مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود؟

چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نوجوانی زمانی برای رشد و استقلال است. نوجوانان با زیر سؤال بردن یا به چالش کشیدن قوانین والدین، استقلال خود را به نمایش می‌گذارند. گاهی این نقض قوانین منجر به رفتارهای نادرستی می‌شود که نیاز به مداخله دارد. اما چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

اختلال رفتاری در نوجوانان

والدین باید بتوانند رفتارهای معمول و مورد انتظار دوران نوجوانی را از رفتارهای مخرب تشخیص داده و به‌موقع برای جلوگیری از ادامه‌‌دار شدن آن‌ها دخالت کنند. شدت و میزان تخلفات به منزله چراغ راهنمایی برای والدین است. به‌عنوان‌مثال مشروب‌خواری، درگیرشدن، فرار از مدرسه و یا دزدی که به‌صورت مکرر اتفاق می‌افتد، نشانه‌های اختلال رفتاری است.

اختلال رفتاری باعث اختلال در عملکرد می‌شود و به‌موجب آن ممکن است رفتارهای دیگری اعم از فرار از خانه، آسیب جدی به دیگران و استفاده از اسلحه شکل بگیرد. به دلیل این که نوجوانان نسبت به دوران کودکی بسیار مستقل عمل می‌کنند، اغلب خارج از کنترل والدین هستند. در این شرایط رفتار نوجوانان تحت‌تأثیر میزان بلوغ و پختگی آنان است.

والدینی که به‌جای کنترل رفتار فرزندشان او را راهنمایی می‌کنند، ریسک درگیری، رفتارهای افراطی و رقابت‌های مخاطره‌آمیز بر سر توانمندی‌ها در این دوران را کاهش می‌دهند. نوجوانانی که تحت حمایت و پشتیبانی والدینشان هستند کمتر درگیر مشکلات جدی می‌شوند. همچنین انتظارات واضح والدین از فرزندشان، کنترل مثبت و غیرمستقیمی بر رفتار نوجوانان است. پرستار در منزل برنامه ریزی خوبی از آن انجام مید‌دهد.

 اختلال رفتاری در نوجوانان

چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود؟

کودکان گهگاه دچار درگیری‌های فیزیکی، قلدری، آزار و خشونت در فضای مجازی، خانه و مدرسه می‌شوند. در دوران نوجوانی شدت و فراوانی تعاملات خشونت‌آمیز افزایش پیدا می‌کند و نوجوانان بیشتر درگیر خشونت‌هایی در خانه و خارج از مدرسه می‌شوند.

عوامل زیادی در افزایش خطر خشونت و اختلال رفتاری در نوجوان نقش دارند، از جمله:

  • مسائل و مشکلات جسمی
  • عضویت در گروه‌های خاص
  • مصرف مواد مخدر
  • فقر
  • الگوبرداری
  • تربیت غلط
  • محیط پرتنش در خانواده
  • طلاق والدین
  • اختلالات روانی

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد بین خشونت و نقص ژنتیکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی ارتباطی وجود داشته باشد.

چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود؟
چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود؟

اختلالات روانی خاص

بسیاری از نوجوانانی که اختلال رفتاری دارند، در دوران کودکی از اختلال کمبود توجه یا بیش‌فعالی رنج می‌بردند که به‌صورت درمان‌ نشده باقی‌مانده است. این اختلال که غالباً در دوران کودکی ناشناخته باقی می‌ماند در صورت تشخیص قابل‌ درمان با دارو و رفتاردرمانی است. همچنین این مسئله خطر گرایش به مصرف مواد در دوران نوجوانی را افزایش می‌دهد.

اختلال سلوک و نافرمانی در دوران کودکی نیز می‌تواند از عوامل خطرساز برای بروز اختلال رفتاری در دوران نوجوانی باشد. لازم است جلسات روان‌درمانی با روان‌پزشک و حمایت والدین برای رفع کامل این اختلالات در کودکی انجام شود.

پیشگیری از اختلال رفتاری در نوجوانان

دانستن این که چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود، تا حد زیادی می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند. عامل مهم دیگری که ممکن است منجر به خشونت رفتاری فرد در دوران نوجوانی شود، شیوه زندگی او در دوران کودکی است. در اوایل کودکی با نظم بخشیدن به رفتار کودک می‌توان از خشونت وی در دوران نوجوانی جلوگیری کرد.

محدودکردن کودک برای جلوگیری از قرارگرفتن در معرض خشونت‌های رسانه‌ای و بازی‌های ویدئویی کمک‌کننده است. این محدودیت‌ها باید با شیوه مناسب و عاری از خشونت اعمال شود تا مؤثر و مثبت باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قرارگرفتن کودکان در معرض خشونت، حساسیت آن‌ها را به خشونت کاهش می‌‌دهد و باعث می‌شود خشونت را به‌عنوان بخشی از زندگی بپذیرند.

لازم است کودکان در محیط مدرسه امنیت داشته باشند و به آن‌ها آموزش داده شود تاحدامکان از محیط‌ها و موقعیت‌های خطرساز و پرتنش دور شوند. همچنین سبک فرزندپروری که فرزندان در تعیین قوانین و انتظارات خانواده مشارکت دارند، باعث گسترش رفتارهای بالغانه در دوران حساس نوجوانی می‌شود.

 اختلال رفتاری در نوجوانان

کلام پایانی

در این مقاله درباره این که چه عواملی باعث اختلال رفتاری در نوجوانان می‌شود، صحبت کردیم. نوجوانانی که با وجود تلاش والدینشان همچنان به رفتارهای مخرب و خطرناک خود ادامه می‌دهند، نیاز به مداخله کارشناسان، مشاوران و دریافت خدمات پرستاری بیمار دارند.

برخی از این رفتارها ممکن است ناشی از افسردگی، مشکلات یادگیری و سوءمصرف مواد باشد که توسط روان‌پزشک قابل تشخیص است. برای مشاوره با کارشناسان خبره ما در این زمینه با مؤسسه پرستاری سلامت اول در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار