مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

درمان افسردگی در سالمندان

درمان افسردگی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

درمان افسردگی در سالمندان چگونه است؟ آیا درباره درمان های افسردگی‌ در سالمندان چیزی می دانید؟ آیا می دانید که چرا سالمندان به این بیماری مبتلا می شوند؟ بیشتر افراد سالمند به بیماری افسردگی مبتلا هستند و ما به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن این بیماری در آنان خواهیم بود. سایت سلامت اول به عنوان یک موسسه پرستاری یکی از معتبر ترین سایت ها است که با مراجعه به آن می توانید یک پرستار کاربلد برای سالمند خود استخدام نمایید.

امروزه افراد به دلیل مشغله کاری نمی توانند از عزیزانشان مراقبت کنند اما موسسه پرستاری سلامت اول این امکان را در اختیار شما می گذارد. همراهمان باشید.

درمان افسردگی در سالمندان

در زندگی هر فردی ناراحتی های وجود دارد که این بسیار طبیعی است. اما گاهی این مشکلات با احساس ناراحتی و ناامیدی همراه خواهد بود که باعث افسردگی می شود.

از بین بردن افسردگی در سالمندان نیز کار سختی  است و باعث خواهد شد که آنها از زندگی لذت نبرند و زندگی برایشان سخت گردد. اگر سالمند شما دچار افسردگی شدیدی شده است، باید برای درمان و بهبود حال او به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز برای بهبود حال سالمندتان دارو تجویز خواهد نمود که او طبق توصیه های پزشک باید دارو را مصرف نماید. اما باید بدانید که افسردگی یک بیماری دائمی نیست و  افراد باید با حس خوب و لذت بردن از زندگی، این بیماری را از خود دور کنند.

عوامل خطر و علل ایجاد افسردگی

افسردگی اگرچه یک بیماری قابل درمان است، اما ممکن است به همین راحتی ها هم درمان نشود. مثلا انتخاب سبک زندگی فرد، روابط فرد، مهارت های اجتماعی و تطبیق پذیری او به حد کافی حتی بیشتر از عوامل ژنتیکی در ایجاد افسردگی نقش دارند‌.

افسردگی در سالمندان ممکن است باعث ایجاد بیماری های سرطان، دیابت، بیماریی های قلبی، سکته مغزی و ام اس شود. دلایل ایجاد افسردگی در سالمندان بسیار است و می تواند زمینه ساز خطرناکی برای دیگر بیماری های جسمی است. این بیماریی ها در هنگام افسردگی بسیار عوارض دارند و ممکن است که داروهایی برای این بیماریی ها مصرف کنید‌ که باعث بهبود افسردگی شود که باید حتما به تجویز پزشک متخصص مراجعه باشد‌.

علائم افسردگی در سالمندان

افسردگی در هریک از افراد با علائم های خاصی بروز می کند که بعضی از علائم های آن که رایج تر هستند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس درماندگی و ناامیدی
  • اختلالات خواب و بی خوابی
  • خشم و حساسیت
  • از دست دادن علاقه نسبت به کارهای روزمره
  • بیزاری از خود
  • از دست دادن انرژی
  • مشکلات مربوط به تمرکز
  • دردهای بدون دلیل مانند سردرد، کمردرد، دل درد، دردهای عضلانی
  • کم اشتهایی
علائم افسردگی در سالمندان
کمبود اشتها از علائم افسردگی در سالمندان است.

تفاوت افسردگی در بین مردان و زنان سالمند

افسردگی معمولا با توجه به جنسیت و سن افراد متفاوت می باشد. مردان مسن کمتر از زنان معمولا احساس بیزاری از خود و درماندگی خود می کنند. علائم خستگی مفرط، اختلات خواب، حساسیت نا به جا و از دست دادن علاقه نسبت به کار یا تفریح از مهمترین نشانه های افسردگی است. اما بیشتر افراد نیز علائمی مانند پرخاشگری و رفتارهای بی ملاحظه دارند که علاوه بر خود اطرافیان را نیز ناراحت می کنند.

اما افسردگی در زنان با علائم های خوابیدن زیاد، حساسیت نا به جا، دل درد، سردرد و دردهای فیزیکی دیگری به همراه دارد. افراد مسن معمولا بیشتر به علائم فیزیکی مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در مردان

انواع افسردگی چیست؟

افسردگی در انواع مختلفی بروز می دهد. اطلاع درباره نوع افسردگی به شما کمک می کند تا هرچه زودتر بهبودی کامل به دست بیاورید. البته، مهم است توجه داشته باشید که افراد می‌توانند علائم مختلفی از هر نوع افسردگی را تجربه کنند و تشخیص نهایی و درمان باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. به طور کلی دو نوع افسردگی در سالمندان مشهود است:

  • افسردگی شدید: در نوع شدید بیماری حاد بوده و معمولا راه های درمان آن کم است. افسردگی شدید به عنوان شدیدترین و شناخته‌شده‌ترین نوع افسردگی معروف است. علائم آن شامل ناامیدی عمیق، افت علاقه به فعالیت‌های روزمره، افکار منفی درباره آینده، اختلالات در خواب و اشتها، خستگی مداوم، احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی، و افکار خودکشی می‌شود. افراد دچار افسردگی شدید ممکن است توانایی انجام کارهای روزانه و اجتماعی خود را از دست دهند و نیاز به درمان تخصصی داشته باشند.
  • افسردگی آتیپیک: افسردگی آتیپیک از افسردگی شدید علائم بیشتری دارد که با مراجعه به پزشک و راههای درمان آن میتوانید بهبودی کامل خود را بدست بیاورید. این نوع افسردگی، حتی با دردهای جسمانی مثل دست و پا درد همراه است، به حدی که فرد قادر به انجام کارهای خود نیست.

با توجه به تفاوت‌های موجود در علائم و واکنش به درمان بین افسردگی شدید و آتیپیک، تشخیص و درمان مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر شما یا کسی که شما از او مراقبت می‌کنید افسردگی شدید یا آتیپیک تجربه می‌کنید، بهتر است به یک پزشک متخصص در اختلالات روانی مراجعه کرده و مشاوره و درمان مناسب را شروع کنید.

راه های درمان افسردگی در سالمندان چیست؟

یک روانشناس خوب باید با مشاوره های داده شده و تجویز دارو برای بهبودی حال بیمار خود تلاش کند. درمان افسردگی در سالمندان شامل راه های متنوعی ازجمله رویکردهای مشاوره‌ای، درمان دارویی، و تغییرات در سبک زندگی است. در ادامه، راه‌های درمان افسردگی در سالمندان را بررسی می‌کنیم.

راه های درمان افسردگی در سالمندان
راه های درمان افسردگی در سالمندان چست؟

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانی با یک مشاور یا روان‌پزشک متخصص، نقش زیادی در تشخیص و مدیریت افسردگی دارد. این نوع مشاوره ممکن است شامل درمان‌های مبتنی بر شناخت و درمان‌های رفتاری نیز شود. افراد مبتلا به افسردگی می‌توانند از جلسات مشاوره برای ترتیب یافتن راه‌های موثرتر برای مدیریت استرس و افکار منفی بهره‌برند.

درمان دارویی

در برخی موارد که حال سالمند چندان خوب نیست یا مشاوره اثر نمی‌کند، درمان دارویی می تواند گزینه بهتری باشد. پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند. انتخاب دارو و دوز آن بستگی به شدت و نوع افسردگی دارد و باید توسط پزشک تعیین شود. پزشک معالج باید در طول مدت درمان واکنش بیمار را نظارت کرده و تغییرات لازم در داروها اعمال کند.

تغییرات در سبک زندگی

تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش، تغذیه سالم، خواب مناسب و کافی و … می‌تواند وضعیت افسردگی را تا حد زیادی بهبود بخشد. پزشک متخصص می تواند با توصیه حرکات تمرینی مانند یوگا و پیلاتس، برنامه غذایی مناسب، زمانبندی برای خواب، تفریح و … تغییری در زندگی سالمند مبتلا به افسردگی ایجاد کند. حفظ ارتباطات اجتماعی، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و انجام تمرین های ذهنی می‌تواند از افزایش افسردگی جلوگیری کند.

مدیریت استرس

استرس، یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد افسردگی است و مدیریت آن برای جلوگیری از افسردگی اهمیت زیادی دارد. یادگیری راه‌های مدیریت استرس می‌تواند بهبود وضعیت افسردگی کمک کند. این شامل تمرینات آرامشی، تکنیک‌های تنفسی، و مطالعه راجع به استرس می‌شود.

سخن آخر

درمان افسردگی در سالمندان موضوعی مهم و تعیین کننده در زندگی آنان به حساب می‌آید. همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، گاهی ممکن است که افراد سالمند دچار افسردگی شوند. اطرافیان سالمند یا پرستار سالمند وظیفه دارند تا زمان بهبود حال بیمار وظایف خود را به خوبی انجام دهند. همچنین شما می‌توانید با هزینه مقرون به صرفه از سایت سلامت اول یک پرستار کاربلد استخدام کنید در این مدت وظایف افراد سالمند را به خوبی انجام دهد و با عوض کردن روحیه سالمند به بهبودی کامل برسد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استخدام پرستار در منزل تهران با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.