مرکز پاسخگویی 24 ساعته ☎ 1527

پرستار در منزل سلامت اول

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار

آشنایی با بیماری adhd، علل و درمان آن

آشنایی با بیماری adhd

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بیش‌فعالی از رایج‌ترین اختلالات روانی در کودکان است. این بیماری به‌ویژه زمانی که شرایط زندگی کودک عوض می‌شود، مانند زمانی که مدرسه رفتن را شروع می‌کند شدت می‌گیرد. به همین دلیل آشنایی با بیماری adhd حائز اهمیت است.

آشنایی با بیماری adhd و انواع آن

‏adhd عارضه‌ای است که بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد از جمله تحصیل، روابط و عملکرد روزانه وی را با مشکل مواجه می‌کند. درصورتی‌ که این بیماری معالجه نشود می‌تواند باعث شخصیت سست و عملکرد اجتماعی ضعیف کودک بشود.

علائم اختلال نقص توجه و بیش‌ فعالی به دو نوع مشکل رفتاری دسته‌بندی می‌شود:

  • مشکل در تمرکز
  • بیش‌فعالی و تکانشگری

اغلب افراد مبتلا به این بیماری در هر دو دسته قرار می‌گیرند؛ اما همیشه این‌ گونه نیست، به‌عنوان‌ مثال از هر ۱۰ نفر دو تا سه نفر دچار مشکل در تمرکز هستند؛ اما مشکلات بیش‌فعالی یا تکانشگری ندارند.

این نوع عارضه adhd به علت اینکه به‌ وضوح قابل تشخیص نیست، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این بیماری در پسرها بیشتر دیده می‌شود، با این‌حال در مورد دختران به‌ صورت مشکلات در تمرکز به وجود می‌آید که اغلب نهان می‌ماند.

آشنایی با بیماری adhd
آشنایی با بیماری adhd

علل بیماری adhd

علت دقیق ایجاد این بیماری به طور کامل شناخته نشده است؛ اما تصور می‌شود ترکیبی از موارد زیر باشد:

ژنتیک

دانشمندان بر این عقیده‌اند که این بیماری به‌ صورت ارثی منتقل می‌شود. در کودکانی که والدینشان یا یکی از اعضای خانواده به این بیماری دچار است، احتمال ابتلا بیشتر می‌شود.

ساختار و عملکرد مغز

تحقیقات اختلاف‌ هایی بین مغز بیماران adhd و اشخاص سالم نشان می‌دهد، با این‌حال بررسی‌ ها در این مورد تکمیل نشده است. به طور مثال اسکن‌ های مغزی این افراد معلوم می‌کند که نواحی خاصی از مغزشان کوچک‌ تر از حالت معمولی و نواحی خاصی بزرگ‌تر است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح انتقال‌ دهنده‌ های عصبی در مغز این افراد متعادل نیست.

سایر موارد

پزشکان معتقدند افراد با شرایط خاص بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند:

  • نوزادانی که نارس متولد می‌شوند؛ یعنی قبل از هفته سی و هفتم بارداری
  • نوزادانی که دچار کمبود وزن هستند.
  • افراد مبتلا به صرع یا آسیب‌های مغزی
علل بیماری adhd
علل بیماری adhd

درمان بیماری adhd

درمان این اختلال علائم را تسکین داده و مشکلات زندگی روزمره را کاهش می‌دهد. رایج‌ترین روند درمان این بیماری دارو درمانی است که توسط یک متخصص اطفال یا روانپزشک تجویز می‌شود.

داروهایی که اغلب برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • متیل فنیدات
  • لیز دگزامفتامین
  • دگزامفتامین
  • اتوموکستین
  • گوانفاسین

این داروها به فرد کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشد، بهتر تمرکز کند، مهارت‌های جدید بیاموزد و رفتار تکانشگری از خود بروز ندهد. برخی از داروها باید هر روز مصرف شود؛ اما برخی از آنها نیز فقط در روزهای مدرسه نیاز هستند.

آشنایی با بیماری adhd
آشنایی با بیماری adhd

معمولاً پزشک برای تشخیص اثرات داروها و اینکه آیا هنوز نیاز به مصرف دارو وجود دارد یا نه وقفه درمانی ایجاد می‌کند. دوز مصرفی داروها از کم شروع شده و به‌تدریج افزایش می‌یابد. لازم است به‌منظور شناخت عوارض جانبی دارو یا سایر مشکلات و همچنین تکمیل روند درمانی به‌صورت منظم به پزشک مراجعه شود.

همچنین بخوانید: مراقبت از کودکان بیش فعال

تشخیص adhd در کودکان

مشکلات تمرکز حواس در کودکان طبیعی است؛ اما اگر بیش از حد باشد و ادامه پیدا کند ممکن است نشان از وجود اختلال adhd داشته باشد.

کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است علائم زیر را از خود بروز دهند:

  • زیاد رؤیاپردازی‌کردن
  • فراموش‌کاری بیش از حد
  • بی‌قراری
  • بی‌دقتی زیاد
  • مشکل در کنار آمدن با دیگران

آشنایی با بیماری adhd در بزرگسالان

اگر دائماً با مشکلاتی از قبیل بی‌نظمی و فراموش‌کاری مواجه هستید و همیشه کوهی از مسئولیت‌های انجام نشده دارید، شاید مبتلا به اختلال بیش‌فعالی باشید. اغلب این افراد طیف گسترده‌ای از علائم ناامیدی را دارند که مانع از موفقیت آنها در جنبه‌های مختلف زندگی از حرفه و شغل گرفته تا روابط می‌شود.

عدم تشخیص adhd در سنین کودکی نشان‌دهنده عدم ابتلا به این بیماری نیست. بزرگسالانی که مبتلا به adhd هستند همان کودکانی هستند که با این بیماری بزرگ شدند.

کلام پایانی

اگر نگران سلامت کودکتان در مورد ابتلای وی به این بیماری هستید، می‌توانید با پشتیبانی سایت سلامت اول تماس گرفته و از خدمات مشاوره متخصصان و پزشکان ما بهره‌مند شوید.

همچنین درصورتی‌که در مراقبت از کودکتان که مبتلا به بیش‌فعالی است با مشکل مواجه شده‌اید، جهت اعزام پرستار دراسرع‌ وقت و استخدام پرستار کودک حرفه‌ای با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره رایگان خدمات اعزام پرستار