مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

معرفی انواع اختلال ذهنی در سالمندان

پرستاری از سالمند دارای بیماری دوقطبی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از مشکلات کهنسالان، اختلال ذهنی در سالمندان است. افراد سالمندی که دارای زوال عقل هستند معمولا با مشکلات رفتاری زیادی رو به رو هستند که باعث بروز سختی های بسیاری برای پرستار سالمند می شوند. این مشکلات شامل سختی در ارتباط با دیگران، تکرار جملات و عقیده های خود، رفتار های خصمانه و عصبی، فراموشی، بی انگیزگی، مشکلات ذهنی، عدم کنترل ادرار خود، پرسه زدن ها و قضاوت نادرست می باشد.

معمولا افراد سالمند دارای این بیماری گاهی روز های خوب و بدون مشکل و درگاهی اوقات همراه با علایم بیماری و بدی را سپری می کنند. این بالا و پایین ها کار را برای پرستار سالمند سخت می کند ولی باید آن ها این نکته را در نظر بگیرند که این بیماری است که باعث ابن رفتار ها می شود و نه خود فرد. در زمان پرستاری از سالمند باید با رفتار خوب و شوخ طبعانه‌ی خود این دوران را بگذراند.

پیشنهادات مفید برای مدیریت این دوران شامل: پرسیدن سوال ها ی ساده و پیش افتاده هر چند وقت از بیمار سالمند، ساده صحبت کردت با بیمار سالمند (مثلا به جای اینکه پرستار سالمند سوال بپرسد دوست داری بیای اینجا بشینی تا برایت اسنک بیاورم بگوید بیا اینجا بشین یا بیا اسنک بخور) می‌باشد.

متخصصین فعال در حوزه طب سالمند با تکیه بر دانش و مهارت خود این توانمندی را دارند تا از افراد سالمند و کسانی که بیشتر از 65 سال سن دارند مراقبت نمایند.

اهمیت پرستاری صحیح از سالمند دچار اختلال ذهنی و زوال عقل

یکی از اهمیت‌های بزرگ پرستاری صحیح از سالمندان دچار اختلال ذهنی، جلوگیری از تشدید علائم بیماری و کاهش شدت آن است. پرستار سالمند مناسب در این زمینه، می‌تواند به تشخیص زودرس مشکلات جدید برسد و برنامه‌های درمانی مناسبی ارائه دهد. علاوه بر این، نگهداری و مراقبت مناسب می‌تواند به تقویت وضعیت روانی سالمندان کمک کند.

ارتباط نزدیک با پرستاران و ارائه حمایت روانی می‌تواند از افت احساس تنهایی و افسردگی در این افراد جلوگیری کند. همچنین، اهمیت پرستاری صحیح از سالمندان دچار اختلال ذهنی در افزایش کیفیت زندگی آنها بسیار مهم است. مراقبت از این سالمندان، می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا با شرایط خود سازگار شوند و در فضایی امن زندگی کنند.

در نهایت، پرستاری صحیح از سالمندان دچار اختلال ذهنی نه تنها به بهبود وضعیت فیزیکی و ذهنی آنها کمک می‌کند، بلکه به خانواده‌ها نیز اجازه می‌دهد تا آرامش و اطمینان خاص خود را پیدا کنند و به عنوان حامیان معنوی و روحی برای عزیزان خود حضور داشته باشند. این ارتباط نزدیک بین پرستاران و خانواده‌ها می‌تواند به جلب تجربه‌های مثبت و حس خوبی در زندگی سالمندان کمک کند.

3 روش پرستاری از سالمند دچار اختلال ذهنی

شما ممکن است در آغاز کار احساس کنید که شما برای این کار آماده نیستید و در این کار تنها هستید و دچار ترس و دلهره و نگرانی و ترس از پرستاری این سالمندان شوید. نکته ای که باید بدانید این است که این علائم کاملا طبیعی هستند و نیازی به نگرانی نیست.

پیشنهاد مطالعه: آیا همه افراد سالمند دچار زوال عقل می شوند؟

هر بیماری شرایط جسمانی و بیماری خاص خود را دارد و هر پرستار سالمند باید این علائم را در نظر بگیرد ولی به طور کلی 3 روش برای راحت شدن کار شما در پرستاری از سالمند را برایتان شرح می دهیم:

  1. جمع آوری اطلاعات بیمار
  2. ارزیابی و تشخیص بیماری
  3. کسب آموزش و مهارت مربوط به بیماری

در ادامه با جزئیات تسلط و فراگیری این 3 روش کاربردی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جمع آوری اطلاعات سالمند بیمار

اطلاعات کلی و اولیه در مورد بیمار خود بدست بیاورید . این اطلاعات به شما در نگهداری از سالمند و تصمیم گیری های آینده بسیار موثر است . با خانواده و اعضای فامیل بیمار سالمند ارتباط برقرار کنید و سوالاتی در مورد بیمار سالمند بپرسید.

پرستاری از سالمند مبتلا به اختلال ذهنی
اختلال ذهنی در سالمندان

سوالاتی مثلا از قبیل: معمولا مادر یا پدر سالمند شما چگونه است؟ چه مدت است که به این بیماری مبتلا شده است؟ چه مدت است که دارو مصرف می کند؟ چگونه تغییر کرده است؟

بیشتر بخوانید: علائم آلزایمر در سالمندان چیست؟

پاسخ به این سوالات باعث می شود شما پیش زمینه ی فکری از فرد بیمار و نحوه ی بیماری وی بدست آورید. البته این پاسخ ها دیدگاه واقع گرایانه‌ای به شما در مورد وی نمی‌دهد ولی باعث می شود تا بهتر وی را بشناسید و بهتر بتوانید به وی کمک کنید.

ارزیابی و تشخیص بیماری

پرستار سالمند باید ارزیابی بیماری و تشخیص بیماری را انجام دهد . این نکته بسیار اهمیت دارد که فرد سالمند یک معاینه ی جامع و کامل سلامتی فیزیکی و روانی در مراکز مربوطه انجام دهد. بسیاری از بیماری ها باعث به وجود آوردن شرایطی مانند زوال عقل می شود که با درمان و تشخیص زود بیماری می توان از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کرد. درمان های دارویی جدید برای بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر در مراحل اولیه ی بیماری بسیار می تواند مفید باشد . تشخیص درست و دقیق بیماری برای نحوه ی درمان بسیار مهم می باشد.

مهارت در برخورد با بیماری

قدم سوم کسب آموزش ها و دانش مربوط به بیماری و سالمند می باشد . تا آنجا که می توانید با افراد آگاه به بیماری، دکترها، پرستار سالمند های دیگر و کسانی که تجربه مواجهه با این بیماری را دارند صحبت کنید. کتاب ها و بروشورها ی آموزشی مربوطه را بخوانید.

به کتاب خانه بروید و کتاب هایی که مربوط به این بیماری است را بخوانید و از اطلاعات و نکات مهم یادداشت برداری کنید. دانش یک وسیله ی قدرتمند برای پرستاری این بیماری است.

اختلال‌های ذهنی شایع دوران سالمندی

سالمندان گروهی از افراد هستند که در طول عمر خود شاهد تغییرات طبیعی در عملکرد ذهنی خود هستند. با پیشروی سن، اختلالات ذهنی نیز می‌توانند به شکل‌های مختلفی ظاهر شوند. در این متن، به برخی از اختلالات ذهنی متداول در سالمندان اشاره خواهیم کرد.

یکی از اختلالات رایج در سالمندان، اختلال تشنجی یا اپیلپسی است. این اختلال ممکن است به دلیل تغییرات در ساختار مغز یا داروهای مصرفی برای بیماری‌های دیگر پیش آید. تشنج‌ها می‌توانند عواقب جدی برای سالمندان داشته باشند. اختلال افسردگی نیز در سالمندان شایع است. عوامل مختلفی مانند از دست دادن عزیزان، ایجاد تغییرات در زندگی روزمره، یا مشکلات جسمی می‌توانند باعث افسردگی در این گروه سنی شوند. درمان افسردگی در سالمندان بسیار مهم است تا کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

در ادامه، بیماری آلزایمر یکی از اختلالات ذهنی پرتکرار در سالمندان است. این بیماری با افت تدریجی در حافظه، تمرکز، و توانایی‌های روزمره همراه است. مداخلات زودهنگام و مراقبت‌های مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر اهمیت دارد. اختلالات ترکیبی نیز در سالمندان شایع هستند، به عنوان مثال، افراد ممکن است همزمان با افسردگی و اضطراب مواجه شوند. درمان این اختلالات نیازمند تخصص و مراقبت‌های دقیق تر است.

در نهایت، اصولی که برای پیشگیری از اختلالات ذهنی در سالمندان اهمیت دارند، شامل حفظ سلامتی جسمی و ذهنی، فعالیت‌های روزمره مناسب، مشارکت اجتماعی، و مراقبت‌های پزشکی منظم می‌شوند.

منابع برای مراقبت از سالمند در خانه

ممکن است مراقبت از سالمند بیمار برای شما به تنهایی سخت باشد. اگر تشخیص دادید که برای مراقبت از سالمند به کمک های تخصصی نیاز دارید، گزینه های زیادی وجود دارند. مراکز مراقبت از سالمند خدماتی از قبیل کمک پرستاری تخصصی، حمل و نقل و کمک هایی برای وعده غذایی در زمان بروز اختلال ذهنی در سالمندان ارائه می دهند. مرکز پرستاری سلامت اول با اعزام پرستار در منزل و مراقب حرفه‌ای، بهترین خدمات مراقبتی و پرستاری را به سالمند عزیزتان ارائه کند. کافیست با شماره 1527 و یا 02127630 تماس حاصل کنید.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.