مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

روش‌های ‌پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس

پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر اختلال حواس در کودکان به‌عنوان یک اختلال روان‌ پزشکی مطرح شده است. حساسیت بیش از اندازه به صداها، بوها، نورها، مزه‌ها و بافت‌ها در رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل پرستاری کودک دارای اختلال حواس دارای اهمیت بالایی است.

سیندی گلنر(Cindy Gellner) پزشک متخصص اطفال با بیان این که اختلال حواس در کودکان در حال افزایش است، راهکارهایی را برای شناسایی و کنار آمدن با این شرایط برای والدین مطرح می‌کند.

پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس
پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس

تشخیص اختلال حواس در کودکان

یکی از دلایلی که تعداد کودکان دارای اختلال حواس رو به افزایش است، این است که کودکان مبتلا با تشخیص‌ های اشتباه دیگری مانند ADHD ، PTSD، اضطراب و بیماری اوتیسم شناسایی می‌شوند.

گاهی اوقات کودک به برخی چیزها حساس است و به برخی دیگر حساس نیست و درواقع معیارهای کامل اختلال حواس را برآورده نمی‌کند و به همین دلیل تشخیص بیماری مشکل می‌شود.

درمان اختلال حواس در کودکان

درمان از طریق تسکین اختلال با کمک ابزارهای روان‌شناختی انجام می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد شروع زود هنگام درمان کلید موفقیت در درمان اختلال حواس در کودکان است. برنامه‌های درمانی به کودک آموزش می‌دهد که چگونه چالش‌های خود را مدیریت کند.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

در جلسات درمانی به شما درباره روش‌ های پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس آموزش داده می‌شود. همچنین تشخیص داده می‌شود که آیا کودک شما بیش از حد حساس است، کم حساس است یا ترکیبی از هر دو است؟

‌توصیه‌هایی به والدین برای پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس

به‌ کارگرفتن توصیه‌ های زیر می‌ تواند در روند بهبود کودکتان اثر مثبتی داشته باشد:

  • به رفتارهای مثبت کودک توجه کنید، به او پاداش دهید یا از او تعریف کنید. این کار به تقویت رفتارهای درست کودک کمک می‌کند و کودک متوجه می‌شود که شما به او توجه می‌کنید. سعی کنید روزانه حداقل سه بار این کار را انجام دهید.
  • گاهی نیز در حین انجام رفتار درست او را غافلگیر کنید و به زبان دوستانه و خودمانی از او تعریف کنید.
  • به رژیم غذایی کودک توجه کنید و مطمئن شوید که وعده‌های غذایی‌ اش را به طور کامل مصرف می‌کند و تنقلات و میان وعده‌ های سالم به او بدهید.
پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس
پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس
  • قدرت استفاده از کلمات و عبارات درست را دست‌ کم نگیرید. به‌ جای این که به کودک بگویید فلان کار را انجام نده، به او بگویید که چه کاری انجام دهد. کودک نمی‌تواند تشخیص دهد که به‌جای فلان کار نادرست چه کاری باید انجام دهد.

به طور مثال به‌ جای این که به او بگویید: «ندو» بگویید: «راه برو».

  • ورزش‌ کردن می‌تواند برای کودکتان بسیار مفید باشد. با رعایت موارد ایمنی کودکتان را به ورزش ببرید. توجه داشته باشید که فرزندتان بیش از سایر کودکان نیاز به مراقبت و توجه حین ورزش و بازی دارد.
  • اگر کودک دارای اختلال خواب است، مواردی که مانع از خوابیدنش می‌ شود را شناسایی و برطرف کنید.
  • به او کمک کنید تا دوستان خوبی پیدا کند تا از این طریق مهارت‌ های ارتباطی و اجتماعی‌ اش گسترش یابد.
  • برنامه منظم روزانه و اهداف رفتاری مناسب کودک را ترتیب دهید و در اجرای آن دقیق باشید. اگر پرستار کودک مسئول نگهداری از فرزندتان است او را در جریان برنامه قرار دهید.
  • سعی کنید هر بار یک یا دو هدف رفتاری برای او در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی برای اصلاح چند رفتار به‌ صورت هم‌ زمان با شکست مواجه می‌شود.
  • درباره اهداف رفتاری که برای کودک در نظر گرفته‌اید با وی صحبت کنید.
  • زیر نظر گرفتن کودک برای تمام روز، کار غیر ممکنی است که هم شما و هم کودک را خسته می‌کند. رفتارهای هدف را در بازه‌ های زمانی کوتاه در طول روز تحت‌نظر داشته باشید و به کودک بازخوردهای مناسبی در جهت بهبود رفتارش ارائه بدهید.
  • اگر کودک رفتارهای هدف را به‌ درستی انجام داد، حتماً به او پاداش دهید. بهترین پاداش انجام کارهایی است که بیشتر مورد علاقه کودک است.
  • در اجرای قانون‌هایی که برای او تعیین می‌کنید مصمم باشید و به‌هیچ‌وجه قوانین خودتان را زیر پا نگذارید.
  • حق انتخاب‌ های ساده به کودک بدهید.

کلام پایانی

زندگی با کودکان دارای اختلال حواس می‌ تواند سخت باشد. والدین ترجیح می‌ دهند برای جلوگیری از بار احساسی که این کودکان به آن‌ ها تحمیل می‌کنند، آن‌ ها را به مهمانی یا مکان‌ های عمومی نبرند.

زندگی با کودکان دارای اختلال حواس
زندگی با کودکان دارای اختلال حواس

‌پرستاری از کودکان دارای اختلال حواس اگر به‌ درستی انجام شود، باعث ازبین‌ رفتن بیماری می‌شود، در غیر این صورت ممکن است فرد تا پایان عمرش با هر استرس و نگرانی به‌شدت تحریک شود.

اگر نگران سلامت فرزندتان هستید، با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن خدمات پرستاری سلامت اول موردنظرتان را از سلامت اول دریافت کنید.

Picture of Maryam Aghaeizade
Maryam Aghaeizade
سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول
سایر مطالب مرتبط
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.