در کودکان باید بسیار دقت بر روی تغذیه در کودک داشته باشید. شاید یادتان باشد که از زمان های قدیم که علم در این حد پیشرفته نبوده و داروهایی که امروزه وجود دارد، وجود نداشته به همین دلیل راهکار اصلی آن ها برای درمان این مشکلات از مواد خوراکی و طبیعی استفاده می کردند.

تشخیص بیماری‌های گوارشی در کودکان

متخصص اطفال یا پزشک خانواده شما می‌تواند در تشخیص و درمان مشکلات گوارشی کمک کند. متخصص اطفال شما همچنین ممکن است شما را به یک متخصص گوارش اطفال ارجاع دهد. متخصصی که در تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی در کودکان آموزش بهتری دارد. او ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص اختلالات گوارشی انجام دهد. آزمایشات مربوط به مشکلات گوارشی کودکان عبارت‌اند از:

  • کولونوسکوپی
  • آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش
  • آندوسکوپی کپسولی
  • سونوگرافی
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر
  • آزمایش خون
  • بیوپسی
  • سی تی اسکن

به عنوان والدین یا پرستار، شناخت مشکل گوارشی در نوزادان و نگرانی‌های مرتبط با آن اهمیت فراوانی دارد. پیچیدگی و گستردگی این مشکلات به ما نشان می‌دهد مراجعه به پزشک متخصص که تجربه و دانش علمی بالایی در این حوزه داشته باشد، باید در اولویت قرار بگیرد. جدا از تمام مطالب گفته شده در این مقاله از سلامت اول، پزشک می‌تواند با توجه به نوع بیماری، اطلاعاتی دقیق‌تری شامل نحوه درمان و پیشگیری را در اختیارتان قرار دهد. آگاهی و اطلاعات یک پزشک متخصص، قدرت و اعتماد به نفس بیشتری به والدین برای مواجهه با مشکلات گوارشی کودکان خواهد داد.

بیماری گوارشی کودک

سوالات متداول درباره بیماری گوارشی کودکان

مهم‌ترین علائم مشکل گوارشی نوزاد چیست؟

اسهال یا یبوست، استفراغ و تهوع، نفخ و گازهای معده‌ای، دردهای شکمی، اختلالات رشد و تغذیه و تغییرات در رژیم غذایی و وزن کودک را باید از مهم‌ترین علائم مشکلات گوارشی کودکان عنوان کرد. به محض مشاهده این علائم حتما باید به پزشکی متخصص مراجعه کرد.

تشخیص بیماری گوارشی کودک چه مراحلی دارد؟

مشاهده ثبت نشانه‌ها و علائم توسط والدین، پرستار و پزشک، معاینه بالینی توسط پزشک، انجام آزمایشات لازم در این زمینه، آزمون‌های تشخیصی خاص و بررسی تاریخچه پزشکی خانواده از جمله مراحلی است که برای تشخیص نوع دقیق بیماری گوارشی در کودکان باید طی شود.

شیوه درمان بیماری گوارشی در کودکان چگونه است؟

با اعمال تغییرات در رژیم غذایی و تغذیه، مصرفداروها و مکمل‌های دارویی تجویز شده توسط پزشک، درمان عفونت‌های باکتریایی و ویروسی و همچنین مداخله جراحی البته در موارد شدید و نادر می‌توان مراحل درمانی را آغاز کرد. انجام هر کدام از آن‌ها به نوع و شدت بیماری گوارشی کودکان وابسته است.

Picture of Mohammad Zanjani
Mohammad Zanjani
محمد زنجانی هستم، محقق برجسته در زمینه سلامتی و پرستاری که با بیش از 4 سال تجربه در این حوزه، به بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازم. اینجانب با تمرکز بر پژوهش‌های علمی و بالینی، به توسعه و بهینه‌سازی روش‌های درمانی و مراقبتی نوین کمک کرده و مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی منتشر کرده‌ام. علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های معتبر، در کنفرانس‌های کشوری نیز به عنوان سخنران حضور داشته و به تربیت نسل جدیدی از پرستاران و پژوهشگران پرداخته‌ام. تخصص بنده در ترکیب دانش نظری با کاربردهای عملی، من را به یکی از پیشگامان در زمینه پرستاری و تحقیقات بهداشتی تبدیل کرده است.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.