مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

10 چالش نگهداری از نوزاد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

مادر شدن لذتی است که در عین هیجان‌انگیز بودن چالش‌های مختص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم 10 چالش نگهداری از نوزاد و راهکارهای مناسب آن را بیان کنیم.

ده چالش نگهداری از نوزاد و راهکارهای آن

نوزاد تازه‌متولدشده انسان بسیار ضعیف‌تر از آن است که قادر به مراقبت از خود باشد. به همین دلیل سه ماه اول زندگی نوزاد بسیار اهمیت دارد. نوزاد به‌یک‌باره از دنیای امن و آرام رحم وارد دنیایی پر از نور و صدا می‌شود پس طبیعی است که با صدای بلند گریه کند!

1. چالش شیردهی به نوزاد

دوران شیردهی نیز به‌اندازه دوران بارداری حائز اهمیت است. شیردادن به نوزاد تا یک سال اول زندگی‌اش بسیار توصیه شده است. در شش ماه اول شیردهی بدون استفاده از هیچ‌گونه غذای کمکی، آب‌میوه و حتی آب و در شش ماه دوم لازم است غذاهای کودک به رژیم غذایی نوزاد افزوده شود.

نوزاد تازه متولدشده هر ۲-۳ ساعت، تا دوماهگی هر ۳-۴ ساعت و تا شش ماهگی هر ۴-۵ ساعت یکبار به تغذیه نیاز دارد. ممکن است در ۳ تا ۵ روز اول پس از تولد وزن نوزاد اندکی کاهش پیدا کند که این امر طبیعی است و ارتباطی با تغذیه کودک ندارد.

2. قنداق کردن نوزاد

شاید با خودتان بیندیشید که قنداق کردن نوزاد عمل منسوخ و قدیمی است که امروزه کاربرد ندارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قنداق کردن به کودک آرامش می‌دهد و خواب راحت‌تری برای او به ارمغان می‌آورد. البته لازم است نحوه صحیح قنداق کردن نوزاد را بیاموزید و به شیوه‌های قدیمی اتکا نکنید.

3.     گرفتن آروغ نوزاد

هنگامی که نوزاد شیر می‌خورد، هوای زیادی را نیز به درون بدنش وارد می‌کند. این هوای اضافی باعث ایجاد درد شکمی و کولیک می‌شود. برای خارج‌کردن هوا کودک را در آغوش بگیرید به‌طوری‌که چانه او روی شانه‌تان قرار بگیرد. با دست دیگر به پشت کودک ضربات آرام و آهسته وارد کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که صدای آروغ کودک را بشنوید.

گرفتن آروغ نوزاد
گرفتن آروغ نوزاد

4. مراقبت کردن از بندناف کودک

یکی دیگر از چالش‌هایی که یک مادر با آن روبه‌رو می‌شود، مسئله بندناف نوزاد است. بندناف کودک را باید خشک نگه‌دارید، از فشارآوردن به آن خودداری کنید و در هنگام شست‌وشو بسیار بااحتیاط عمل کنید. قبل از این که به بندناف کودک دست بزنید حتماً دستان خود را تمیز کنید و در صورت مشاهده قرمزی، تورم یا چرک به پزشک اطفال مراجعه کنید. باید در این مرحله بررسی کرد تا کودک به گرانولومای نافی دچار نشود.

5. پوشک کردن نوزاد

شاید یکی از سخت‌ترین چالش‌های نگهداری از نوزاد تعویض پوشک اوست. لازم است روزانه ۶ تا ۸ بار و گاهی حتی تا ۱۰ بار پوشک کودک تعویض شود. وسایلی که برای این کار نیاز دارید شامل پودر بچه، دستمال مرطوب، تشکچه مخصوص و پوشک است.

اگر نوزادتان دختر است او را از جلو به عقب تمیز کنید تا دچار عفونت ادراری نشود. همچنین اجازه دهید ساعاتی را بدون پوشک سپری کند.

6. حمام کردن نوزاد

یک نوزاد سالم ۲ تا ۶ ساعت پس از تولد به حمام نیاز دارد. ازآنجایی‌که معمولاً مادر و کودک را یک روز در بیمارستان نگهداری می‌کنند این کار به تعویق می‌افتد. همچنین اگر کودک شما وزن نرمال ندارد تا زمانی که بندناف بیفتد او را به حمام نبرید.

7. کوتاه‌کردن ناخن‌های نوزاد

به‌وسیله ناخن‌گیر مخصوص هنگامی که کودک خواب است، ناخن‌هایش را کوتاه کنید. مراقب باشید ناخن‌ها را بیش از حد کوتاه نکنید.

8. خوابیدن نوزاد

الگوی خواب در نوزادان متفاوت است اما به طور معمول تا دوماهگی ۱۶ ساعت می‌خوابند. در هر دو تا چهار ساعت نوزاد بیدار می‌شود و احتیاج به شیر خوردن دارد.

به نحوه خوابیدن کودک توجه کنید، لازم است او را مرتباً بچرخانید تا فشار یک‌طرفه باعث صاف شدن سر نوزاد نشود. همچنین او را به پهلو بخوابانید تا احتمال خفگی وجود نداشته باشد.

9. لمس کردن نوزاد

بدن نوزاد تازه‌متولدشده بسیار حساس است و با یک تکان ممکن است به‌شدت آسیب ببیند. همچنین سیستم ایمنی بدنش بسیار ضعیف عمل می‌کند و لازم است قبل از در آغوش گرفتن یا دست زدن به او دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

10. بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد تا قبل از سه‌ماهگی به علت ضعف عضلات گردن و ستون فقرات، نوزاد قادر به نگه‌داشتن سر خود نیست. به همین دلیل هنگام در آغوش گرفتن نوزاد مطمئن شوید که سر و گردن نوزاد را به‌درستی گرفته‌اید و فشاری به آن وارد نمی‌شود.

بغل کردن نوزاد
بغل کردن نوزاد

کلام پایانی

اگر ده چالش نگهداری از نوزاد را مطالعه کرده باشید، حتماً تا الان متوجه شده‌اید که نگهداری از نوزاد مسئولیت سنگینی است که ممکن است روان مادر را خسته کند. به همین دلیل نیاز است مادر به سلامت خودش اهمیت دهد و گاهی حتی از پرستار کودک کمک بگیرد.

برای اعزام پرستار کودک باتجربه و مطمئن به منزل می‌توانید با مؤسسه پرستاری سلامت اول تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار