مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان اختلال اضطراب جدایی در کودکان یکی از رایج‌ ترین مشکلاتی بوده که در صورت عدم توجه کافی، اثرات منفی به دنبال دارد. این اختلال در یک مرحله از رشد طبیعی رخ می‌دهد و می‌تواند آرامش درونی کودکان را مختل کند. به همین دلیل هم پیشگیری و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

از آن جایی‌ که والدین اغلب اوقات کنار کودکان هستند، مقداری طبیعی است هنگامی‌ که می‌خواهند از آن‌ها جدا شوند، احساس ناامنی و تهدید کنند. به طور کلی راهکارهای زیادی وجود دارد که پرستار بیمار یا والدین می‌توانند جهت درمان اختلال اضطراب جدایی از آن‌ها بهره بگیرید. از این رو توصیه می‌شود در ادامه نیز همراه ما بمانید تا هر آن چه که لازم است در مورد اختلال اضطراب جدایی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

علائم و نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی در کودکان

کودکان یا نوجوانانی که به اختلال اضطراب جدایی مبتلا هستند، ممکن است دارای یک یا چند نشانه خاص باشند و این نشانه‌ها در تمام افراد به یک شکل مشاهده نمی‌شود. پس اگر زمانی علائمی که در ادامه مقاله ذکر می‌شود را در کودکان خود مشاهده کردید، سریعاً جهت درمان دست‌ به‌ کار شوید تا مشکلات بیشتری به وجود نیاید.

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
  • پریشانی مکرر و بیش‌ از اندازه در حین جدا شدن از اطرافیان
  • داشتن نگرانی شدید در مورد از دست دادن والدین
  • خودداری از دور شدن از خانه یا بیرون رفتن
  • داشتن ترس از تنهایی
  • جدا نشدن از والدین و چسبیدن به آن‌ها
  • داشتن کابوس‌های تکراری در مورد جدایی
  • امتناع از رفتن به مدرسه
  • داشتن شکایت‌های جسمی همچون دل‌ درد، سردرد و استفراغ در صورت دوری از والدین
  • بی‌قراری و پرخاشگری نزد پرستار کودک
  • خودداری از خوابیدن بدون پدر یا مادر
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

پیشگیری و درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان

همان‌ طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد به طور معمول راهکارهای زیادی وجود دارد که والدین می‌توانند با کمک آن‌ها به کودکان‌شان بیاموزند، چگونه با این مشکل کنار بیایند و یا این که آن را درمان کنند. از این رو در ادامه مراحلی که می‌توانید جهت کاهش و پیشگیری اختلال اضطراب جدایی انجام دهید را به شکل جامع‌تر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • پیش‌ از این‌ که کودک‌تان به اختلال اضطراب جدایی دچار شود، با او جدایی را تمرین کنید. برای این کار می‌توانید کودک را برای زمان‌های کوتاهی نزد یک مراقب مطمئن بگذارید و به‌ تدریج مدت‌ زمان این کار را بیشتر کنید.
  • اغلب اوقات سعی کنید خداحافظی را سریع انجام دهید و این کار را خیلی طول ندهید تا کودکان مانع رفتن‌تان نشوند.
  • دقت داشته باشید نوزادان هنگام خستگی یا گرسنگی، بیشتر مستعد اضطراب جدایی هستند‌. بنابراین برای تنها گذاشتن آن‌ها بعد از شیر خوردن یا چرت زدن نزد پرستار در منزل حتما برنامه‌ ریزی مناسبی انجام دهید.
  • خوش‌ قول باشید و زمانی که قول داده‌اید، نزد کودک بازگردید تا او به شما اعتماد کند و بتواند راحت‌تر جدایی را تحمل کند.
  • یک پرستار کودک یا مراقب مطمئن انتخاب کنید تا در زمان نبود شما به خوبی کودک‌تان را سرگرم کند.

پیشنهاد مقاله : اختلال اضطراب جدایی در کودک 

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره

برخی افراد معتقدند که اختلال اضطراب جدایی در کودکان موضوع خیلی مهمی نبوده و از این طریق هم آن را نادیده می‌گیرند. در واقع با نادیده گرفتن این موضوع، کودک‌تان ممکن است در معرض آسیب‌های جدی قرار بگیرد که شاید در آینده دیگر خیلی جای جبرانی برای آن‌ها باقی نماند.

به همین خاطر توجه داشته باشید زمان‌هایی که کودک‌تان بیش از 6 سال سن دارد و ترس او از بین نمی‌رود یا این که دائما برای جدا شدن از شما دچار پریشانی شدید می‌شود، نیاز است حتما با یک مشاور متخصص مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید. مطمئناً افرادی که برای رفع این اختلال به مشاور مراجعه می‌کنند، می‌توانند شاهد نتایج عالی‌تری باشند و سریع‌تر به نتیجه دلخواه‌شان برسند‌.

پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان
پیشگیری از اختلال اضطراب جدایی در کودکان

سخن پایانی

اختلال اضطراب جدایی در کودکان را می‌توان با کمک روش‌هایی همچون CBT یا درمان رفتاری شناختی، خانواده درمانی، بازی درمانی و مشاوره، درمان کرد و جلوی بروز خیلی از مشکلات احتمالی را گرفت. به همین خاطر اگر از خدمات پرستاری در منزل برای مراقبت از کودکان‌ تان بهره می‌گیرید، بهتر است آن‌ها را هم با راه های پیشگیری از بجود آمدن اختلال اضطراب جدایی در کودکان آشنا کنید تا به صورت ناخواسته منجر به ایجاد وابستگی شدید نشوند.

 

پرستار در منزل سلامت اول

درخواست فوری پرستار از مرکز سلامت اول

سایر مطالب مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای ثبت درخواست خدمات پرستاری در منزل و یا دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس از سمت کارشناسان ما باشید.