مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

10 ایده خرید هدیه مناسب برای سالمندان

هدیه برای افراد مسن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

خرید هدیه مناسب برای سالمندان از آن دسته کارهایی است که بسیار چالش‌برانگیز است. شاد کردن این عزیزان که در گذر زمان و گذشتن از تلخی‌ها و سختی‌های روزگار سخت‌پسند شده‌اند، کمی دشوار است. در این پست ایده‌های ویژه‌ای برای شما داریم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم گرفته و هدیه‌ای درخور برای سالمندتان تهیه کنید. می توانید در برخورد اول سالمند با پرستار سالمند از یک هدیه که خود برای او تهیه کرده اید استفاده کنید تا سالمند شما پیوند بهتری با پرستار خود بگیرد.

نیازهای دوران سالمندی

شناخت نیازهای دوران سالمندی شما را در انتخاب و خرید هدیه مناسب برای سالمندان یاری می‌کند. به‌طورکلی نیازهای سالمندان در ۵ گروه زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. نیازهای معیشتی: اولین و ابتدایی‌ترین نیاز هر شخص نیازهای معیشتی شامل خوراک، پوشاک، مسکن و بهداشت است.
  2. نیازهای عاطفی: هر انسانی نیاز به محبت و دوست داشته شدن دارد و این نیاز با افزایش سن بیشتر احساس می‌شود.
  3. نیازهای اجتماعی: با وجودی که فرد مسن از اجتماع دوری می‌کند، اما نیاز به حضور در اجتماع و حس مفیدبودن دارد.
  4. نیاز به تفریح: انسان‌ها در تمام دوران زندگی نیاز به تفریح دارند. تفریح سالمند باید متناسب با شرایط جسمی و روحی وی باشد و امید و انگیزه در سالمند ایجاد کند.
  5. نیاز به امنیت: محیط زندگی سالمند باید برای وی حس امنیت روانی و جسمی ایجاد کند. اضطراب، عصبانیت و نگرانی از پیامدهای عدم احساس امنیت هستند.

برای سالمند چی بخریم

هدیه مناسب برای سالمندان

اکنون که نیازهای سالمندان را شناختیم، ایده‌هایی متناسب با این نیازها به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • کارت هدیه: شاید کارت بانکی یا کارت هدیه مناسب‌ترین کادو برای مادرها و مادربزرگ‌ها باشد. با چنین هدیه ای، سالمندام می توانند نیاز هایی را که شاید نمیخواهد مطرح کنند را برطرف کنند. می‌توانید با درج جملات زیباروی کارت از آن‌ها قدردانی کنید.
  • ساعت: ساعت جز هدایای لاکچری و مناسب برای همه سنین است. باتوجه‌به سلیقه سالمند می‌توانید ساعت را در انواع اداری، ورزشی، مجلسی و روزانه تهیه کنید.
  • کفش پیاده‌روی: ورزش و پیاده‌روی باعث تقویت عضلات، بهبود کیفیت خواب، کاهش احتمال شکستگی استخوان و افزایش هوشیاری می‌شود. می‌توانید با خرید یک جفت کفش پیاده‌روی مناسب، شخص سالمند را به ورزش و پیاده‌روی تشویق کنید.
  • وسایل طبی: با افزایش سن، توان و انرژی شخص کاهش پیدا می‌کند. خرید وسایل طبی می‌تواند هدیه مناسب برای سالمندان شما باشد و به بهبود زندگی آن‌ها کمک کند. از جمله وسایلی طبی که می‌توانید خرید کنید توزیع‌کننده دیجیتال دارو است. این وسیله با ایجاد آلارم نوری و صوتی و هم‌زمان نمایش شماره دارو روی صفحه‌نمایش به عزیزان شما یادآوری می‌کند تا داروهایشان را به‌موقع مصرف کنند. سایر وسایل طبی که می‌توانید تهیه کنید عبارت‌اند از: کیسه آب گرم، فشارسنج، تب‌سنج و انواع ماساژورها

برای خانه سالمندان چی ببریم

  • صندلی راحتی: شاید هیچ‌چیز به‌اندازه یک صندلی راحتی نتواند سالمند شما را خوشحال کند. این هدیه به‌ویژه برای مردان مسن بسیار جذاب است چرا که هنگام تماشای تلویزیون یا مطالعه جای مخصوص دارند و موجبات راحتی و آرامش آن‌ها فراهم می‌شود.
  • پوشاک: انواع مختلف پوشاک مردانه مانند پیراهن، شلوار، کت، تیشرت و کلاه و همین‌طور انواع مختلف پوشاک زنانه مانند شال، روسری، دامن و پیراهن می‌تواند ایده‌های خوب هدیه مناسب برای سالمندان باشد.
  • عینک: اگر مادربزرگ یا پدربزرگتان از عینک استفاده می‌کند، خرید فریم عینک می‌تواند هدیه جالب و مناسبی برای آن‌ها باشد.
  • وسایل باغبانی: معمولاً افراد سالمند به باغبانی علاقه فراوانی دارند. خرید وسایل باغبانی خوب و مناسب می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و تحرک در آنان شده و سلامت روحی و جسمی آن‌ها را افزایش دهد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد سالمندان بدون تحرک هستند. باغبانی جز فعالیت‌های پرتحرک به شمار می‌رود که می‌توانید با خرید وسایل باغبانی انگیزه لازم را برای فعالیت در آنان ایجاد کنید.
  • لوازم خانه: خرید وسایل و لوازم خانه موردنیاز آن‌ها می‌تواند ایده جالبی به‌ویژه برای مادربزرگ‌ها باشد. همچنین وسایل دکوری و تزیینی مانند شمعدان‌های چوبی یا استندهای گل‌وگیاه می‌تواند هدیه مناسب برای سالمندان باشد.نقش پرستاری در منزل در این بین بسیار مهم است.
  • لوازم بهداشتی: لوازم بهداشتی پرکاربردترین هدیه‌‌ ایست که می‌توانید به خانم‌های مسن هدیه دهید. در خرید لوازم بهداشتی دقت کرده و از مارک‌های معتبر خرید کنید. انواع کرم‌ها، ماسک‌ها و تقویت‌کننده‌های مو ایده‌های مناسبی هستند.

سخن پایانی

وقتی به چهره مهربان این عزیزان نگاه می‌کنیم، موجی از غم و اندوه می‌بینیم که تلخی‌ها و ناملایمات روزگار در قلبشان به جا گذاشته‌اند. شاید بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به سالمندتان هدیه دهید، وقت و زمانتان باشد تا کمی از غبار غم روزگار را از تن و روحشان بزداید.

Picture of Rasool Etehadi
Rasool Etehadi
اینجانب رسول اتحادی، هشت سال به عنوان پرستار سالمند و پرستار کودک فعالیت کرده‌ام. کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی دارم و در دوران تحصیل در دانشگاه، مقالات بسیار زیادی را در حوزه سلامت و پزشکی ترجمه کرده‌ام. تا حد امکان در سمینار های بهداشت و درمان شرکت می‌کنم و عاشق تحقیق و تحلیل دانش در حوزه سلامت و بهداشت و درمان هستم.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.