مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

درمان مشکلات گوارشی در کودکان

درمان مشکلات گوارشی در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم در مورد درمان مشکلات گوارشی در کودکان اطلاعات مفیدی رل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ابتدا لازم است عنوان کنیم که ضعیف بودن دستگاه گوارش و بیماری های گوارشی کودکان می ‌تواند بر روی رشد آن ها تأثیر مستقیم بگذارد به همین علت قصد داریم در این مقاله در رابطه با درمان مشکلات گوارشی درکودکان صحبت کنیم.

اگر فرزند خردسال و کودک شما هر یک از علائم زیر را داشته باشد، ممکن است دچار اختلالات گوارشی شده باشد. بنابراین باید به این قسمت از زندگی فرزند خود توجه ویژه ای داشته باشید. علائم بیماری های گوارشی در کودکان ممکن است به صورت سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تورم، خونریزی و از دست دادن اشتها باشد.

درمان مشکلات گوارشی در کودکان
درمان مشکلات گوارشی در کودکان

چالش های بیماری های گوارشی در کودکان

بخش گسترده‌ای از بیماری‌ ها و مشکلات گوارشی در کودکان می تواند باعث به خطر افتادن سلامت فرزند شما شود پس لازم است با برخی از ان ها اشنا شوید. این بیماری ها شامل: کولیت، بیماری سلیاک، کرون، بیماری مری، حساسیت غذایی، بیماری‌های کیسه صفرا، گاستروپارزی، سندرم روده کوتاه می شود.

پیشنهاد مفاله : عوارض و علائم کم کاری تیروئید در زنان و مردان چیست؟

علائم اسهال ناشی از اختلال گوارشی

معمولا ویروس هایی که باعث اختلالات گوارشی هستند اغلب از طریق دهان وارد می‌ شوند. ابتلاء به عفونت‌های وارد شده به دستگاه گوارش اکثرا در اطرافیان کودکان یک نمودی دارد و کودکان با یک بی حالی، تب خفیف، دل پیچه های خفیف، اسهال و استفراغ بیماری را آغاز می ‌کنند.

درمان مشکلات گوارشی در کودکان
درمان مشکلات گوارشی در کودکان

الزامات مراقبت از کودک در زمان مشکلات گوارشی

معمولا در این دوره اسهال و استفراغ در کودک باعث از دست رفتن مقدار زیادی از آب  بدن می شود که این امر برای کودک بسیار خطرناک است بنابراین خانواده‌ها باید علائم کم آبی را در فرزند خود بشناسند تا بتوانند در زمان مراجعه به پزشک حداقل یک درمان اولیه را ارائه دهند.

روش های درمان مشکلات گوارشی

درمان بیماری هایی که به دستگاه گوارش ربط دارد بستگی به تشخیص نوع بیماری دارد، اما به طور کلی روش های درمانی شامل: مشاوره تغذیه‌ ای، رژیم غذایی مناسب، استفاده منظم از دارو، درمان بلع و در صورت نیاز عمل جراحی می شود. همچنین از درمان‌ های مکمل می توان به داروهای گیاهی، طب سنتی نیز برای کاهش علائم این اختلالات اشاره کرد، به شرط آنکه زیر نظر متخصص مصرف شود.

درمان مشکلات گوارشی در کودکان
درمان مشکلات گوارشی در کودکان

کم آبی بدن و اختلالات گوارشی

کم آبی شدید موجب مشکلاتی نظیر بوی شدید ادرار، غلظت ادرار، سوزش ادرار، حالت تهوع و سرگیجه، بیماری کبدی، بیماری کلیوی و حساسیت های غذایی و بسیاری موارد دیگر می ‌شود. باید بدانید که گاهی اوقات امکان دارد والدین متوجه کم ابی بدن کودک نشوند. کمبود اب در بدن کودکان و حتی بزرگسالان، عوارض شدیدی را به دنبال دارد که در نهایت ممکن است موجب ابتلا به بیماری های شدید گوارشی شود.

روش های تشخیص اختلالات گوارشی

برای تشخیص و درمان مشکلات گوارشی در کودکان بهتر است به دکتر های مجرب در این زمینه مراجعه کرد. سونوگرافی از اولین روش ها برای معاینه دستگاه گوارش کودکان است. از دیگر مورد ها برای بررسی مشکلات گوارشی می توان به استفاده از کلونوسکوپی، معاینه با استفاده از آندوسکوپی، آزمایش ادرار و آزمایش خون اشاره کرد.

زمان مناسب مراجعه به پزشک برای تشخیص بیماری

برخی اوقات کودک شما در حال رشد و وزن گیری، دچار استفراغ و حالت تهوع دائمی است اما همچنان باید حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

جلوگیری از پر خوری

از مواردی که در زمان بروز این بیماری باید به آن اشاره کرد جلوگیری و پرهیز از خوردن بیش از اندازه غذا است. همان طور که می دانید کودک منطق این را ندارند که مصرف چه مقدار غذا مناسب اوست، پس رسیدگی این امر وظیفه مادر، پدر و یا پرستار کودک است که جلوی پرخوری ان را بگیرد. با کنترل، رعایت رژیم غذایی کودک می توان جلوی بروز این مشکلات را گرفت. همچنین شما می توانید از خدمات پرستاری در منزل برای نگهداری از فرزندتان در هنگام نبودتان در خانه استفاده کنید.

درمان مشکلات گوارشی در کودکان
درمان مشکلات گوارشی در کودکان

حذف غذا های فراوری شده

کودکانی که دچار مشکلات گوارشی هستند باید طبق دستور پزشک و رژیم و برنامه غذایی مشخص شده به مصرف غذا بپردازند. در حقیقت باید تمامی غذاهای بسته بندی و آماده از رژیم غذایی ان ها حذف شود.

پیشنهاد می کنیم در صورت اینکه شرایط، توانایی و زمان کافی برای رسیدگی و نگهداری سالمند و پرستار کودک خود را در زمان بیماری ندارید از موسسه پرستاری، درخواست اعزام پرستار کنید. همچنین می توانید در هنگام بیماری های سخت از پرستار بیمار و پرستار سالمند با توجه به سن و شرایط بیمار انتخاب کرده و بر همین اساس از خدمات پرستاری استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار