مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

علت پرخاشگری کودکان چیست؟

علت پرخاشگری کودکان چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کودکان به عنوان افرادی کم سن و کم تجربه معمولا عادت های بد اخلاقی بسیار زیادی دارند. پرخاشگری یکی از مشکلات بسیار رایج در کودکان است که خانواده های زیادی از این مسئله رنج می برند. همانطور که می دانید کودکانی که رفتار پرخاشگری دارند، اکثرا بی قرار، خود انگیخته و حتی زودرنج هستند. به عقیده پژوهش گران این مسئله با توانایی های گفتاری و طبیعت ذاتی کودکان در ارتباط خواهد بود.

پرخاشگری درکودکان طبیعی است اما اگر بر اساس یک الگوی خاص و مشخصی اتفاق بیافتد؛ خطرناک است. گاهی پرخاشگری از طرف خانواده ها برای کنار آمدن کودک از خشم اتفاق می افتاد، اما به مرور کودک نیز آن را دنبال می کند. حال اینکه در چنین مواقع یا حالتی کودک توانایی کنترل خشم خود را ندارد که این مشکل تحت تاثیر موارد بسیار زیادی نظیر رفتار های بد والدین، کمبود محبت، عوامل بیولوژیکی و … همراه اسا. حتی این مسئله در کودکان گاهی ممکن است ژنتیکی باشد؛ اما رفتار های ناپسند والدین هم باعث پرخاشگری در کودکان می شود. در این صورت والدین یا پرستار کودک باید رفتار خود را اصلاح کنند تا کودک آن ها نیز از این مرحله سخت عبور کند.

علت پرخاشگری کودکان چیست؟
علت پرخاشگری کودکان چیست؟

علل رفتارهای پرخاشگری در کودکان چیست؟

عوامل ژنتیکی

در چندسال اخیر جامعه پزشکی بر این باور است که پر خاشگری کودکان به صورت ژنتیکی می باشد. تجربه ثابت کرده است کودکانی که پرخاشگری می کنند دارای والدین پرخاشگر نیز هستند.

الگوهای خانوادگی ناسالم

در بسیاری از مواقع مشاهده شده که مشکلات و تنش های خانوادگی بر رفتار کودک بسیار تاثیر می گذارد. این بچه ها به دلیل مواردی چون کمبود محبت رفتار های خود را با بی ادبی جلوه می دهند.

برخی از مشکلات خانوادگی که تاثیر بسیاری  در پرخاشگری کودکان دارند شامل: سطح تنش های خانوادگی، مشکلات جدی والدین، افسرگی و ثاثیر گذاری مثبت یامنفی خانواده، خطاهای والدین از جمله تنبیه شدید، عدم نا هماهنگی بین والدین، عدم قدردانی و تحسین کودک، و کودک آزاری هستند‌

خصوصیات فردی

از مهم ترین دلایل پرخاشگری کودک می توان به تجربه های عاطفی آن اشاره کرد. مواردی مانند حس دلسوزی، مهارت های ارتباطی ضعیف، رفتارهای های بدی که دچار پرخاشگری در کودکان می شوند و… همگی در این مسئله دخیل هستند. کودکانی که مشکلات پزشکی نظیر اختلال سلوک داشته باشند، بایستی سریعا درمان شوند.‌ چرا که این نوع مشکلات باعث خشونت در انسان یا حتی در حیوانات خواهد شد‌.

تماشای بیش از حد تلوزیون

یکی از دلایل پرخاشگری کودکان است. زیرا وابستگی به تلوزیون باعث دل سردی از خانواده و عدم برقراری ارتباط با آن می شود‌

علت پرخاشگری کودکان چیست؟
علت پرخاشگری کودکان چیست؟

در برابر رفتار پرخاشگرانه کودکان چه رفتاری داشته باشم؟

اگر از همان اول به دنبال راه حل آن نباشید و در برابر رفتارهای پرخاشگر کودک خود هیچ واکنشی نشان ندهید، قطعا این موضوع در مدت زمان بسیار کوتاهی می تواند برای کودک شما باعث دردسر شود. به همین دلیل ما چند روش که کمک میکند فرزند شما این رفتار را کنار بگذارد و یا از آن عبور کند را در اینجا بیان خواهیم نمود‌.

علت پرخاشگری کودکان چیست؟
علت پرخاشگری کودکان چیست؟

سبک تربیتی

این موضوع نقش بسیاری در پرخاشگری کودکان دارد و اگر این سبک تربیتی به درستی انجام شود باعث آسیب کودک نمی شود.

گفتگوی مناسب

شما در هر شرایط باید با فرزند خود گفتگوی مناسبی داشته باشید. اگر فرزند شما کاری را انجام دادن که ممکن بوده آسیب ببینید در این صورت باید با ملایمت و آرامی با فرزند خود برخورد کنید. ارتباط صحیح خانواده ها با فرزند خود تاثیر زیادی رو روند رشد و تربیت و همچنین اخلاق آن ها دارد‌

نظارت بر تاثیر دوستان

شاید شماهم تاکنون به این مسئله پی برده باشید که دوستان نقش مهی در زندگی هر فرد دارند.  اگر فرزند شما ببیند که دوستش با خانواده خود چه رفتاری دارد، قطعا کودک شما هم همان رفتار را باشما تکرار خواهد کرد.

الگو سازی

کودکان همیشه از رفتارهای پدر و مادرشان تقلید می کنند و این مسئله کامبا اثبات شده است‌. اگر والدین در کنار فرزندان خود رفتار ناشایسته ای را انجام دهند، بی شک کودکان نیز آن را انجام خواهند داد.

علت پرخاشگری کودکان چیست؟
علت پرخاشگری کودکان چیست؟

سخن آخر

پرخاشگری به عنوان یکی از مشکلات رایج در بسیاری از کودکان است. حال اینکه این مشکل می تواند تحت تاثیر مسائل و موارد بسیار زیادی رخ دهد. رفتارهای نا صحیح والدین تاثیر بسیاری در پرخاشگری کودکان دارد. همچنین لازم است بدانید والدینی که شاغل هستند می توانند با مراجعه به سایت  سلامت اول یک پرستار در منزل خوب برای فرزند خود در نظر بگیرند. قطعا که رفتار یک پرستار موفق و باتجربه به شدت روی رفتار کودک شما تاثیر دارد. سایت سلامت اول تلاش می کند که اطلاعات لازمه را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.