مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

رژیم غذایی بیماران دیابتی

رژیم غذایی بیماران دیابتی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

آید شما درباره رژیم غذایی بیماران دیابتی چیزی می دانید؟ آیا می دانید بیماران دیابتی ازچه غذاهای باید پرهیز کنند؟ برای پرستاری از سالمند دیابتی داشتن مهارت و اطلاعات کافی در این زمینه حیاتی است.

ما مشاورین سلامت اول سعی داریم درباره این موضوع اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر شما نیز جز افرادی هستید که می خواهید درباره این بیماری در سالمندان اطلاعاتی را کسب کنید پس تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی

رژیم غذایی دیابت چیست؟

همانطور که می دانید دیابت یک بیماری است که بیشتر  افراد سالمند مبتلا به این بیماری هستند. رعایت رژیم غذای مناسب در این افراد بسیار ضروریی می باشد. بنابراین افرادی که مبتلا به این بیماری هستند تنها نگران رژیم غذایی خود هستند.

چرا باید دیابتی ها  رژیم غذای داشته باشند و نکات مهمی در این باره

منظور از رژیم غذایی یک رژیم سالم است که مواد مغذی زیاد و میزان چربی و کالری کمی دارند.

از رژیم های بیماران دیابتی عبارت است از  مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می باشد و این رژیم برای همه افراد یک رژیم مناسب است. شاید برای شما هم جای سوال باشد که چرا باید بیماران مبتلا به دیابت رژیم غذایی داشته باشند؟ اگر مبتلا به دیابت هستید حتما با مراجعه به پزشک نکات مهمی در اختیار شما قرار داده شده است که شما باید با توجه به توصیه های پزشک تغذیه ای خود را هم درست کنید.

این روند باعث بهبود حال شما می شود. یک تغذیه مناسب باعث کنترل قند خون و بیماریی های مانند قبلی و عروقی، فشار خون و چربی خون می شود. باید بدانید اگر قند خون کنترل نشود ممکن است هایپرگلایسمی یا افزایش قند خون رخ بدهد. بنابراین شما باید با رعایت رژیم غذایی سلامت خود را حفظ کنید.

رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی

برای دیابت نوع ۱ و نوع ۲‌ هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که برای هر دو نوع بیمار مناسب باشد. چون که نوع بیماریی برای مبتلایان به عوامل مختلفی بستگی دارد که  شامل سن، میزان فعالیت فرد و نیاز به افرایش، حفظ و کاهش وزن است.

پیشنهاد مقاله : فشار خون بالا در سالمندان، راهکارهایی برای پیشگیری و کنترل در منزل

بیمارهای دیابتی چه غذاهایی بخورند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد باید از پزشک خود سوال کنند این است که بیمار باید چه غذاهایی مصرف داشته باشند.

رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی
  • باید سعی کنید تا انرژی خود را از کربوهیدرات دریافت کنید که شامل: میوه ها، غلات، سبزیجات، حبوباتی مانند نخود فرنگی و لوبیا، مواد لبنی کم چربی چون شیر و پنیر، عدم خوردن غذاهای پر چرب، شکر و سدیم
  • موادغذایی سرشار از فیبر

فیبرها نیز از دسته مواد غذای هستند که بدن نمی تواند آن را هضم یا جذب کند.

  • مواد غذایی که باعث کنترل قند خون و به هضم همه مواد غذایی کمک می کند.

نکته

  • توجه داشته باشید که این مواد غذایی علاوه بر بیماران دیابتی حتی برای پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری های دیگر نیز مفید است. برای بیماریی های قلبی و عروقی، سکته های مغزی، کنترل فشار خون، چربی و قند خون این تغذیه ایده آل است. این مواد غذای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که از سرطان نیز پیشگیری می کند.
رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی

اما نباید آب میوه ها را جایگزین میوه ها کرد زیرا آبمیوه ها به اندازه کافی فیبر ندارند. حتی غذاهای پروتئینی مانند؛ ماهی، آجیل  تخم مرغ نیز گزینه خوبی برای تغذیه مناسب خواهند بود.

  • همانطور که مستحضرید گوشت و ماهی سرشار از پروتئین بوده و باعث سلامتی بدن می شوند. اما اگر می خواهید که یک رژیم فوق العاده ای داشته باشید باید مصرف گوشت قرمز و مواد فرآوری شده را کم کنید. زیرا باعث ریسک بیمارهای قلبی و عرقی می شود.
  • باید هفته ای دوبار از ماهی سالم یا تن ماهی استفاده کنید؛ زیرا ماهی سرشار از امگا 3می باشد و از بیماریی های قلبی د عروقی پیشگیری می کند.
رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی

سخن آخر

نگهداری از بیماران دیابتی یک مسئله مهم است که به تخصص نیاز دارد. بیماران دیابتی می توانند با مراجعه به سایت سلامت اول یک پرستار خوب و باتجربه استخدام  کنند. پرستار نیز وظیفه دارد تا تمام وظایف خود را به خوبی انجام دهد. با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن بهترین پرستار باتجربه و کاربلد را از سلامت اول استخدام کنید سایت پرستار اول یکی از معتبر و معروف ترین سایت هایی است که امروزه با امکاناتی که در اختیار افراد قرار داده است بسیار طرفدار دارد.

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.