مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

ضعف عمومی در سالمندان

ضعف عمومی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ضعف عمومی در سالمندان :دوران سالمندی به عنوان دوره ی آخر زندگی افراد با تغییرات و مشکلاتی روبرو است. در دوران سالمندی، افراد توانایی های بدنی و جسمی کافی ندارند. بنابراین، در دوران سالمندی، سالمندان دار ضعف عمومی بدن می شوند. در دوران سالمندی، افراد به طور معمول با بیماری های متفاوت مواجه می شوند و به همین خاطر نارضایتی هایی از زندگی دارند. با توجه به نوع سبک زندگی، تغییراتی که افراد در دوران سالمندی تجربه می کنند نیز متفاوت می باشد.

ضعف عمومی در سالمندان
ضعف عمومی در سالمندان

اما ضعف عمومی در سالمندان، مشکلی است که بسیاری از سالمندان با آن مواجه هستند. سالمندان به دلیل ضعف عمومی بدن ممکن است که نتوانند کارهای روزمره ی خود را انجام دهند و به همین دلیل نیاز به پرستار داشته باشند. بنابراین، نیاز به استخدام پرستار در دوران سالمندی از تمام دوران زندگی مهمتر است.

ضعف بدنی چیست؟

سالمندان ممکن است که نتوانند عضلات خود را به خوبی تکان دهند و این نشانه ی کاهش میزان قدرت عضلات می باشد. خستگی، کهولت سن از دلایل ضعف بدنی در سالمندان محسوب می شود. ضعف بدنی در سالمندان می تواند ناشی از ایجاد اختلال در عملکرد اعصاب باشد. همچنین، ضعف عمومی سالمندان ریشه در بیماریهای مختلف نیز دارد.

سالمندانی که دچار عارضه ی سکته ی مغزی شده اند، ممکن است که ضعف عمومی را احساس کنند. در صورتیکه سالمندان مبتلا به برخی از بیماری ها باشند، مشکل ضعف عمومی بدن را تجربه می کنند. اِم اِس، دیابت، سرطان از انواع بیماری ها است که باعث بروز ضعف عمومی در سالمندان می شود.‏

ضعف عمومی در سالمندان
ضعف عمومی در سالمندان

راه های تقویت ضعف عمومی سالمندان

تقویت ضعف عمومی در سالمندان از طریق برنامه‌های ورزشی منظم و تنظیم تمرینات تقویتی انجام می‌شود. تمریناتی که علاوه بر تقویت عضلات، تعادل و انعطاف پذیری نیز را تقویت کنند، به بهبود قدرت فیزیکی و عملکرد روزمره کمک می‌کنند. انتخاب تمرینات مناسب با توجه به وضعیت سلامتی فرد، تنظیم و نظارت دقیق از طرف متخصصین و پیروی مستمر از برنامه‌های تمرینی باعث تقویت ضعف عمومی و افزایش کیفیت زندگی سالمندان خواهد شد.
به منظور رفع ضعف عمومی سالمندان راه های مختلفی وجود دارد. این راه ها عبارتند از:

  • انجام تمرینات استقامتی

در صورتیکه می خواهید در دوران سالمندی، کمتر دچار بیماری های مختلف و ضعف بدن شوید، ورزش و انجام تمرینات استقامتی را فراموش نکنید. برخی از تمرینات استقامتی نیز برای کاهش ضعف بدن در دوران سالمندی وجود دارد. شما می توانید با انجام این تمرینات، عضلات را تقویت کرده و از تحلیل عضلات جلوگیری کنید.

تمرینات استقامتی منجر به بهبود سلولهای عضلانی و در نتیجه کاهش ضعف عمومی بدن می شوند. پرستاران مجرب می توانند به سالمندان در انجام تمرینات استقامتی در منزل کمک زیادی کنند. پس بهتر است که پرستار در منزل برای رسیدگی به سالمند استخدام کنید.

  • رژیم غذایی اصولی

تغذیه در دوران سالمندی اهمیت زیادی دارد. تغذیه ی مناسب در این دوران می تواند از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و ضعف عمومی بدن سالمندان را کاهش دهد. بنابراین، سالمندان بهتر است که موادغذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین بیشتر مصرف کنند. لبنیات، گوشت، مرغ، تخم مرغ از مواد غذایی مهمی هستند که پروتئین های موردنیاز بدن سالمندان را تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: چرا پرستار سالمند ارزان قیمت توصیه نمی‌شود؟

بنابراین، پرستاری که وظیفه ی رسیدگی از سالمند دارای ضعف بدنی را برعهده دارد باید برای سالمند رژیم غذایی مناسبی تهیه کند.

  • مصرف مکمل

مصرف مکمل های حاوی ویتامین های مختلف می تواند باعث رفع مشکل ضعف عمومی در سالمندان شود. بنابراین، در این دوران سالمندان بهتر است که مکمل هایی را زیرنظر پزشک مصرف کنند. پرستار سالمند باید زمان مصرف مکمل ها را به فرد سالمند یادآوری کند.

ضعف عمومی در سالمندان
ضعف عمومی در سالمندان

استخدام پرستار در منزل

سالمندان ممکن است به دلیل ضعف عمومی بدن به مراقبت و رسیدگی بیشتری نیاز داشته باشند. بنابراین، بهترین راه رسیدگی اصولی از سالمندان دارای مشکل ضعف بدنی، استخدام پرستار است. با استخدام پرستار می توانید به سالمندان کمک کنید که زندگی بهتری را تجربه کنند. پرستار سالمند می تواند به سالمند در بهبود دامنه ی حرکتی، رفع ضعف بدن با تعیین رژیم غذایی مناسب و کنترل بیماری ها کمک کند.

ضعف عمومی در سالمندان
ضعف عمومی در سالمندان

سخن آخر

آغاز دوران سالمندی از سن 65 سالگی است. به همین دلیل، افراد بعد از گذر از سن 65 سالگی دچار مشکل ‏کاهش قدرت عضلات و ضعف بدن می شوند. در دوران سالمندی، فرد با بیماری و مشکلات متفاوتی مواجه است. ‏بنابراین، کاهش قدرت عضلانی و ضعف عمومی بدن می تواند ناشی از این بیماری ها باشد.

سالمندان ممکن است ‏که به دلیل ضعف عمومی بدن قادر به تکان دادن عضلات خود نباشند و این زمینه ساز بروز مشکل و ناراحتی ‏برای سالمندان است.‏ به همین دلیل به رسیدگی بیشتر و بهتری احتیاج دارند. به منظور رسیدگی بیشتر به سالمند به شما استخدام پرستار در منزل برای نگهداری سالمند را پیشنهاد می کنیم. استخدام پرستار در منزل می تواند به سالمندان در بازیابی قدرت بدنی شان کمک زیادی کند.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.